کد خبر: ۵۳۳۱۲۴
زمان انتشار: ۰۸:۰۰     ۱۴ دی ۱۴۰۲
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه از گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود درباره ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598،  «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه تلفنی با «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس گفت‌وگو کرد.

کاتس گفت: «با همتای انگلیسی خود درباره افزایش فشار بر ایران که در حال ایجاد بی‌ثباتی از طریق نیروهای نیابتی خود بوده، بحث کردم».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «با کامرون درباره اهمیت مقابله با دادخواست آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه عدل بین‌المللی نیز گفت‌وگو کردم».

مقام‌های اسرائیلی هفته آینده بایستی در جلسه استماعی در «دیوان بین‌المللی دادگستری» در شهر لاهه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی حاضر شوند.

آفریقای جنوبی هفته گذشته در جریان شکایت خود به دیوان بین‌المللی دادگستری از دادگاه مستقر در لاهه خواست تا دستور موقت را برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه صادر کند.

در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی آمده است: «اقدامات اسرائیل در غزه ماهیت نسل‌کشی دارند و با هدف از بین بردن فلسطینی‌ها در نوار غزه انجام می‌گیرد.»

پایگاه «ان‌بی‌سی» گزارش داد بعد از آنکه آفریقای جنوبی اسرائیل را به ارتکاب جنگی در غزه متهم کرد مقام‌های اسرائیلی هفته آینده مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر خواهند شد.

«کلیسون مونیلا»، یکی از سخنگوهای اداره روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که مالزی از شکایت آفریقای جنوبی حمایت کرده است. او گفت که آفریقای جنوبی انتظار دارد سایر کشورها هم اقدام مشابهی انجام دهند.

وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام حقوقی اخیر آفریقای جنوبی علیه اسرائیل یک گام ملموس و به موقع در راستای پاسخگو ساختن اسرائیل از بابت جنایاتش در غزه و کلیت اراضی اشغالی فلسطینی به صورت حقوقی است.»

طبق گزارش پایگاه ان‌بی‌سی دادگاه رسیدگی به این پرونده روزهای 11 و 12 ژانویه در مقر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند برگزار خواهد شد.

آفریقای جنوبی، رژیم صهیونیستی را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی 1948 سازمان ملل با حملاتش از هفتم اکتبر تا کنون در نوار غزه متهم کرده و خواستار اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه این رژیم شده است.

شکایت آفریقای جنوبی نگرانی عمیق مقام‌های اسرائیل را به همراه داشته است. روزنامه هاآرتص دو روزپیش گزارش داد یک کارشناس حقوقی اسرائیل طی روزهای اخیر در خصوص احتمال صدور حکم در دیوان بین‌المللی دادگستری به فرماندهان عالی‌رتبه ارتش اسرائیل به ویژه «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک این رژیم هشدار داده و خطرات چنین حکمی را به آن‌ها گوشزد کرده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از کارشناسان حقوق بین‌الملل نوشت که این اقدام ممکن است به تأیید دعاوی پیشین مربوط به جنایات نسل‌کشی اسرائیل منجر شود و به این ترتیب منجر به انزوای بین‌المللی و تحریم و یا اتخاذ گام‌های تشدید کننده علیه این رژیم شود.

هاآرتص خاطرنشان کرد که بر خلاف دیوان کیفری بین‌المللی لاهه که به رویه‌ها علیه افراد و اشخاص رسیدگی می‌کند، دیوان بین‌المللی دادگستری به اختلافات حقوقی و قضایی بین کشورها رسیدگی می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها