کد خبر: ۵۳۲۷۸۳
زمان انتشار: ۰۸:۱۳     ۰۵ دی ۱۴۰۲
از سوی گمرک بندرعباس
گمرک شهید رجایی بندرعباس طی ابلاغیه‌ای دستور توقیف اموال مرتبطین با چای دبش را صادر کرد.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، معاون حقوقی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان طی ابلاغیه به اداره‌ کل بنادر خواستار توقیف اموال و محموله‌های مرتبط با پرونده چای دبش شد.
 
در این ابلاغیه آمده است: «با عنایت به ابلاغیه‌های صادره از سوی اجرای احکام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهشمند است دستور فرمایید چنانچه اموالی به نام اشخاص جدول ذیل در آن منطقه ویژه موجود می‌باشد، مراتب به‌قید فوریت بررسی و ضمن اعلام نتیجه به این اداره‌کل نسبت به توقیف آن اقدام لازم معمول نمایند. شایان ذکر است تا زمان ابلاغ و اعلام رفع توقیف چنانچه کالایی متعلق به نامبردگان وارد و قبض انبار الکترونیک برای آن صادر گردد، در صورت شمول موضوع با مفاد این نامه ضمن توقیف موضوع را به گمرک اعلام دارند.»
 
گفتنی است، هلدینگ و شرکت چای دبش در طول پنج سال (ابتدای 1397 تا انتهای ۱۴۰۱) بابت واردات چای و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه با ابزارهای مختلف، جمعا سه میلیارد و 228 میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده که درباره بخشی از این مبلغ تخلفاتی صورت گرفته است.
 
شرکت دبش، از این رقم یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارز نیمایی، برای واردات چای دریافت کرده است. اگر قیمت ارز نیمایی در سال‌‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ را به طور متوسط ۲۴ هزار تومان لحاظ کنیم و قیمت ارز آزاد را متوسط ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم و با فرض اینکه این شرکت ۱۰۰ درصد ارزهای دریافتی را در بازار فروخته باشد کل تخلف ارزی رخ داده برای واردات چای حدود شش هزار میلیارد تومان است. البته این عدد با فرض فروش ۱۰۰ درصد ارز‌های نیمایی به قیمت آزاد در بازار به دست آمده است.
 
 اتهامات مدیرعامل دبش
اتهام اکبر رحیمی؛ مدیرعامل چای دبش در موضوع صادرات صوری چای و واردات چای بی‌کیفیت‌ و درجه دو ‌است که این موضوع مشمول جریمه است. ‌طبق قانون هر کالای قاچاقی سه برابر ارزش گمرکی آن جریمه می‌شود.
 
‌طبق محاسبه بالا، کل تخلف ارزی رخ داده دبش برای واردات «چای» حدود شش هزار میلیارد تومان است. بررسی‌‌های‌ صورت گرفته هم نشان می‌دهد‌ عدد وثیقه برای اکبر رحیمی؛ مدیرعامل چای دبش، معادل همین میزان‌ است. از سوی دیگر هلدینگ چای دبش، در‌ جاده مخصوص کرج و همچنین وردآورد، کارخانه‌های بزرگی دارد که ارزش روز آن به مجموع بدهی اکبر رحیمی نزدیک است.
 
همچنین بخشی محدود از ماشین‌آلاتی که با ارزهای نیمایی وارد شده، در حال حاضر موجود است که آنها هم باید قیمت‌گذاری شود و پیش‌بینی می‌شود بخش دیگری از این تخلف ارزی شرکت دبش از این محل جبران شود.
 
در حال حاضر یک میلیارد و 500 میلیون دلار از ارز دریافتی شرکت دبش، رفع تعهد نشده است که از این رقم، حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلارِ آن، هنوز چند ماه دیگر مهلت رفع تعهد دارد؛ یعنی چای دبش در موعد مقرر‌ ۲۰۰ میلیون دلار رفع تعهد نکرده که از زمان آن گذشته است. ‌
 
بنابر این گزارش، شرکت دبش بابت واردات چای، ماشین‌آلات و تجهیزات سه میلیارد و 228 میلیون دلار ارز نیمایی از سال‌های 97 تا 1401 دریافت کرد. با احتساب فاصله میانگین ارز نیمایی و بازار در این سال‌ها، همچنین تملک املاک، کارخانجاتِ این شرکت و ماشین‌آلاتی که دبش از محل ارزهای دریافتی وارد کرده است پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از تخلف ارزی شرکت جبران شود اما تخلف خروج ارز به بهانه صادرات و واردات چای بی‌کیفیت همچنان باقی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها