کد خبر: ۵۳۲۴۶۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۲۱ آذر ۱۴۰۲
«از سواحل یمن تا نوار غزه بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله است، اما آنچه اخیرا در جنوبی‌ترین نقطه دریای سرخ رخ داد، می‌تواند جنگ بین اسرائیل و حماس را تشدید کند».

به گزارش پایگاه خبری 598، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، آن بخش از وزارت دفاع آمریکا که خاورمیانه را پوشش می‌دهد، شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن چهار حمله به سه کشتی تجاری انجام دادند که در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کردند. این حملات شامل ترکیبی از حمله پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک ضد کشتی بودند. نیروی دریایی ایالات متحده توانست سه پهپاد را سرنگون کند. برخی دیگر از پهپادها به اهداف خود اصابت کردند و خساراتی وارد کردند.

محل حملات قابل توجه است. آنها درست در شمال نقطه تنگه استراتژیک باب‌المندب، رخ دادند که کانالی به عرض بیش از ۳۰ کیلومتر است که آفریقا را از شبه‌جزیره عربستان جدا می‌کند و سالانه حدود ۱۷هزار کشتی و ۱۰درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کنند. هر کشتی که از کانال سوئز می‌گذرد و به سمت جنوب و اقیانوس هند می‌رود، باید از این تنگه نزدیک به سواحل یمن عبور کند.

اکثر مناطق پرجمعیت یمن، از جمله سواحل دریای سرخ در یمن، تحت سلطه حوثی‌ها بوده است که دولت یمن را در اواخر سال ۲۰۱۴ سرنگون کردند. ایران از آنها حمایت می‌کند و گفته می‌شود با تسلیحات و آموزش به آنها کمک می‌کند. این تسلیحات شامل پهپادها و فناوری موشکی است، درست مانند کمکی که به حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان می‌کند. در حالی که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، عربستان سعودی و امارات در سال ۲۰۱۵ با حمایت ایالات متحده و بریتانیا در تلاشی ناموفق، علیه حوثی‌ها وارد جنگ شدند. در طول این جنگ، حوثی‌ها موشک‌های دوربرد و پهپادهای متعددی را به سمت اهدافی در عربستان سعودی، امارات و داخل یمن شلیک کردند و فرودگاه‌های غیرنظامی، شهرک‌ها و زیرساخت‌های پتروشیمی و همچنین اهداف نظامی را هدف قرار دادند.

پس از آغاز جدیدترین درگیری اسرائیل و حماس در غزه در ۷ اکتبر، حوثی‌ها حمایت خود را از آنچه «برادران خود در غزه» می‌خوانند، اعلام کردند و موشک‌ها و پهپادها را به سمت شهر اِیلات و دیگر اهداف در اسرائیل شلیک کردند.

حوثی‌ها هر کشتی را هم که مشکوک به داشتن ارتباط با اسرائیل می‌دانند هدف قرار داده‌اند. در نوامبر، آنها نیروهای خود را با هلیکوپتر روی عرشه یک کشتی باری به نام گالاکسی لیدر پیاده کردند و آن را به تصرف درآوردند. آنها قسم خورده‌اند که از عبور هر کشتی اسرائیلی از کنار ساحل خود جلوگیری کنند و سخنگوی ارتش آنها در بیانیه‌ای گفت: کشتی‌هایی که حوثی‌ها به آنها موشک شلیک کردند به دلیل «اسرائیلی» بودن مورد حمله قرار گرفتند.

ایالات متحده متعاقباً اعلام کرده است که «همه پاسخ‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود در نظر می‌گیرد». در عمل، واشنگتن تمایلی به افزایش تنش در منطقه‌ای نخواهد داشت که هم‌اکنون در هراس از سرایت جنگ از ناحیه غزه ملتهب است. اما اگر حوثی‌ها در یمن به شلیک موشک‌ها به فراتر از مرزهای خود ادامه دهند، در نهایت آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که باید با هدف قرار دادن این سکوهای پرتاب موشک، انتقام بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، این خطر را به دنبال دارد که ایران، حامی حوثی‌ها، نیز اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد که بالقوه منجر به کابوس وضعیت درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا می‌شود. در حال حاضر، این چیزی است که هر دو طرف می‌خواهند از آن اجتناب کنند.

فضاسازی بی‌بی‌سی در حالی است که انگلیسی‌ها بهتر از هر کس می‌دانند مقاومت یمن تاکنون خویشتنداری به خرج داده و وارد میدان ایراد ضربات نابودکننده به ناوگان و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه نشده و دیگر اجزای مقاومت در سوریه و عراق و لبنان هم خویشتنداری مشابهی در پیش گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها