کد خبر: ۵۳۲۵۳۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۲۵ آذر ۱۴۰۲
پیرمرد در کمای استیضاح!
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه طی جلسه رای‌گیری به آغاز رسمی تحقیقات استیضاح «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور رای دادند.
به گزارش پایگاه خبری 598، «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره تصویب آغاز رسمی استیضاح بایدن با ۲۲۱ رای موافق و ۲۱۲ رای مخالف گفت: «شواهد نشان می‌دهد خانواده بایدن میلیون‌ها دلار از خارجی‌ها دریافت کرده‌اند». بایدن در واکنش به این اقدام اظهار داشت: «جمهوری‌خواهان روی حمله به من با دروغ و اتلاف وقت در یک ترفند سیاسی بی‌اساس تمرکز کرده‌اند». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی همچنین افزود: «جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند به اوکراین در جنگ علیه روسیه کمک کنند». رای مثبت به طرح تحقیقات استیضاح بایدن برای نزدیک به ۱۷ نماینده جمهوری‌خواهی که بایدن در ایالت‌های آنها در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری پیروز شد، می‌تواند برای این گروه از نمایندگان نوعی چالش‌ سیاسی ایجاد کند. از این رو حتی پیش‌تر از این چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه به همراه دیگر قانون‌گذاران حزب راست میانه این حزب  درباره اقدام برای ادامه تحقیقات مربوط به استیضاح بایدن تردید داشتند. پیش از این، سناتور جمهوری‌خواه «میت رامنی» گفته بود هیچ مدرکی برای مجوز دادن به طرح تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان وجود ندارد. به گزارش راشا تودی، بایدن در رابطه با این تحقیق بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان وقت خود را با «خودشیرینی سیاسی بی‌اساس که پشتوانه حقیقی ندارد» تلف می‌کنند. بایدن همچنین افزود: جمهوری‌خواهان «با یک مشت دروغ‌ روی حمله به من تمرکز کرده‌اند».
 
پس از اینکه حزب جمهوری‌خواه آمریکا دوباره کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات میان‌دوره سال ۲۰۲۰ به دست آورد، کمیته نظارت مجلس نمایندگان و کمیته قضایی مجلس نمایندگان تحقیقات را رهبری و شروع به تحقیق درباره تخلفات بایدن کردند. کوین مک‌کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، ماه سپتامبر از تحقیقات استیضاح خبر داد و مدعی شد این کمیته‌ها «فرهنگ فساد» را در خانواده بایدن کشف کرده‌اند. جمهوری‌خواهان با استناد به شهادت شاهدان و پرونده‌های بازیابی‌شده از لپ‌تاپ متعلق به هانتر، پسر بایدن ادعا می‌کنند خانواده بایدن ۲۴ میلیون دلار از طریق شرکت‌های صوری از چهره‌های تجاری و سیاستمداران در چین، قزاقستان، رومانی، روسیه و اوکراین دریافت کرده است. این ادعاها مرتبط به زمانی است که جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود. به گفته این کمیته‌ها، حدود ۱۵۰ مورد از این معاملات توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به عنوان «مشکوک» رده‌بندی شده است. هانتر بایدن نقشی کلیدی در این اتهامات ایفا می‌کند و متهم به انجام معاملات تجاری با چندین مشتری خارجی در ازای لطف پدرش به آنهاست. دوون آرچر، شریک تجاری سابق هانتر بایدن در ماه ژوئیه به کمیته نظارت گفت موقعیت هانتر در هیات‌مدیره «بوریسما»، یک شرکت انرژی اوکراینی، صرفا به او داده شد تا تضمین کند این شرکت به سیاست‌های ایالات متحده نفوذ خواهد کرد. جو بایدن هرگونه اطلاع یا دخالت در فعالیت‌های تجاری پسرش را رد می‌کند، به‌رغم اینکه ایمیل‌های هانتر و مشتریانش نشان می‌دهند هانتر جلساتی را ترتیب داده بود. آرچر همچنین ادعا کرد جو بایدن چندین بار با مشتریان هانتر شام خورد و هانتر بلافاصله پس از حداقل ۲ مورد از این برخوردها، پول دریافت کرد. با رسمیت یافتن این تحقیقات، جمهوری‌خواهان آمریکا می‌گویند از اختیارات تحقیقاتی بیشتری برخوردار خواهند بود، بویژه درباره اجبار شاهدان برای شهادت. پیش‌تر در روز چهارشنبه، هانتر بایدن از احضاریه شهادت در جلسه غیرعلنی کمیته‌های نظارت و قضایی سرپیچی کرد و اظهار داشت تنها در یک جلسه علنی به سوالات پاسخ خواهد داد. چنانچه جلسه علنی باشد، نمی‌توان پرونده‌های محرمانه و حساس را طرح کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها