کد خبر: ۵۳۲۹۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۱۱ دی ۱۴۰۲
تلفات معنادارتر اسرائیل؛
گردان‌های قسام و گردان‌های مجاهدین در عملیاتی مشترک بالگرد آپاچی رژیم صهیونیستی را در جنوب محله الزیتون با موشک «سام ۷» هدف قرار دادند

به گزارش پایگاه خبری 598، مقاومت فلسطین یک بالگرد آپاچی اشغالگران را منهدم کرد. گردان‌های قسام و گردان‌های مجاهدین در عملیاتی مشترک یک بالگرد آپاچی ارتش رژیم صهیونیستی را در جنوب محله الزیتون در شهر غزه با موشک «سام ۷» هدف قرار دادند. به نقل از رسانه‌های فلسطینی، گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در عملیات دیگری شماری از نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی را در محله التفاح با استفاده از بمب و راکت و همچنین تیربار و مسلسل هدف قرار دادند.
 
حزب‌الله لبنان هم روز گذشته اعلام کرد با یک فروند پهپاد موضع نظامی «رمثا» در کشتزارهای اشغالی «شبعا» را هدف قرار داده است. حزب‌الله افزود مبارزانش سایت حانیتا را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند و این حملات به هدف اصابت کردند. طبق گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله همچنین از حمله به تجمع نظامیان صهیونیست در موضع نظامی «حرج عداثر» خبر داد. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد پادگان «رامیم» ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است. همزمان ارتش رژیم صهیونیستی نیز حملات هوایی را به مناطق مرزی لبنان انجام داد.
 
در تازه ترین تحولات میدان جنگ غزه، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی هشدار داد: اسرائیل نمی‌تواند در دل جنگ، شهرک‌نشینان را به شمال بازگرداند و هیچ دستاوردی در این جنگ نمی‌تواند داشته باشد. باید جنگ غزه متوقف شود ولی با ادامه بمباران غیرنظامیان در لبنان، پاسخ [حزب‌الله] هم قوی‌تر خواهد بود. خبرگزاری رسمی لبنان به نقل از شیخ نعیم قاسم گزارش داد: ما به اسرائیل می‌گوییم «حزب‌الله اجازه نمی‌دهد به اهداف خود در غزه، لبنان و منطقه دست یابد». معاون سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما تصمیم خود را گرفته‌ایم که همچنان در برابر اسرائیل، در وضعیت جنگی در جبهه جنوب بمانیم، لذا تهدیدهای اسرائیل هیچ ارزشی برای ما ندارد، زیرا آماده‌ایم. وی گفت: ما بیهوده وارد این جنگ نشده‌ایم، بلکه برای متوقف کردن قلدری‌های اسرائیل و حمله به غزه، مجبور شدیم وارد شویم؛ هر چند می‌دانیم شهید می‌دهیم ولی این شهدا، طرح خطرناک علیه فلسطین و منطقه را از بین می‌برد. با حملاتی که حزب‌الله و مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی انجام می‌دهند، بخش اعظمی از شهرک‌های واقع در شمال فلسطین اشغالی تخلیه شده است، البته مسؤولان اسرائیلی بارها مدعی شده‌اند شرایط برای بازگشت صهیونیست‌ها در حال فراهم شدن است. این مقام حزب‌الله ادامه داد: اسرائیل پیشنهادهایی درباره شمال فلسطین و جنوب لبنان مطرح می‌کند و سعی دارد این گونه نشان دهد که هنوز گزینه‌هایی در اختیار دارد که بتواند شهرک‌نشینان را به صورت امن به شمال فلسطین اشغالی بازگرداند و حزب‌الله و مقاومت را از جنوب لبنان دور کند ولی اسرائیل در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد گزینه‌های خود را تحمیل کند. بنیامین نتانیاهو در نطق شنبه‌شب خود اظهار کرد: تا زمانی که امنیت در شمال برقرار نشود، شهروندان را به خانه‌های خود در شمال بازنمی‌گردانیم. 
 
اقتصاد اسرائیل شبیه ویرانه‌های غزه شده است
واشنگتن‌پست نوشت: درحالی که ساختمان‌های غزه در نتیجه بمباران‌های [رژیم] اسرائیل ویران می‌شوند، اقتصاد تل‌آویو نیز به دلیل هزینه‌های جنگ متحمل آسیب‌های فراوان شده است. این روزنامه آمریکایی در مطلبی با عنوان «هزینه‌های جنگ اسرائیل علیه حماس چگونه رو به افزایش است»، نوشت: اقتصاد اسرائیل همچون ساختمان‌های غزه ویران شده است به گونه‌ای که برخی اقتصاددانان، شوک ناشی از این جنگ را بر اقتصاد اسرائیل، بیش از ضربه همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ ارزیابی کرده‌اند. واشنگتن‌پست از افزایش هزینه‌های اسرائیل و استقراض این رژیم خبر داده و در عین حال خاطرنشان کرده است: رشد فزاینده هزینه‌های دولت تل‌آویو در حالی است که درآمد مالیاتی آن به شدت کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی اسرائیل، تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت و به یک درصد می‌رسد؛ در حالی ‌که این شاخص در سال ۲۰۲۳ میلادی 3 درصد بود. براساس ارزیابی‌های اولیه، اسرائیل به طور متوسط در 3 ماه گذشته بیش از ۲۲۰ هزار تن از نیروهای ذخیره خود را به جنگ اعزام کرده و به حقوق آنها افزوده است. بسیاری از این نیروهای ذخیره کارگران بخش فناوری پیشرفته در حوزه سایبری، کشاورزی، مالی، ناوبری، هوش مصنوعی، داروسازی و حوزه آب و هوا هستند. همه این هزینه‌ها و یارانه‌ها به اضافه نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی از بی‌ثباتی در سرزمین‌های اشغالی که پیش از جنگ آغاز و سبب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی شده، [رژیم] اسرائیل را در این حوزه با نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. علاوه بر این، [رژیم] اسرائیل باید در دوران جنگ هزینه نیروهای ذخیره، بمب و گلوله‌ها را بپردازد و از ۲۰۰ هزار پناهجویی که از روستاهای اسرائیلی در امتداد مرز غزه و مرز شمالی با لبنان آواره شده‌اند نیز حمایت کند. از دیگر مواردی که تحت‌الشعاع جنگ اسرائیل و حماس قرار گرفته، بخش ساخت و ساز است که معمولا به کارگران فلسطینی ساکن کرانه باختری محول می‌شد اما اکنون تقریبا متوقف شده است، زیرا از زمانی که اسرائیل جنگ با حماس را آغاز کرده، مجوز کار بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی را به حالت تعلیق درآورده است. اقتصاددانانی که واشنگتن‌پست با آنها مصاحبه کرده است تخمین می‌زنند جنگ ۱۸ میلیارد دلار یا ۲۲۰ میلیون دلار در روز برای اسرائیل هزینه داشته است. زوی اکستاین، معاون سابق رئیس بانک مرکزی اسرائیل و اقتصاددان دانشگاه رایشمن، در بررسی‌ای که به تازگی انجام داده است، تاثیر جنگ بر بودجه [رژیم] اسرائیل را در 3 ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۹ میلیارد دلار ارزیابی و آن را برای 3 ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، ۲۰ میلیارد دلار پیش‌بینی  کرده است. وی در عین حال تاکید کرده است این میزان در صورتی است که اسرائیل وارد جنگ با حزب‌الله لبنان نشود. روزنامه کالکالیست چاپ اسرائیل پیش از این در ارزیابی‌ای دیگر، تخمین ‌زده بود چنانچه جنگ 5 تا ۱۰ ماه به طول انجامد، می‌تواند ۵۰ میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه داشته باشد. این روزنامه خاطرنشان کرده است این هزینه معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل است.
 
 
النخاله: جنگ متوقف نشود، تبادل اسرایی وجود نخواهد داشت
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اظهارات شنبه شب بنیامین نتانیاهو که گفته بود تبادل اسرا در آینده اجرایی خواهد شد، شرط مقاومت برای تبادل اسرا را اعلام و تاکید کرد این اتفاق تنها در صورت توقف جنگ صورت خواهد گرفت. زیاد النخاله در این باره گفت: تا زمانی که تجاوز رژیم اشغالگر به غزه متوقف نشود، بین ما و دشمن هیچ معامله‌ای برای تبادل اسرا یا معامله دیگری وجود نخواهد داشت. طبق گزارش شبکه المیادین، وی افزود: بدون عقب‌نشینی کل نیروهای دشمن از نوار غزه، هیچ معامله‌ای برای تبادل اسرا وجود نخواهد داشت. در صورت عدم تکمیل این شرایط، صحبت‌های دیگر هیچ فایده‌ای ندارد. 
 
 
ارتش یمن: آمریکا باید تبعات به شهادت رساندن نیروهای یمنی را بپذیرد
سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که سایر کشورها نباید در مسیر خطرناک آمریکا در دریای سرخ حرکت کنند، زیرا این اقدامات پیامدهای منفی برای همه به همراه خواهد داشت. سرتیپ یحیی سریع جزئیاتی درباره تیراندازی نیروهای آمریکایی به سمت ۳ قایق متعلق به نیروی دریایی صنعا ارائه کرد. سریع با اشاره به اینکه آمریکا باید تبعات جنایت به شهادت رساندن نیروهای یمنی را بپذیرد، گفت: تحرکات دشمن آمریکایی در دریای سرخ برای حمایت  از کشتی‌های اسرائیلی، مانع از آن نخواهد شد که یمن به وظیفه خود در حمایت از فلسطین عمل نکند. شبکه خبری المسیره به نقل از این مقام یمنی گزارش داد سایر کشورها نباید در مسیر خطرناک آمریکا حرکت کنند، زیرا این اقدامات پیامدهای منفی برای همه به همراه خواهد داشت. منابع خبری دیروز از حمله نظامیان آمریکایی به نیروهای دریایی یمن در دریای سرخ خبر دادند. به گفته این منابع، در جریان این حملات، 10 نفر از نیروهای صنعا کشته شدند. البته منابع رسمی، آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها ارائه نکردند. آمریکایی‌ها اما مطابق معمول روایت دیگری ارائه کردند. سنتکام مدعی شد بالگردهای نیروی دریایی آمریکا برای دفاع از خود به آتش قایق‌های یمنی پاسخ داده و سه قایق از ۴ قایق کوچک را غرق کردند و خدمه قایق‌ها نیز کشته شدند. سریع در ادامه به حمله موشکی یمن یه یک کشتی باری متعلق به شرکت دانمارکی مرسک هانگژو اشاره کرد و گفت: این عملیات پس از آن صورت گرفت که خدمه کشتی باری، توجهی به هشدارهای نیروهای دریای یمن نداشتند. وی با اشاره به اینکه یمن بارها تأکید کرده است که اجازه نمی‌دهد کشتی‌های اسرائیلی یا عازم فلسطین اشغالی از دریای سرخ عبور کنند، تصریح کرد: به همه کشورها توصیه می‌کنیم از طرح‌های آمریکا دنباله‌روی نکنند، زیرا هدف از این طرح‌ها، ایجاد درگیری در دریای سرخ است. این فرمانده یمنی با تأکید بر اینکه در مقابله با هرگونه حمله دشمنان تردید نخواهند کرد، در پایان خاطرنشان کرد: از مردم خود و همه آزادگان می‌خواهیم برای همه گزینه‌ها جهت مقابله با تنش‌های آمریکا آماده باشند. این در حالی است که «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت آمریکا نمی‌خواهد با حوثی‌ها وارد جنگ شود و بهتر این است که حملات آنها متوقف شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها