کد خبر: ۵۳۲۹۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۰۹ دی ۱۴۰۲
شبکه وفا تنها شبکه‌ای نبود که عوامل عملیاتی آن از اراذل و اوباش تشکیل شده بود. در 2 سال گذشته حداقل 2 شبکه مهم دیگر موساد نیز که در داخل ایران تحت شناسایی و دستگیری قرار گرفته‌اند از اراذل و اوباش تشکیل شده بودند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، اراذل و اوباش شبکه وفا که از عوامل موساد برای انجام عملیات‌های خرابکارانه در ایران بودند صبح امروز اعدام شدند. یکی از مهمترین اقدامات آن‌ها ربودن فردی به نام منصور رسولی بود که پس از شکنجه از وی خواسته بودند به عنوان یک عضو از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراف‌هایی بکند. اعتراف‌های زیر شکنجه رسولی نیز در شبکه‌های ضدانقلاب به سرعت بازنشر داده شد. هویت رسولی پس از رهایی از دست این تیم مشخص شد و او با انتشار یک فیلم از خود و مزرعه‌اش اعلام کرد که یک کشاورز بوده و تحت شکنجه مجبور شده است تا حرف‌های غیر واقع بزند.

چرا موساد سراغ اراذل و اوباش رفت؟

شبکه وفا تنها شبکه‌ای نبود که عوامل عملیاتی آن از اراذل و اوباش تشکیل شده بود. در 2 سال گذشته حداقل 2 شبکه مهم دیگر موساد نیز که در داخل ایران تحت شناسایی و دستگیری قرار گرفته‌اند از اراذل و اوباش تشکیل شده بودند.

شبکه اول تحت مدیریت حسین اردوخانزاده یا همان زکریا و شبکه دیگر تحت مدیریت میلاد اشرفی آتباتان که هر دو تحت نظر افسر موساد با نام سیروس عملیات‌های خرابکارانه، ارعاب و ...انجام می‌دادند. از این دو شبکه نیز بنا بر حکم دادگاه، 4 نفر از متهمان ردیف اول اعدام شدند.

2 عامل مهم را باید در نظر گرفت:

اول: ویژگی‌های خود اراذل و اوباش و دوم برآوردها از قدرت اطلاعاتی موساد.

کارشناسان حوزه امنیت بر این باور هستند که اراذل و اوباش چند ویژگی مهم دارند که برای بهره‌کشی در حوزه جاسوسی و عملیات‌های خرابکارانه ظرفیت خوبی دارند:

1- عدم تعلقات خانوادگی، دینی، اجتماعی و ... که باعث می‌شود بتوانند به انجام هر کاری فکر کنند.

2- جسارت در انجام شرارت: سابقه خشونت‌ورزی در این طیف می‌تواند به عنوان یک عامل مثبت برای اقدامات خرابکارانه تصور شود.

3- نیاز مالی: تقریبا تمام اراذل و اوباش از جهت مالی نیاز شدیدی دارند و انگیزه آن‌ها برای انجام کارهایی که اندک درآمدی برای آن‌ها داشته باشد، زیاد است.

4- حضور در داخل ایران: مشکل مهمی که جاسوسان سرویس‌های دشمن در ایران دارند، اشراف بسیار بالای نیروهای امنیتی ایران است. این رصد دائمی باعث می‌شود فعالیت در داخل ایران برای سرویس‌های جاسوسی بسیار سخت شود. اراذل و اوباش اما این مشکل را ندارند و به جهت حضورشان در ایران و با ارتباط‌گیری مجازی هم می‌توانند وارد عملیات شوند. چنانکه تیم میلاد اشرفی صرفا با ارتباطات مجازی با فردی به نام آزیتا وارد چرخه جاسوسی شد.

موضوع دیگر قدرت اطلاعاتی موساد است. کارشناسان امنیتی معتقدند حتما عملیاتی که در آن افسران زبده اطلاعاتی بتوانند یک اقدام جدی را انجام دهند اعتبار بالاتری دارد تا اینکه افرادی از اراذل و اوباش بخواهند اصطلاحا با کثیف‌کاری اجرایی و ردپا گذاشتن‌های متعدد اقدامات سطح پایین انجام دهند. اما چرا موساد راضی به انجام چنین کاری می‌شود؟ عاملی که می‌تواند در تحلیل این مسأله کمک کند، تحلیل عملیات طوفان الاقصی است.

مهمترین و بزرگترین چالش امنیتی تاریخ رژیم صهیونیستی در حالی رقم خورد که سرویس موساد حتی نتوانسته بود برآورد اولیه از انجام این عملیات در باریکه غزه که به طور تمام و کمال در محاصره این رژیم بود، داشته باشد. غافلگیری رژیم یک معنا بیشتر نداشت و آن تصویر ضعف نهادهای امنیتی رژیم بود.

علت بازدارندگی اعدام جاسوسان چیست؟

شبکه اینترنشنال که اکنون مدیریتش در اختیار صهیونیست‌ها قرار گرفته است نیز اعدام تیم جاسوسی موساد را به شهادت سردار سیدرضی موسوی نسبت داد. اینترنشنال نوشت: «خبر انتقال این افراد به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، چند روز پس از کشته شدن (شهادت سردار) رضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران منتشر می‌شود که در حمله منسوب به اسرائیل به محله زینبیه دمشق در سوریه رخ داد.»

این اتفاق از این جهت نیز برای اسرئیلی‌ها اهمیت دارد که معمولا رژیم صهیونیستی به جاسوسان خود اطمینان می‌دهد که در صورت گرفتار شدن آن‌ها در تله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از آن‌ها حمایت خواهند کرد و آسیبی به آن‌ها نخواهد رسید.

همانطور که در ثانیه 5:50 فیلم زیر آمده افسران موساد وعده‌های حمایتی جدی به جاسوسان خود می‌دهند و هر زمان که خبر این اعدام‌ها منتشر می‌شود نقش به‌سزایی در کاهش همکاری جاسوسان با سرویس موساد دارد.

شروع اعدام ها با احمدرضا جلالی ادامه می یابد؟

سال گذشته 4 نفر از تیم‌های اراذل و اوباش موساد به سرتیمی زکریا و میلاد اشرفی اعدام شدند. امروز نیز تیم وفا اعدام شد. یکی دیگر جاسوسان مهم موساد که اکنون در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، فردی به نام احمدرضا جلالی است که بخشی از اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله شهید علی‌محمدی و شهید شهریاری و ... را جهت ترور در اختیار موساد قرار داده است.

احمدرضا جلالی، شاه‌مهره‌ای است که سرویس‌های جاسوسی خارجی در یک همکاری مشترک طراحی‌های متعددی را برای آزادی او انجام داده‌اند. در یک مورد سرویس اطلاعاتی بلژیک با یک آدم‌ربایی در آلمان اسدالله اسدی دیپلمات با سابقه ایرانی را ربود و به مدت 5 سال تحت شکنجه‌های فراوان قرار داد و شرط آزادی او را تحویل گرفتن احمدرضا جلالی قرار داد که با تدابیر نیروهای امنیتی ایران این دیپلمات کشورمان بدون آزادی جلالی از چنگ سرویس اطلاعاتی بلژیک خلاص شد.

پس از اسدالله اسدی نوبت به حمید نوری رسید. حکم دادگاه نمایشی حمید نوری نیز که اکنون به عنوان گروگان سیاسی در سوئد بازداشت است، تأیید شده و اکنون سرویس اطلاعاتی سوئد همان درخواست بلژیک را از ایران تکرار کرده است.

به نظر می‌رسد رویکرد جدید اطلاعاتی و امنیتی ایران که از سال 1400 و با روی کار آمدن دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصمیم جدی‌تری نسبت به قبل بگیرد و در برابر اینگونه گروگان‌گیری‌های بین‌الملل با اقتدار بیشتری برخورد کند. رویکرد جدید دو محور اصلی دارد: اول اینکه هر کشور یا جریانی که بخواهد هزینه امنیتی به ایران تحمیل کند، باید بداند که او حتما هزینه‌های سنگین‌تری پرداخت می‌کند و دوم اینکه ایران به هیچ‌وجه به هیچ کشوری باج نخواهد داد. نتیجه این رویکرد نیز تاکنون روشن شده است و همین رویکرد بود که توانست اسدالله اسدی را پس از سال‌ها زندان و شکنجه به ایران باز گرداند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها