کد خبر: ۵۳۲۵۷۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۷ آذر ۱۴۰۲
با توجه به جذابیت‌های این فضا، کودکان به فعالیت‌های مختلفی در فضای مجازی علاقه‌مند می‌شوند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، اما اگر مراقبت نشود می‌تواند تاثیرات مخرب شناختی، جسمی، اخلاقی، فرهنگی و ... برای آنان داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری 598، سید علیرضا آل‌داود در کانال هوش سفید به میزان و نحوه‌ی استفاده کودکان از فضای مجازی پرداخت که بدین شرح است:

استفاده از فضای مجازی برای کودکان به میزان معقول و با توجه به نکات امنیتی و تعلیمی می‌تواند مفید باشد.

با توجه به جذابیت‌های این فضا، کودکان به فعالیت‌های مختلفی در فضای مجازی علاقه‌مند می‌شوند که می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، اما اگر مراقبت نشود می‌تواند تاثیرات مخرب شناختی، جسمی، اخلاقی، فرهنگی و ... برای آنان داشته باشد.

در این راستا، موارد زیر می‌توانند مفید باشند:

۱. آموزش امنیت در فضای مجازی:

- به کودکان باید به شیوه استفاده امن از اینترنت و فضای مجازی آموزش داده شود. آنها باید بدانند چگونه از رمز عبورهای قوی استفاده کنند و اطلاعات شخصی خود را محافظت کنند.

 

۲. محدود کردن زمان استفاده:

- تعیین محدودیت‌های زمانی برای استفاده از دستگاه‌های رایانه‌ای و فضای مجازی به کودکان کمک می‌کند تا تعادل مناسبی بین فعالیت‌های آنلاین و غیر آنلاین داشته باشند.

 

۳. انتخاب محتوای مناسب:


- توصیه به کودکان برای مصرف محتوای مناسب بر اساس سن و مرحله رشدشان. استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی می‌تواند به رشد هوشی و تعلیمی کودکان کمک کند.

 

۴. مشارکت و نظارت والدین:


- والدین باید در فرآیند استفاده از فضای مجازی تا نظارت داشته باشند و با کودکان خود در مورد تجربیات آنلاین آنها گفتگو کنند. باید آموزش داد که چطور از محتواهای مختلف استفاده کنند و اگر با موارد مثل قلدری آنلاین، محتوای غیر اخلاقی و...مواجه شدند، به چه کسی گزارش کنند.

 

۵. تشویق به فعالیت‌های آفلاین:


- کودکان باید به فعالیت‌های فیزیکی، خلاقیت و اجتماعی خود در جهان حقیقی نیز علاقه‌مند شوند. این کمک می‌کند تا زمان صرف شده در فضای مجازی متعادل باشد.

 

اهمیت توازن مناسب بین استفاده از فضای مجازی و سایر فعالیت‌ها برای توسعه سالم و تعادل‌آمیز کودکان بسیار حائز اهمیت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها