کد خبر: ۵۳۳۰۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۲۹ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران در یک نشست تخصصی با حضور مهران محرمیان معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران، یاسر مرادی عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک و دبیر نشست، هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی، مدیران ارشد بانک صادرات ایران، فعالان صنعت بانکداری الکترونیک و اصحاب رسانه در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سالن فیض مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌و‌سیما رونمایی شد.
به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، یاسر مرادی در نشست تخصصی رونمایی از این سامانه با بیان اینکه امروز هر کس از خرید اعتباری استفاده می‌کند با مشکل اعتبارسنجی و وثیقه‌گذاری مواجه است، گفت: وثیقه‌گیری و تأمین مالی، تجهیز و تخصیص منابع در دنیای امروز دیگر تنها مختص به بانک‌ها نیست و سایر شرکت‌ها و گروه‌های متعدد این خدمات را ارائه می‌دهند. در عین حال با توجه به دو مشکل ضامن و راهن در مباحث حقوقی و شرایط ضمانت در بانک‌ها و موسسات اعتباری به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود همچنین برخی از دارایی‌های اشخاص امروزه در بانک‌ها به عنوان وثیقه‌های سنتی شناخته نمی‌شود و بانک‌ها از گرفتن آنها به عنوان وثیقه تسهیلات خودداری می‌کنند.

3R7A9838.jpeg 

وی با مطرح کردن این پرسش که راهکار و راه‌حل چیست؟، گفت: سامانه «ست» بانک صادرات ایران با عملیاتی کردن دو اقدام بزرگ برای این مشکلات راه‌حل ارائه کرده است.
مرادی فراهم کردن زمینه وثیقه‌گذاری تمامی دارایی‌های راکد افراد که تاکنون امکان وثیقه‌گذاری آنها فراهم نبوده، به عنوان وثیقه تسهیلات و همچنین رفع نگرانی‌های حقوقی بانک‌ها و موسسات از بابت مشکلات وثیقه‌گیری را حل می‌کند.
عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران همچنین با برشمردن مزیت‌های متنوع استفاده از سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌ها برای تمامی بخش‌های اقتصادی و حاکمیتی کشور، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به کمتر از ۲۴ ساعت صرفا با داشتن کد سجامی، عدم نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک، تنوع در وثیقه‌گذاری، تناسب ارزش وثیقه با میزان تسهیلات دریافتی و همچنین استفاده از برخی دارایی‌های راکد از جمله، طلا، مجوز معدن، سیم‌کارت موبایل، پاداش پایان بازنشستگی، استفاده از مدل‌های بازار سرمایه، چابک‌سازی بانک‌ها و کاهش هزینه‌های بانک‌ها را از جمله مزیت‌های سامانه «ست» عنوان کرد.
مرادی همچنین سیالیت دارایی‌های مالی، کمک به حل مشکل بانک‌ها در رفع ناترازی، ایجاد رونق اقتصادی ‌در کسب و کارها و کمک به ثبات بازار سرمایه را از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیکی سهام عنوان کرد و افزود: این سامانه نه تنها برای بانک صادرات ایران بلکه برای تمامی صنعت مالی کشور قابل استفاده است.
عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران همچنین با اشاره به صدور بیش از ۲.۵ میلیون برگ چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران)، گفت: کسانی که چکنو و برات الکترونیک داشته باشند، می‌توانند از آنها به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات استفاده کنند و تا ۷ برابر معدل حساب می‌توانند از اعتبار در بانک صادرات ایران استفاده کنند و حتی سپرده‌گذاری افراد در سایر بانک‌ها نیز می‌تواند به عنوان وثیقه در این سامانه مورد استفاده قرار گیرد.

3R7A9841.jpeg 

در این نشست همچنین مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با قدردانی از زحمات مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران در راه‌اندازی این سامانه و همچنین پیشرو بودن در ارائه چک امن دیجیتال چکنو، گفت: امروزه با منفی شدن نرخ بهره واقعی، میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات بیشتر از عرضه است.
وی افزود: تسهیلات خرد اهمیت ویژه‌ای در کسب رضایت مردم دارد و بانک مرکزی در این زمینه رویکردهای مهمی را دنبال می‌کند.
محرمیان با تشریح اهمیت اعتبارسنجی، تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی و وثایق، درباره تلاش‌های بانک صادرات ایران در ارائه سامانه توثیق الکترونیک دارایی‌ها و نتایج مثبت چکنو، گفت: قرار گرفتن نیت خیر در جای مناسب و پیگیری مشکلات مردم، ارزش ایجاد می‌کند
وی گفت: چکنو گره‌های زیادی از مشکلات مردم باز کرده، خلق ارزش کرده و مردم به همین خاطر از آن استقبال کرده‌اند و به همین دلیل از زحمات انجام شده در بانک صادرات ایران قدردانی می‌کنیم.
محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با قدردانی از زحمات مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران برای راه‌اندازی سامانه «ست» و «چکنو»، گفت: بانک صادرات ایران پیشگام یک اتفاق مهم دیگری است و در وزارت اقتصاد کمک می‌کنیم تا این دستاوردها تبدیل به یک زیست بوم و یک اکوسیستم جدید شود.
وی با یادآوری اینکه از ۱۱ سال پیش با راه‌اندازی سامانه شاپرک، ساتنا، پایا و سایر فناوری‌ها، نظام پرداخت نقدی کشور، الکترونیکی شد، گفت: امروز اسکناس از چرخه پولی کشور تقریبا حذف شده و پرداخت الکترونیک در کشور تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شده است.
جلال با اشاره به تصویب قوانین ویژه ایجاد وثایق الکترونیک، افزود: پرداخت الکترونیک به بلوغ رسیده اما تعهد پرداخت در آینده ابزارهای لازم را ندارد و برخی چالش‌ها پدید می‌آید که کاهش دسترسی مالی از جمله تبعات آن است.
وی تاکید کرد: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک را رقم زد و توانست به صورت عملیاتی از این ظرفیت رونمایی کند و با رونمایی از این سامانه عملا شاهد شغل حرفه‌ای توثیق الکترونیک نیز خواهیم بود.
هومن امینی، مدیرعامل شرکت دیجی‌پی نیز در این نشست به عنوان مهمترین شریک تجاری بانک صادرات ایران در استفاده از سامانه «ست»، گفت: خریدهای اعتباری در کشورهای همسایه ایران نسبت به خریدهای نقدی ضریب چند برابری دارد.
وی افزود: با استفاده از سامانه توثیق الکترونیک می‌توان کمک کرد که مشتریان با آسودگی بیشتری خرید خود را کامل کنند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مشتریان از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار نبوده‌اند، یکی از راه‌های ارتقای پوشش رتبه اعتباری را راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیک عنوان کرد.

3R7A9909.jpeg 

در ادامه این نشست همچنین با حضور مدیران ارشد بانک صادرات ایران و شرکت‌های زیرمجموعه از سامانه هویت برند جدید، اپلیکیشن پاسینو، سامانه باشگاه مشتریان و همچنین اپلیکیشن «پاس‌تو»، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر (پاس) رونمایی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها