کد خبر: ۵۳۳۰۶۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۱۳ دی ۱۴۰۲
آناتولی:
جنبش مقاومت اسلامی حماس شامگاه سه شنبه ترور صالح العاروری نایب رئیس خود در انفجاری در ضاحیه جنوبی بیروت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از شفقنا، آناتولی نوشت: صالح محمد سلیمان العاروری سال ۱۹۶۶ در شهرستان «عاروره« در نزدیکی شهر «رام الله» در کرانه باختری به به دنیا امد و در مدارس این شهر  مراحل ابتدایی را سپری کرد و در سال ۱۹۸۴ تحصیلات متوسطه را به پایان رساند.

العاروری سال ۱۹۹۲ میلادی به دانشگاه الخلیل در جنوب کرانه باختری پیوست و از این دانشگاه لیسانس «شریعت اسلامی» گرفت.

او در عنفوان جوانی به اخوان المسلمین پیوست و در سال ۱۹۸۵ میلادی هدایت «فعالیت های اسلامی دانشجویان» دانشگاه الخلیل را برعهده داشت.

پس از تاسیس حماس در اواخر سال ۱۹۸۷ میلادی توسط اخوان المسلمین، العاروری به آن پیوست و بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ میلادی مدت محدودی به دلیل فعالیت هایش در حماس توسط ارتش اسرائیل دستگیر  اما پس از مدتی آزاد شد.

وی از بنیانگذاران گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس است و بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ میلادی هسته اولیه شاخه نظامی این جنبش در کرانه باختری را بنیان نهاد.

عاروری سال ۱۹۹۲ میلادی بار دیگر توسط ارتش اسرائیل به اتهام تشکیل هسته اولیه گردان های قسام در کرانه باختری دستگیر و به پانزده سال زندان محکوم شد. در دوران بازداشت خود نقش بارزی در رهبری جنبش اسرای فلسطینی و مبارزات علیه زندان های اسرائیل داشت.

العاروری سال ۲۰۰۷ میلادی آزاد شد اما ارتش اسرائیل سه ماه پس از آزادی، بار دیگر او را بازداشت و به مدت سه سال دیگر زندانی کرد. او سال ۲۰۱۰ میلادی توسط دادگاه عالی اسرائیل آزاد و به خارج از فلسطین تبعید شد.

در ان زمان به سوریه رفت و سه سال در این کشور اقامت داشت و پس از ان بین چند کشور در تردد بود و  تا زمان ترور به لبنان منتقل شد.

العاروری پس از آنکه سال ۲۰۱۰ میلادی آزاد شد، به عنوان عضو دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد. او از اعضای تیم مذاکره کننده حماس برای نهایی کردن معامله تبادل اسرای سال ۲۰۱۱ میلادی با میانجیگری مصر بود که از سوی حماس به «وفاداری آزاداگان» نام گذاری شد. براساس این قرارداد گلعاد شالیط سرباز اسرائیلی که نزد حماس اسیر  بود، در ازای آزادی ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی آزاد شد.

در تاریخ سی و یک ۲۰۲۱ میلادی، مجلس شورای جنبش حماس، صالح العاروری را برای دومین بار به عنوان معاون دفتر سیاسی حماس انتخاب کرد. او همچنین رئیس این جنبش در کرانه باختری بود.

العاروری سال ۲۰۱۷ میلادی برای بار دوم به عنوان نایب رئیس حماس انتخاب شد.

او همچنین از  سال ۲۰۲۱ میلادی، رئیس  حماس در کرانه باختری شد.

صالح العاروری یکی از رهبران ارشد حماس و از بنیانگذاران اولیه شاخه نظامی این جنبش تحت عنوان گردان های عزب الدین قسام بود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا ۵ میلیون دلار  جایزه برای دریافت اطلاعاتی درباره العاروری و دیگر فرماندهان حزب الله لبنان تعیین کرده بود. پیش از آن نیز وزارت خزانه داری آمریکا العاروری را در سال ۲۰۱۵ در فهرست تررویسم قرار داده بود.

اکتبر گذشته روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته بود:«شش نفر از رهبران حماس در تیررس آتش اسرائیل است که یکی از انها العاروری بود.»

این روزنامه نوشته بود: «العاروری مرد دوم حماس و مسئول فعالیت های شاخه نظامی آن در کرانه باختری است.»

۳۱ اکتبر گذشته ارتش اسرائیل خانه العاروری در شهرک عاروره در نزدیکی رام الله را منفجر  و ان را به یک مرکز بازجویی تبدیل کرد.

متن خبر دراناتولی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها