کد خبر: ۵۳۲۹۰۵
زمان انتشار: ۰۸:۳۹     ۰۹ دی ۱۴۰۲
آیت‌الله اعرافی در نماز جمعه قم:
خطیب جمعه قم گفت: نگاه اسلام به زن یک نگاه جامع و کامل است. زن هم باید پشتوانه تربیت درست در خانه باشد و هم نقش موثر اجتماعی متناسب ایفا کند و هم مسیر تکاملی خود را درست ایفا کند و این مجموعه باید در کنار هم دیده شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه هشتم دی ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن، تقوا یک نقطه ثابت ندارد و دارای مدارج و مراتب است و حق تقوا قله‌ای است که به راحتی به آن نمی‌رسیم اما باید تلاش کنیم در مسیر تقوا پیش رویم.

وی ادامه داد: ممکن است عمری را با تقوا پیش برویم اما در هر لحظه‌ای سقوط کنیم و عاقبت ما سقوط و تنزل باشد به همین خاطر باید هم تلاش کنیم که سقوط نکنیم و هم در مسیر تقوا به قله‌ها برسیم.

خطیب جمعه قم با اشاره به روز زن بیان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی، میلاد بانوی فضیلت‌ها، و قله انسانیت و انسان کامل به عنوان روز زن انتخاب شده است.

وی ادامه داد: همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها بیان کردند در منطق ما در مقوله زن، ما طلبکار عالم هستیم و مدعی هستیم که تمدن جدید غربی در موارد زیادی راه اشتباه و غلط را پیموده استو یکی از این غلط‌ها در مقوله زن و خانواده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: راهی که آن‌ها در پایه ریزی شهوانی و افسار گسیختگی شهوانی پایه ریزی کردند به معنای فرو ریختن سلول خانواده، در هم پاشیدن ارزش های متعالی و پایین آوردن منزلت زن است.

وی با بیان اینکه زن به همه راه ها برای ترقی و سعادت زن گذاشته است، بیان کرد: در منطق انقلاب اسلامی ما مدعی هستیم؛ زیرا نگاه انقلاب اسلامی راه را برای تحصیلات بانوان در آموزش پرورش و تحصیلات عالیه در دانشگاه و حوزه های علمیه گشوده است.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: در حوزه های فعالیت‌های سازمانی با رعایت قوانین و مقررات مسیری باز شده است و گام‌های بزرگی برداشته شده است. در ایفای نقش اجتماعی نیز زنان ما در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و عرصه های مخلتف اسلامی و انقلاب نقشی گاهی برتر از مردان ایفا کردند.

وی تاکید کرد: نگاه اسلام به زن یک نگاه جامع و کامل است. زن هم باید پشتوانه تربیت درست در خانه باشد و هم نقش موثر اجتماعی متناسب ایفا کند و هم مسیر تکاملی خود را درست ایفا کند و این مجموعه باید در کنار هم دیده شود.

امام جمعه قم عنوان کرد: اسلام مصالح خانواده، زن، مردم، فردی، اجتماعی، مادی و معنوی را در کنار هم می‌بیند و از درون این نگاه جامع یک قواعد درست فقهی و اخلاقی بیرون می‌آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: اگر کسی مصالح اخلاقی و معنوی را نبیند در مسیر فحشا و نکر می افتد و زن ابزار شهوت مرد می‌شود اگر درست و جامع نبینیم خانوده فرو میریزد و پشتوانه تربیت فرزندان سقوط می کند.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: به فضل خداوند در انقلاب اسلامی، دختران و زنان بزرگی تربیت شدند که گاهی همه مردان باید غبطه خوردند همسران و خواهرانی که در عرصه های مختلف جهاد کردند و در قلمروهای علمی و خدمات اجتماعی آثار به یادگار ماندنی به جا گذاشتند.

وی افزود: نباید بگذاریم موج سهمگین غربی عفاف و حجاب را از ما بگیرد و و دختران و خواهران ما را مبتلا به آلودگی‌ها کند. این زنگ خطری است که تمدن اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی را تهدید می کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روز بصیرت گفت: ۱۹ دی آغاز انقلاب اسلامی بود. ۱۹ دی برای ما هویت و سند افتخار است و باید بزرگ داشته شود. ۹ دی نیز روز بزرگی بود که صحنه شگفت انگیزی در ایران رقم خورد و هوشیاری و هوشمندی ملت شریف ما در برابر قانون شکنان و کسانی که تن به قانون ندادند و در برابر سلامت جامعه فتنه گری کردند. صبحگاه ۹ دی زمانی بود که اراده الهی در ملت آیران ظهور کرد.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه مسائل فلسطین آزمونی برای همه بشریت بود در این آزمون چند گروه داریم، اضافه کرد: محور مقاومت، مردم شجاع و مظلوم غزه، مردم شجاع و غیرت‌مند یمن و سوریه، ملت و دولت ایران مقتدر و همه وجدان‌های بیدار در سراسر عالم قبول شدگان این آزمون بودند.

امام جمعه قم اظهار کرد: شورای امنیت، تشکیلات خودگردان فلسطین، برخی از کشورهایی که به آمریکایی‌ها پایگاه دادند و با اسرائیل ارتباط برقرار کردند مردود شدند و باید خود را اصلاح کنند. در راس آن‌ها آمریکا بود که این نسل کشی را حمایت کرد.

وی با بیان اینکه گروه سوم مرددها بودند که باید خود را بازسازی کند، یادآور شد: برخی از کشورهای در منطقه و جهان سلام همراهی‌هایی کردند اما نه آنگونه که باید همراه حق باشند. انتطارهای بیشتری از مصر، عربستان و ترکیه بود. انتظار بود که نیرومند و قدرت و بدون ملاحظه در کنار عرب‌ها و فلسیطنی ها قرار بگیرند و همراهی کنند.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید «تقوا پیشه کنید و بدانید که خداوند با انسان‌های پرهیز کار است»، عنوان کرد: معیت و همراهی خداوند اقسام مختلفی دارد؛ یک معیت به صورت تکوینی است که برای همه حقایق هستی است و معیت مطلقه خداوند است اما یک معیت خاصه‌ای نیز وجود دارد که همراهی ویژه خداوند با انسان‌هایی است که دلداده خداوند هستند و زندگی خود را بر مدار حق و خدا تنظیم کردند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه عبادت معانی متعددی دارد، اظهار کرد: تضع و خضوع معنای اول عبادت و انجام اعمال خاصه مانند نماز، روزه و... معنای دوم است.

وی با بیان اینکه معنای سوم توسلیات و انجام هر اقدام مشروعی برای خداوند است، افزود: خداوند در این منظر و رویکرد، عبادت را منحصر در نماز و دعا نکرده است و می گوید همه واجبات، مسحبات، امور مباح، ترک محرمات و مکروهات که جز عبادت نیست می توان با یک نگاه الهی و انگیزه خدایی به عبادت تبدیل کرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه معنای چهارم عبادت به معنای طاعت است و این که کار ما منطبق با قصد قربت هم نباشد، عبادت است، گفت: معنای دیگر عبادت یعنی اینکه همه عالم هستی در تسبیح خداوند هستند.

وی افزود: خداوند در آیه ۴۴ سوره اسرا می‌فرماید: «سَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ؛ هفت آسمان و زمین و هر که در آن‌هاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست و لیکن شما تسبیح آن‌ها را فهم نمی‌کنید.»

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه عبادت راه تکامل و پیشرفت است، اظهار کرد: کار عبادی آگاهانه و همراه با شعور یک اسثتنا در جهان وعالم خلقت نیست بلکه هم آوایی با همه موجودات عالم است و همه در رود خروشان عبادت هستند و کسی که راه خود را عبادت و بندگی خدا جدا کرده است خلاف مسیر جریان علم هستی حرکت می‌کند.

عبادت همه جهان چه عبادتی است؟

امام جمعه قم اظهار کرد: برخی بیان کردند که این تسبیح و عبادت به صورت تکوینی است و زبان حال عالم است و همراه با آگاهی نیست و روح تسبیح موجودات غیر ذی شعور به این بر می‌گردند که همه مصنوع خداوند و آیات خداوند هستند. زمانی که شما یک مصنوع خوبی می‌بینند حس می‌کنید که کلمه کلمه با شما صحبت می‌کند که من یک صانع حکیم و آگاه دارم.

وی افزود: نظر دوم بیان می‌کند که امری نهان در این عالم و ملکوت وجود دارد و همه عالم نوعی شعور و آگاهی دارند و ما متوجه نمی‌شویم. آیات متعددی وجود دارد که به نطق، شهادت و گواهی موجودات اشاره دارد و نوعی شعور برای آن‌ها بیان می‌کند.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: حقیقت عالم عبادت در پیشگاه خداوند است و هنر ما این است که این عبودیت را در آگاهی خود بنشانیم و به آن عمق ببخشیم و عبودیت آگاهانه را پیشه کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها