کد خبر: ۵۳۲۴۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۲۰ آذر ۱۴۰۲
اسرائیل برای جنگ با مقاومت غزه با حداقل تجهیزات، از آخرین فناوری‌های دنیا برای کشتار بهره می‌برد؛ هوش مصنوعی کاربرد قابل توجهی در جنگ اخیر پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، ارتش اسرائیل در ۶۶ روز گذشته (به استثنای یک هفته آتش‌بس) در حجمی بی سابقه و دیوانه‌وار اقدام به بمباران غزه است، تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن انواع بمب و موشک بر سر اهالی غزه ریخته شده و گستره و شدت ویرانی‌ها باورکردنی نیست.

به گزارش رسانه‌ها و به اذعان مقامات ارتش اسرائیل، این رژیم در جنگ حاضر به شکل گسترده برای بمباران غزه از هوش مصنوعی بهره می‌برد که این امکان را می‌دهد تا حجم بمباران به شکل بی سابقه‌ای افزایش یابد. اسرائیل در جنگ ماه می ۲۰۲۱ اعلام کرد که برای اولین بار از هوش مصنوعی بهره برده است، اما این بار به شکل گسترده‌تری به سوی استفاده از این فناوری رفته است. در ادامه به بررسی چند مورد می‌پردازیم.

در ۲۲ اکتبر ارتش اسرائیل فیلمی از یگان «ماژلان» منتشر کرد که در حال استفاده از خمپاره‌های بسیار دقیق به نام «Iron Sting» (نیش آهنین) برای گلوله‌باران غزه بودند. شرکت «البیت سیستمز» در مارس ۲۰۲۱ از این گلوله‌ها‌ رونمایی کرد، اما به نوشته روزنامه یدیعوت احارانوت، گلوله های «نیش آهنین» برای اولین بار در جنگ فعلی غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیم‌های پیاده نظام معمولاً از گلوله‌های خمپاره در مناطق جنگی استفاده می‌کنند و خود تیپ‌های عزالدین القسام نیز از آن‌ها علیه سربازان اسرائیلی استفاده می‌کنند، اما دقت گلوله‌های معمولی خمپاره‌ها نسبتاً پایین است که مستلزم استفاده از تعداد زیادی از آن‌ها است؛ در این جاست که ارزش خمپاره‌های «Iron Sting» نمایان می‌شود؛ به گفته شرکت سازنده این خمپاره برای هدف قرار دادن اهداف ثابت با دقت بسیار بالا با استفاده از هدایت لیزری و یا GPS مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پهپادهای مبتنی بر هوش مصنوعی

روزنامه آمریکایی پالیتیکو، در گزارشی نوشته است که ساعاتی پس از عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر، ارتش اسرائیل به سرعت شروع به نامه نگاری به شرکت آمریکایی «اسکایدو» (Skydio) فعال در زمینه تولید پهپاد کرد و خواستار پهپادهای کوتاه‌برد مبتنی بر هوش مصنوعی برای انجام اسکن سه بعدی سازه‌های مهندسی پیچیده مانند ساختمان‌های مختلف را کرد.

پس از آن با گذشت سه هفته از جنگ، این شرکت آمریکایی بیش از ۱۰۰ فروند از این نوع پهپادها را در اختیار اسرائیل قرار داد و به گفته «مارک ولنتاین» مدیر شرکت اسکایدو، قرار است پهپادهای بیشتری نیز روانه ارتش اسرائیل شود. به نوشته پالیتیکو، اسکایدو تنها شرکتی نیست که به ارتش اسرائیل تجهیزات می‌دهد؛ به طوریکه در جنگ اخیر بازار شرکت‌های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در آمریکا داغ شده است.

همه این‌ها در حالی است که ارتش اسرائیل از پهپادهای شرکت آمریکایی ShieldAI یعنی هواپیماهای بدون سرنشین Nova2 استفاده می‌کند، این نوع پهپادها نیازی به جی.پی.اس یا اپراتور انسانی ندارند و طبق الگوریتم‌های کامپیوتری می‌تواند در داخل و خارج ساختمان‌ها پرواز کند.

گزارش‌های دیگر همچنین حاکی از آن است که اسرائیل از ایالات متحده درخواست کرده است که ۲۰۰ پهپاد انتحاری Switchblade ۶۰۰ در اختیارش قرار دهد، این هواپیماها دارای دوربین پیشرفته هستند و می توانند مقدار معینی مواد منفجره را حمل کنند و توانایی دریافت اطلاعات از پهپادهای مجاور را دارند. پهپادهای Switch Build ۶۰۰ عمدتاً برای حمله به اهداف نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل دارای برد ۴۰ کیلومتر و قابلیت پرواز به مدت ۴۰ دقیقه است. اینها همان پهپادهایی هستند که ارتش آمریکا سال گذشته در جنگ با روسیه در اختیار اوکراین قرار داد.

 

بمباران طبق الگوریتم‌ها

استفاده ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی محدود به پهپادهای پیشرفته فوق الذکر نمی‌شود، بلکه بخش ویران‌گر ماجرا زمانی است که هوش مصنوعی برای شناسایی و تعیین اهداف جهت بمباران به کار گرفته می‌شود. یکی از این فناوری‌ها ارتش اسرائیل به آن اذعان کرده و به سطح رسانه‌ها کشیده شده، «The Gospel» (گاسپل- در مسیحیت به معنای بشارت) است.

ارتش اسرائیل از Gospel برای تخمین تعداد تلفات غیرنظامی در بمباران، پیشنهاد مناسب‌ترین اهداف برای حمله و محاسبه مقدار مهمات مورد نیاز بهره می‌بردد. بر اساس گزارش روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» این الگوریتم‌ها یکی از مخرب‌ترین و مرگبارترین روش‌های بمباران در قرن بیست و یکم محسوب می‌شوند.

لیبراسیون گزارش داد که استفاده اسرائیل از این فناوری، توضیح می‌دهد که ارتش اسرائیل چگونه می‌تواند در این حجم «دیوانه‌وار» غزه را بمباران کند؛ طبق آمار اسرائیلی‌ها، در ۳۵ روز ابتدایی جنگ، ۱۵ هزار نقطه در غزه بمباران شد. ارتش اسرائیل اذعان کرده است که هوش مصنوعی گاسپل به آن اجازه می دهد تا به طور خودکار اهداف را با سرعت بالا تعیین کند.

 

ارتش اسرائیل گفته است که هوش مصنوعی «The Gospel» روزانه ۱۰۰ هدف را برای بمباران ثبت می کند، در حالی که ارتش پیش از این سالانه ۵۰ هدف را در غزه برای بمباران آنها تعیین می‌کرد.

افسران سابق ارتش اسرائیل در گفت و‌گو با روزنامه لیبراسیون، این فناوری را «کارخانه کشتار» توصیف کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند سیستم‌های پشتیبانی مبتنی بر هوش مصنوعی برای هدف‌گیری معمولاً مجموعه‌های بزرگی از اطلاعات را از طیف وسیعی از منابع، مانند فیلم‌های پهپاد، ارتباطات رهگیری شده، داده‌های نظارتی و اطلاعات به دست آمده از نظارت بر حرکات و الگوهای رفتاری افراد و گروه‌های بزرگ تجزیه و تحلیل می‌کنند.

آن طور که مشخص است، ارتش اسرائیل از آخرین فناوری‌های خود و دیگر کشورهای غربی برای مقابله با گروههای مقاومت که با حداقل امکانات در حال نبرد هستند، بهره می‌برد؛ ارتشی که با گذشت ۶۶ روز از جنگ همچنان دستاورد قابل ذکری برای ارائه به افکار عمومی اسرائیل ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها