کد خبر: ۵۳۲۳۰۷
زمان انتشار: ۰۸:۱۲     ۱۸ آذر ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تشریح کرد:
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت محاسبه روزانه اعمال و یاد قیامت را مهم‌ترین مؤلفه پیشگیری از گسترش گناه و فساد در جامعه توصیف نمود و گفت: بر اساس روایات اسلامی برخی بدون محاسبه و در چشم به هم‌زدنی از عالم قبر مستقیماً وارد بهشت می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که...

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری 598، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، در ادامه تفسیر آیاتی از قرآن کریم به آیه ۲۸۴ سوره بقره اشاره نمود و اظهار داشت: این آیه شریفه دررابطه‌با حسابرسی است.

وی با بیان این که حسابرسی هر کشوری هرچقدر قوی‌تر باشد، خطای کمتری در آن کشور صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: در دنیا حسابرسان تنها اعمال ما را می‌بینند و اگر در ذهنمان نیت بد، سوءظن و حسدی وجود داشته باشد را نمی‌توانند حسابرسی کنند؛ درحالی‌که قرآن کریم در این آیه شریفه تصریح می‌کند که خداوند حسابرسی است که از درون و انگیزه‌های اعمال انسان خبر دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از تأثیر انگیزه انسان بر قبولی اعمال، با بیان این که آیه شریفه ۲۸۴ سوره بقره بر این نکته که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه ملک خداست تصریح دارد، خاطرنشان کرد: فراز «وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّه» آیه شریفه ۲۸۴ سوره بقره تأکیدی بر محاسبه اعمال و نیت‌های انسان است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر محاسبه و پاسخگویی انسان هم به عمل و هم به نیت تصریح نمود و یادآور شد: این که انسان نیت و فکرهای اشتباهی به ذهنش خطور می‌کند، گناه نیست؛ این که خداوند متعال بر حسابرسی اعمال و نیات در روز قیامت تصریح می‌کند، منظور نیاتی است که به اعمال بر می‌گردد.

انواع حسابرسی اعمال در روز قیامت

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع محاسبه اعمال در روز قیامت اشاره و با بیان اینکه حسابرسی اعمال در روز قیامت سه نوع خواهد بود، خاطرنشان کرد: در روز رستاخیز بعضی‌ها حسابرسی آسان، برخی حسابرسی سخت و بعضی فارغ از بهشتی و جهنمی بودن بدون محاسبه خواهند بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به تشریح ویژگی‌های گروهی که حسابرسی آسان دارند، پرداخت و با تأکید بر این که کسانی که پرونده اعمالشان به دست راستشان داده می‌شود، حسابرسی راحتی خواهند داشت، اظهار داشت: خودارزیابی نفس یکی از افعال ارزشمند است و محاسبه نفس در این دنیا، حسابرسی روز قیامت را آسان می‌سازد.

بهترین نوع محاسبه در بیان امام صادق علیه‌السلام

وی ضمن اشاره به روایت «إذا أوَیتَ إلی فِراشِکَ فانظُرْ ما سَلَکتَ فی بَطنِکَ و ما کَسَبتَ فی یَومِکَ ، و اذکُرْ أنّکَ مَیِّتٌ و أنَّ لکَ مَعادا» با بیان این که بهترین محاسبه، محاسبه روزانه پیش از خواب است، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ هرگاه به بسترت رفتی بیندیش که در آن روز چه غذایی روانه شکم خود کرده‌ای و چه به دست آورده‌ای و به یاد آر که خواهی مرد و معادی در پیش داری.

محاسبه روزانه اعمال و یاد قیامت برجسته‌ترین مانع گسترش گناه و فساد در جامعه

سخنران محفل معارفی حرم مطهر محاسبه روزانه اعمال و به یاد قیامت بودن را مهم‌ترین مؤلفه پیشگیری از گسترش گناه و فساد در جامعه توصیف نمود و اظهار داشت: ضعف باور به حسابرسی و معاد از دلایل مهم افزایش جرم و جنایت در یک جامعه است. محاسبه در این دنیا حسابرسی روز جزا را برای انسان آسان می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ضمن اشاره به روایتی با بیان این که بهتر است تا انسان پیش از روز رستاخیز در همین دنیا پاسخ‌های دقیق و روشنی برای سؤالات قیامت داشته باشد، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ در روز قیامت، بنده قدم از جای خود بر ندارد تا آن گاه که از چهار چیز بازخواست شود: از عمرش، که در چه راهی صرف کرده است؟ از جوانی‌اش؛ که در چه راهی به سر آورده است؟ از مالش؛ که از کجا آورده و در کجا خرج کرده است؟ و از دوستی اهل بیت علیهم السلام.

مهم‌ترین ویژگی افرادی که محاسبه اعمالشان در روز قیامت آسان است

وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین اعمال تسهیل کنند حسابرسی انسان در روز قیامت اشاره نمود و با تأکید بر این که خوش‌اخلاقی و صله‌رحم حسابرسی انسان را آسان می‌سازد، خاطرنشان کرد: امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «إنّ مِن مَکارِمِ الأخْلاقِ أنْ تَصِلَ مَن قَطعَکَ، و تُعطِیَ مَن حَرمَکَ، و تَعْفوَ عَمَّن ظَلمَکَ»؛ اگر سه ویژگی؛ با آن که از تو پیوند بُریده ارتباط برقرار کنی، به آن که از تو دریغ ورزیده، عطا کنی و از آن که به تو ستم کرده درگذری؛ در انسان باشد، حسابرسی روز قیامت را آسان می‌سازد.

ویژگی کسانی که در چشم به هم‌زدنی بدون محاسبه بهشتی می‌شوند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مؤلفه‌هایی که حسابرسی انسان را در قیامت سخت می‌سازد، به حق‌الناس به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه سخت کردن محاسبه اعمال در برزخ و قیامت اشاره نمود و اذعان داشت: بر اساس روایات اسلامی برخی بدون محاسبه و در چشم به هم‌زدنی از عالم قبر مستقیماً وارد بهشت می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که در خلوت از نافرمانی خدا حیا و شرم داشتند و همواره به رضایت الهی راضی بوده، به اندکی که روزی آنهاست، خشنود هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که زهرا مرضیه سلام‌الله‌علیها بارزترین مظهر حیا و رضای الهی است، که در سراسر زندگی خود آن را به والاترین شکل تجلی دادند، خاطرنشان کرد: برای آسان‌سازی محاسبه اعمال در روز قیامت، نسبت به اعمال ناپسند خود توبه نموده و همواره در مسیر رشد و افزایش اعمال نیک قدم برداریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها