کد خبر: ۵۳۲۴۸۶
زمان انتشار: ۲۲:۵۲     ۲۱ آذر ۱۴۰۲
در پی موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی برای احیای شرکت ماشین‌سازی هپکو اراک، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی در بازدید از این شرکت، گفت: هرچقدر شرکت‌هایی مانند هپکو پیشرفت کنند، موجب صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از واردات غلط و ارزآوری و اشتغال بیشتر در کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از روابط‌‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، جلیلی در جریان سفر به اراک و بازدید از شرکت هپکو افزود: این شرکت در سال‌های گذشته روند منفی داشت که  تلخی این شرایط را کارگران و خانواده‌های آنها با همه وجود چشیدند. البته این تلخی تنها متوجه کارگران هپکو نبود بلکه به تولید، اشتغال و ارزآوری و به جنبه‌های دیگر نیز لطمه وارد کرد.

وی افزود: در کنار این تلخی‌ها آن چیزی که مشاهده می‌شد، شیرینی همت، غیرت و دغدغه‌مندی کارگران این شرکت برای تولید و به‌کارگیری ظرفیت این شرکت بود که خیلی ارزشمند و غرورآفرین است و اگر امروز کشور با عزت و سرافزاری در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز می‌کند، مرهون چنین مردم و تفکراتی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی، با بیان اینکه کارگران هپکو به جای داشتن دغدغه شخصی، دغدغه ملی و صنعت داشتند، افزود: روند روبه‌رشد هپکو حداکثری است و همه باید حمایت کنند تا این شرکت به نقطه شکوفایی برسد.
جلیلی با اشاره به این‌که در برنامه هفتم توسعه برای کشور رشد هشت درصدی تعریف شده است، تصریح کرد: باید عقب‌افتادگی سال‌های گذشته جبران شود و نباید به حداقل‌ها اکتفا کرد. ظرفیت‌های کشور ایجاب می‌کند و ضرورت دارد تا در پنج سال آینده، رشد هشت درصدی در کشور صورت گیرد و در این راستا همه باید پای کار بیایند.
وی افزود: دشمنان در زمان بحران شرکت هپکو، امید بسته بودند تا از مسائل این محیط تولیدی سوء‌استفاده‌ حداکثری کنند، اما همین کارگران اجازه ندادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی تأکید کرد: هپکو امروز یک صنعت محلی نیست بلکه یک شرکت و صنعت ملی است که می‌تواند در تحقق رشد اقتصادی کشور نقشی ویژه داشته باشد. بازارسازی در شرکت هپکو رویکرد خوبی است اما نباید تنها به داخل اکتفا شود و باید عرصه بزرگ صادرات مورد توجه قرار گیرد، زیرا این شرکت ظرفیت زیادی دارد و می‌تواند بازارهای جدیدی را جذب کند. هرچقدر شرکت‌هایی مانند هپکو پیشرفت کنند، موجب صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از واردات غلط و ارزآوری و اشتغال بیشتر برای کشور می‌شود و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها نیز باید با جدیت بیشتری پای کار بیایند.
براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت هپکو هم در جریان این بازدید گفت: هم‌اکنون چند سال از احیای این شرکت می‌گذرد اما هنوز اذهان نسبت به گذشته هپکو و آسیب‌های وارد شده بر کارگران و خانواده‌ آنها تغییر نکرده است و هپکو در کنار تولید، نیاز به مثبت شدن ذهنیت‌ها دارد.

حسین قربانی فرج‌آباد با اشاره به این‌که هم‌اکنون در حال پیگیری ۱۶۰ هزار میلیارد ریال قرارداد با بخش‌های مختلف هستیم، بیان کرد: این شرکت در اوج فعالیت خود و در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۶ بالاترین آمار تولید با ۲ هزار و ۸۳۰ دستگاه را به ثبت رسانده است، اما فعالیت آن بعد از واگذاری نامناسب در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ متوقف شد تا اینکه پس از واگذاری شرکت به سازمان تأمین‌اجتماعی برنامه احیای آن در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ آغاز شد.
وی افزود: ثبات تولید در شرکت هپکو در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ صورت گرفت و تولیدات این شرکت از هشت دستگاه به ۲۷۵ دستگاه در این مدت رسید و برای سال جاری، رشد تولید مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شده است که ۵۰۰ تا ۸۵۰ دستگاه تولید شود.
قربانی فرج‌آباد همچنین گفت: طبق اهداف برنامه احیای هپکو، این شرکت تا سه سال آینده به رکورد ۲۵۰ میلیون دلار فروش و تولید ۲ هزار دستگاه برسد.
وی با اعلام این‌که از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۰ دستگاه ماشین‌آلات توسط شرکت هپکو تولید شده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل، ۲۲ دستگاه بوده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال قرارداد قطعی توسط هپکو اراک منعقد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته پنج هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال بود.
گفتنی است شرکت ماشین‌سازی هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد. هپکو ۲۵ نوع ماشین‌آلات راه‌سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود. این مجموعه صنعتی در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آن دچار مشکلاتی جدی شد که برای چندین سال روند تولید در این شرکت را متوقف کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها