کد خبر: ۵۳۳۱۹۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۱۶ دی ۱۴۰۲
جنایت تروریستی کرمان؛
دست آمریکا و اسرائیل این بار آشکارتر از هربار از آستین گروهک تروریستی داعش بیرون آمد و ناشیانه‌تر از هر بار انشای صهیونیستی بیانیه داعش آشکار شد. آمریکا و اسرائیل آمرین اصلی این جنایت باید منتظر انتقام در هر نقطه از دنیا باشند.

به گزارش پایگاه خبری 598، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیام خود به مناسبت حادثه تروریستی کرمان عنوان داشتند: جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دست‌های آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.


آمریکا و اسرائیل، آمران و عاملین اصلی این جنایت در هرجایی از دنیا مجازات خواهند شد
بیانیه عجیب و غیرمعمول داعش پس از حادثه تروریستی کرمان، بار دیگر و این بار به وضوح بیشتر این واقعیت نهفته را آشکار ساخت که آمرین اصلی جنایات این گروهک تروریستی آمریکا و اسرائیل است. این بیانیه تا حدی عجیب و خلاف بیانیه‌های قبلی این گروهک شیطانی بود که حتی این موضوع را به ذهن متبادر می‌سازد که علاوه‌بر آمریت اسرائیل و آمریکا در این جنایت، این بار عاملیت آن نیز توسط آنان بوده و داعش به عنوان یک مهره استکباری مسئولیت آن را قبول کرده است.

آمریکای جنایتکار و اسرائیل سفاک نشان داده‌اند که هیچ مرزی و حد یقفی در جنایات و دنائت و بی‌اخلاقی نداشته و ندارند شهادت بیش از 20 هزار شهید فلسطینی در طی سه ماه اخیر پس از طوفان‌الاقصی و حمایت‌های تمام و کمال آمریکای جنایتکار از تمام این جنایات نشان داده است که از آن‌ها توقع هیچ حریم و مرز اخلاقی نباید داشت.

این بار نیز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی که با رذالت تمام، چنین جنایت خونباری را رقم زدند باید منتظر انتقام دندان‌شکن و دردآور سربازان حاج قاسم سلیمانی در هر نقطه‌ای از دنیا باشند.
همانا خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ و چه عاقبت بدی در انتظار ظالمان و جنایتکاران است.

انشای صهیونیستی، بیانیه داعش
با گذشت حدود 30 ساعت از این حادثه تروریستی، در روز پنج شنبه 14 دی ماه، گروهک تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای عجیب مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که رژیم صهیونیستی چند ساعت بعد از اجرای عملیات برای فرار از تبعات این اقدام به گروهک تروریستی داعش دستور داد مسئولیت این اقدام جنایتکارانه را بپذیرد، این در حالی بود که دقایقی بعد از عملیات اظهارنظرهای برخی از مقامات و اکانت‌های امنیتی مجازی وابسته به رژیم صهیونیستی نشان می‌داد که این رژیم سفاک و جنایتکار عامل اصلی این جنایت علیه مردم ایران است.

به گزارش تسنیم، دم خروس این ماجرا آنجا بیرون زد که بیانیه داعش در پذیرش جنایت گلزار شهدای کرمان با بیانیه‌های دیگر این گروهک تکفیری تفاوت‌های اساسی داشت که به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

ابتدا این‌که هیچ‌گاه سابقه نداشته است داعش در بیانیه‌هایش از عبارت «ایران» استفاده کند، بلکه این گروه تکفیری همواره ایران را «بلاد فارس» یا «ولایت خراسان» می‌خواند.

دوم این‌که سابقه نداشته است تصویر عامل تروریست عملیات که اتفاقاً در حین عملیات به درک واصل شده، به‌صورت محو شده منتشر شود!

نکته سوم این‌که هیچ‌گاه بیانیه پذیرش مسئولیت عملیات‌های داعش با تأخیر 30ساعته منتشر نمی‌شود، بلکه داعش قبل از هر عملیات حتی تصاویر بیعت و بیانیه پذیرش مسئولیت را آماده و بلافاصله بعد از اجرای عملیات منتشر می‌کند، اساساً روش داعش برای اجرای عملیات ابتدا تهدید، سپس فتوا و بعد اجرای عملیات و بلافاصله انتشار بیانیه پذیرش مسئولیت عملیات است، در حالی که در این عملیات ابتدا اقدام تروریستی انجام شد و بعد از آن فتوا و تهدید و بیانیه با تأخیر منتشر گردید!

نکته چهارم ادبیات سیاسی این بیانیه است که با ادبیات همیشگی داعش تفاوت اساسی دارد و مشخص می‌کند نویسنده بیانیه به‌هیچ‌وجه داعش نبوده است.

درواقع بیانیه‌ای را که داعش با تأخیر در پذیرش مسئولیت حادثه تروریستی کرمان منتشر کرد، سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تنظیم کرده بود و خلافت داعش صرفاً انتشار آن را از رسانه‌های رسمی خود به‌عهده داشته است.

این اقدام صهیونیست‌ها اول از همه ترس این رژیم از تبعات اقدامش را نشان می‌دهد و همچنین اثبات می‌کند که گروهک تروریستی ـ تکفیری داعش درواقع ابزار دست رژیم صهیونیستی است.

تعداد دقیق مجروحین و شهدای جنایت تروریستی 13 دی کرمان
حادثه تروریستی روز چهارشنبه 13 دی ماه منجر به شهادت 89 نفر و جراحت 284 نفر از هموطنان‌ و عاشقان راه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان شد.

عامل انتحاری علت حادثه تروریستی کرمان بود
در همین راستا یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: عملیات تروریستی در کرمان توسط دو عامل انتحاری انجام شده است که در پی آن پیگیری‌ها توسط نهادهای امنیتی به سرعت انجام شد. 

وی افزود: طراحی و اجرای این عملیات و تمام ابعاد شبیه برخی عملیات‌های قبلی بود که با پیگیری‌های بعدی اغلب ابعاد این پرونده برای دستگاه امنیتی روشن شده و اقدامات لازم انجام گرفته است. 

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: برخی شایعات درباره افغانستانی بودن عاملان انتحاری نیز درست نیست و به زودی اطلاعات خوبی از اقدامات قابل توجه از شناسایی عوامل و پیچیدگی ابعاد این جنایت و اقدام جدی صورت گرفته اعلام خواهد شد.

تعداد دقیق شهدا و مجروحین
بنابر گفته سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در گفت‌وگو با فارس، جمع کل شهدای این حادثه به ۸۹ نفر رسیده که ۴۵ شهید از شهر کرمان، ۴۰ شهید از سایر شهرهای استان کرمان، ۱ شهید از مشهد و ۱ شهید هم از تهران است، دو نفر از شهدا هم در حال بررسی است که از کدام شهرها هستند که در مجموع ۸۹ نفر شهید شده‌اند. لازم به ذکر است که ۱۲ نفر از اتباع افغانستانی نیز در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند که آنها نیز جزئی از آمار شهرهای گفته شده هستند.

میراحمدی ادامه داد: از مجموع شهدا افراد زیر ۱۸ سال ۳۰ نفر و افراد زیر ۱۰ سال هم ۹ نفر هستند و در کل ۲۸ نفر از شهدا زیر ۱۸ سال هستند.

وی همچنین عنوان داشت: ۳۶ نفر از شهدا از بانوان و ۵۳ نفر هم از مردان هستند.

وزیر کشور: برخی از عوامل انفجارهای تروریستی کرمان دستگیر شدند
گفتنی است، بلافاصله پس از وقوع این جنایت خونین، دستگاه‌های امنیتی به سرعت پیگیری این حادثه تروریستی را آغاز و در کوتاه‌ترین زمان به سرنخ‌های روشنی از عاملین این جنایت دست پیدا کردند.

در همین راستا، پس از وقوع این حادثه، احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور با حضور در شهر کرمان مسئولیت پیگیری‌های لازم را برعهده گرفت.

احمد وحیدی، در روز جمعه 15 دی ماه از دستگیری برخی از عوامل درگیر با انفجارهای تروریستی کرمان خبر داد.

وی درباره آخرین اطلاعات از شناسایی عوامل این حادثه تروریستی گفت: توسط دستگاه‌های اطلاعاتی،‌ سرنخ‌های بسیار خوبی پیدا شده و برخی از کسانی که در این ماجرا نقش داشتند را دستگیر کرده‌اند. 

وزیر کشور گفت: امروز کار در کنترل دستگاه‌های اطلاعاتی است و بموقع اطلاع‌رسانی خواهند کرد. با عنایت خدا و با قدرت و سرعت عمل بموقع جریانات تروریستی امروز مورد حمایت رژیم‌های تروریست‌پرور هستند در چنگال قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران هستند و با سرعت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

براساس اعلام وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور، اطلاعات کامل این موضوع توسط دستگاه اطلاعاتی کشور اطلاع‌رسانی می‌شود.

موج محکومیت بین‌المللی جنایت تروریستی کرمان
از ساعات نخستین وقوع این حادثه غمبار، رؤسای جمهور، رؤسا و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی، مقامات و افراد ذی‌نفوذ در سطح منطقه غرب آسیا، صاحب‌نظران سیاسی و بین‌المللی این جنایت هولناک را تقبیح و آن را به شدت محکوم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار همکاری با ایران برای مقابله با عاملان حمله کرمان شد
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خود در روز پنج‌شنبه 14 دی ماه، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی کرمان از تمامی کشورها خواست با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با عاملان این حمله همکاری کنند.  

نیکلاس دی ریوری، نماینده فرانسه در سازمان ملل به عنوان رئیس شورای امنیت در بیانیه‌ای این حمله را «با شدیدترین لحن» محکوم کرده است.  

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت، با شدیدترین لحن حمله تروریستی بزدلانه در شهر کرمان جمهوری اسلامی ایران در روز 3 ژانویه را محکوم می‌کنند. این اقدامِ تروریستیِ قابل سرزنش به مرگ اندوهناک بیش از 100 نفر از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن 211 نفر دیگر شده که حال برخی از آنها وخیم است.»

اعضای شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت عمیق‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با خانواده‌های قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده و برای تمامی مجروحان آرزوی بهبودی سریع و کامل دارند.»

در ادامه این بیانیه، از تروریسم به عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی نام برده شده است. این بیانیه تصریح می‌کند: «اعضای شورای امنیت تأکید می‌کنند که تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

اعضای شورای امنیت همچنین خواستار همکاری فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تمامی عاملان این اقدام تروریستی شده‌اند. 

کشورهای عضو تأکید کرده‌اند: «اعضای شورای امنیت بر ضرورت پاسخگو کردن عاملان، سازمان‌دهندگان، حامیان مالی و پشتیبان‌های این اقدامات شنیع تروریستی و آوردن آنها به محکمه عدالت تأکید کردند. آنها از تمامی کشورها خواسته‌اند مطابق با تعهداتشان و ذیل قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت به نحو فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسئولان مرتبط در این زمینه همکاری کنند »

 15 عضو شورای امنیت در ادامه بیانیه تصریح کرده‌اند هرگونه اقدام تروریستی «صرفنظر از انگیزه‌های آن، در هر جا، در هر زمان و توسط هرکسی جنایتکارانه و توجیه‌ناپذیر» است.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «آنها (اعضای شورای امنیت) بر ضرورت مقابله تمامی کشورها با تهدیدهای ناشی از اقدامات تروریستی علیه صلح و امنیت بین‌المللی طبق منشور ملل متحد و دیگر تعهدات قوانین بین‌الملل اعم از قانون بین‌المللی حقوق بشر، قانون بین‌المللی پناهندگان و قانون بین‌الملل اقدامات بشردوستانه تأکید کردند.»

پیام تسلیت رئیس‌جمهور چین به رئیسی
رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ در پی حمله تروریستی روز چهارشنبه، برای سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیام تسلیت فرستاد.

خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد شی در این پیام ضمن ابراز شوک از این حادثه، گفت «از طرف دولت و مردم چین با خانوادۀ قربانیان این حادثه همدردی می‌کنم. چین با همۀ اشکال تروریسم مخالف است».
شی تاکید کرد «چین حملات تروریستی را به شدت محکوم می‌کند و قاطعانه از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت و ثبات ملی خود حمایت می‌کند». 

دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی کرمان را محکوم کرد
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن انفجار تروریستی کرمان، خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ایران اعلام کرد.

مقامات اتحادیه اروپا و مقامات سیاسی کشورهای اروپایی انفجارهای تروریستی کرمان را شدیدا محکوم کردند
در همین راستا، سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند. این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک‌آور غیرنظامیان شده است. دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آنها است. مرتکبان بایستی پاسخگو شوند».

علاوه‌بر آن جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کرد.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج‌فارس هم در پیامی در این باره اعلام کرد: در راستای بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا اقدام تروریستی در شهر کرمان و تلفات وحشتناک کشته‌ها و مجروحان غیرنظامی بی‌گناه را به شدت محکوم می‌کنم و با قربانیان، خانواده‌های آنها و مردم ایران ابراز همدردی و همبستگی می‌کنم. عاملان باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه آلمان هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: آمار بالای تلفات انفجارهای کرمان که در بین آنها کودکان زیادی وجود دارد، ما را عمیقا غمگین کرده است. ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم. مردم ایران شایسته آینده‌ای در صلح و امنیت هستند.

فرانسه نیز در پیامی حمله تروریستی در کرمان را به شدیدترین وجه محکوم کرد.

نروژ نیز حمله در شهر کرمان را به شدت محکوم و اعلام کرد که عاملان باید پاسخگو باشند و به خانواده قربانیان و مردم ایران تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و اعلام کرد: بریتانیا بمب‌گذاری هولناک روز گذشته در کرمان را که باعث کشته شدن تعداد زیادی از ایرانیان شد، محکوم می‌کند. ذهن ما همراه خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان است و به آن‌ها تسلیت می‌گوییم.

وزارت امور خارجه سوئیس هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس عنوان کرد که این کشور «حملات کرمان را به شدت محکوم می‌کند».

در پی اقدام تروریستی کرمان وزارت خارجه اتریش هم اعلام کرد: از تلفات غیرنظامی زیاد ناشی از انفجار بمب در کرمان در ایران وحشت زده‌ایم و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم. افکار ما با خانواده و دوستان قربانیان است. عاملان باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه بلژیک هم در این باره بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «بلژیک در محکومیت بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران با اتحادیه اروپا همراه است. افکارمان با قربانیان و عزیزانشان است. تروریسم هرگز توجیه نمی‌شود. بلژیک در همبستگی با مردم ایران که شایسته صلح و ثبات هستند، ایستاده است.»

ادموندو چیریلی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا هم در پیامی اعلام کرد: «اقدامات تروریستی غیرقابل تصور ادامه دارد تا یک کشور راهبردی و محل تقاطع بین آسیا، اروپا و آفریقا، را بی‌ثبات کرده و از امنیت آن بکاهد. مراتب تسلیت عمیق و صمیمی خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنم و بر همبستگی کامل خود با ایران و ملت آن تأکید می‌کنم».

آلکساندار ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان هم در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس با مردم ایران ابراز همدردی کرد و نوشت: من از اقدام وحشتناک تروریستی در ایران که در آن بیش از صد نفر جان خود را از دست دادند، عمیقا متاثرم. این ضایعه را به ملت دوست ایران و رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی تسلیت می‌گویم و برای مجروحان و خانواده‌هایشان آرزوی شفای عاجل دارم.

وزیر خارجه ایرلند هم در پیامی اعلام کرد: بمب‌گذاری امروز در ایران را به شدت محکوم می‌کنم، حمله‌ای مذموم و بی‌رویه. تروریسم و خشونت هرگز قابل توجیه نیست. به کسانی که عزیزان خود را از دست دادند و به مردم ایران تسلیت می‌گویم.

وزارت امور خارجه هلند هم بیانیه‌ای صادر و عنوان کرد: «حملاتی را که در کرمان در ایران رخ داد به شدت محکوم می‌کنیم».

همسایگان ایران و کشورهای منطقه غرب آسیا نیز به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند.

گفتنی است، وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی اعلام کرد: «بر موضع خود در رد خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه با هر دلیلی که باشد، تأکید می‌کنیم». از سوی دیگر امیر قطر نیز در این باره با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عمان نیز ضمن تسلیت، بر موضع ثابت عمان در محکومیت انواع خشونت و تروریسم تأکید کرد.

عربستان نیز به این حمله تروریستی واکنش نشان داد و وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای عملیات تروریستی کرمان را محکوم کرد و عنوان کرد: «خالصانه‌ترین تسلیت و همدردی و همبستگی خود را با ایران در این حادثه دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان شفای عاجل آرزومندیم».

وزارت خارجه کویت نیز این اقدام تروریستی را محکوم و مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه دولت کویت را به جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های قربانیان اعلام کرد.

وزارت خارجه بحرین هم حادثه تروریستی کرمان را به شدید‌ترین حالت محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

علاوه‌بر این، وزارت امور خارجه امارات عربی متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم می‌کند و تمام اشکال خشونت و تروریسم را که با هدف بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات و مغایر با ارزش‌ها و اصول بشردوستانه است، مردود می‌داند.

وزارت امور خارجه و امور مهاجرین خارج از کشور اردن نیز در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم و با تأکید بر محکومیت شدید هرگونه خشونت و تروریسم، به ویژه مواردی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، به دولت و مردم ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

وزارت خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله شهر کرمان ایران را محکوم می‌کنیم و در ارتباط با خطرات این اقدام جنایتکارانه و احتمال تأثیر منفی‌اش بر امنیت منطقه‌ای هشدار می‌دهیم».

بشار اسد حادثه تروریستی کرمان را به ایران تسلیت گفت
فیصل المقداد وزیر خارجه جمهوری عربی سوریه پنج‌شنبه ۱۴ دی ماه در  تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، واقعه تروریستی روز گذشته در کرمان که منجر به شهادت و مجروح شدن صدها  نفر از مردم بیگناه شد را به شدت محکوم کرد.

فیصل المقداد همچنین مراتب تسلیت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرد
آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع شیعیان عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حادثه تروریستی در کرمان که صدها انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان شد. این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغدار و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت داریم.

موج محکومیت حادثه تروریستی کرمان از سوی مقامات سیاسی عراق
ریاست جمهوری عراق هم در این خصوص بیانیه‌ای منتشر کرد. عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق در این بیانیه بر همبستگی عراق و ایستادگی در کنار ایران در مقابله با این اقدام تروریستی زشت تأکید کرد و این حادثه دردناک را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق نیز دربیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی آن را «جنایتکارانه» و «بزدلانه» خواند و گفت: «عراق آمادگی خود را برای ارائه هرنوع کمکی که بتواند از شدت آلام این اقدام جنایت‌آمیز و بزدلانه بکاهد، اعلام می‌کند».

وزارت امور خارجه عراق هم این حمله تروریستی را محکوم کرد و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق هم در پیامی ضمن تسلیت به مردم و دولت ایران، این اقدام تروریستی را محکوم کرد. 

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ما با اندوه فراوان خبر بمب‌گذاری تروریستی را دریافت کردیم که تعدادی از غیرنظامیان بی‌گناه هدف قرار داد و این خبر که در همسایه عزیزمان رخ داده است، به شدت ما را  تحت تأثیر قرار داد. به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنیم».

علاوه‌بر این، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق، محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق، سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان عراق نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

 نخست‌وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیام‌های جداگانه عملیاتی تروریستی کرمان را تسلیت گفته و آن محکوم کردند. 

مسرور بارزانی نخست‌وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمله بزدلانه به شهر کرمان را محکوم می‌کنم. به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و شریک غم و ناراحتی آنها هستم.

محکومیتی جهانی نسبت به حادثه تروریستی کرمان
در همین راستا مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر، لیبی، جمهوری‌مالی، موریتانی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، مکزیک، کوبا، برزیل، کلمبیا، بولیوی، نیوزیلند، بلاروس، قرقیزستان، ترکمنستان، صربستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، دولت سرپرستی افغانستان(طالبان)، پاکستان، هند، بنگلادش، مالزی، ویتنام نیز در پیام‌هایی جداگانه این حادثه تروریستی را محکوم و به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

نیمه افراشته شدن پرچم سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور
در پی این اقدام تروریستی پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان نیز به حالت نیمه افراشته درآمد. وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام داشت که مراسم یادبود این حادثه تروریستی در تمامی سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سرتاسر جهان برقرار است.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها