کد خبر: ۵۳۳۱۰۱
زمان انتشار: ۲۰:۰۶     ۱۳ دی ۱۴۰۲
رسانه‌های انگلیس امروز (چهارشنبه) حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان را که طبق آخرین گزارش‌ها افزون بر ۷۰ شهید برجای گذاشته است، به طور گسترده‌ای بازتاب دادند.

به گزارش پایگاه خبری 598،  بیشتر این رسانه‌ها به‌جای انتشار تصاویر حادثه امروز، عکس سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای گزارش‌های خود انتخاب کردند.

شبکه خبری اسکای با اشاره به نزدیکی این حادثه در محل تجمع مراسم گرامیداشت شهید سلیمانی، اعلام کرد که این رویداد، درست یک روز پس از انفجار بیروت صورت گرفت که به موجب آن معاون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز کشته (شهید) شد.

این شبکه خبری نوشت: قاسم سلیمانی که زمانی ژنرال ارشد نظامی ایران بود، در جریان سفر به عراق در سال ۲۰۲۰ برای دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت این کشور، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ترور شد. این حمله پهپادی باعث ایجاد یک بحران دیپلماتیک بزرگ بین ایالات متحده و ایران و منجر به حملات راکتی تلافی جویانه علیه سایت های نظامی آمریکا در عراق شد و دو کشور تا آستانه جنگ پیش رفتند.

این گزارش یادآوری کرده است که شهید سلیمانی «یکی از فرماندهان ارشد ایران بود که پس از رهبر معظم ایران، به عنوان دومین شخصیت قدرتمند ایران شناخته می‌شد. او فرمانده نیروی قدس - یک لشکر سپاه بود که مسئول عملیات جاسوسی و نظامی در خارج از ایران بود. شهید سلیمانی همچنین مغز متفکر عملیات نظامی ایران در عراق و سوریه محسوب می شد. او همچنین در توسعه "محور مقاومت" تأثیرگذار بود.»

تارنمای شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی هم در گزارشی با اشاره به آخرین آمار شهدای کرمان تصریح کرد: این حادثه در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر در خاورمیانه بر سر جنگ [رژیم] اسرائیل علیه حماس در نوار غزه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، شهید سلیمانی «معمار فعالیت‌های نظامی منطقه‌ای ایران بود و به عنوان یک نماد ملی مورد ستایش قرار می‌گیرد. با این حال او، برای مقامات آمریکایی، نماینده یک دشمن مرگبار در طول جنگ عراق بود، که با بمب‌های کنار جاده‌ای باعث کشته و ناقص شدن سربازان آمریکایی شد.»

آی‌تی‌وی همچنین همسو با خط خبری سایر رسانه‌های انگلیس، از به‌کار بستن واژه تروریستی برای این حادثه مرگبار خودداری کرد و این طور نوشت: «ایران دشمنان متعددی دارد که می‌توانند پشت این حمله باشند، از جمله گروه‌های تبعیدی، سازمان‌های شبه‌نظامی و بازیگران دولتی».

در همین حال تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی به قلم پتریک وینتور دبیر سیاسی این نشریه نوشت: حملات انتحاری در ایران رایج نیست و مشخص نیست که آیا این حمله نتیجه عملیات یک گروه ایرانی بوده است یا به کارگردانی [رژیم] اسرائیل.

این گزارش می‌افزاید: ایران به تازگی گفته بود گروهی را که توسط موساد، سرویس مخفی دولتی اسرائیل حمایت می‌شد، ریشه کن کرده است. این درحالیست که ایران بابت کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود در سوریه، [رژیم] اسرائیل را تهدید کرده بود.

گاردین یادآور شد: «اسرائیل از گذشته، در ترورهای هدفمند دانشمندان هسته ای فعال در برنامه هسته ای ایران تخصص دارد».

سایر رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی نیز با انتشار گزارش‌هایی این حادثه تروریستی را به تشدید تنش‌ها در بحبوحه جنگ غزه نسبت دادند.

مقام‌های انگلیسی هنوز به این رویداد واکنش نشان نداده‌اند. البته الیشا کرنز رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارش شبکه اسکای را بازنشر و به این عبارت نامفهوم بسنده کرده است: «انفجار در یک قبرستان در ایران».

سخنگوی سازمان اورژانس کشور جدیدترین آمار شهدا و مصدومان حادثه تروریستی را اعلام کرد و گفت: تا این لحظه ۱۰۳ مورد شهید قطعی در این حادثه به ثبت رسیده و ۱۴۱ مصدوم نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شده است.

بابک یکتاپرست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۲ انفجار در این مراسم رخ داده است که اولین آن در منطقه زیرگذر جنب گنبد جبلیه و دومین انفجار در درگاه قلی بیگ نزدیک مسجد صاحب‌الزمان (عج) بوده است که این انفجارها در نزدیکی محل تجمع امروز برای مراسم سردار سلیمانی اتفاق افتاده است.

در همین حال معاون امنیتی استاندار کرمان در گفت وگو با رسانه ها تایید کرد که ۲ انفجار در مسیرهای گلزار شهدا تروریستی بوده است.

 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها