کد خبر: ۵۳۳۲۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۷ دی ۱۴۰۲
مدیرعامل پتروشیمی پردیس در نشست خبری؛
مدیرعامل پتروشیمی پردیس گفت: اگر نرخ گاز خوراک ۴۰‌درصد و نرخ گاز سوخت ۱۰۰‌درصد افزایش نمی‌یافت وقطعی گاز نداشتیم و شاهد بخشنامه های یکشبه نبودیم، بی‌شک ۳‌هزار میلیارد تومان دیگر به سود خالص شرکت افزوده می‌شد.

رپرتاژ/ مدیرعامل پتروشیمی پردیس گفت: اگر نرخ گاز خوراک ۴۰‌درصد و نرخ گاز سوخت ۱۰۰‌درصد افزایش نمی‌یافت وقطعی گاز نداشتیم و شاهد بخشنامه های یکشبه نبودیم، بی‌شک ۳‌هزار میلیارد تومان دیگر به سود خالص شرکت افزوده می‌شد.
 
عباس بیات تحلیلگر بازار سرمایه دنیای اقتصاد در گزارشی به مشروح نشست خبری مدیرعامل پتروشیمی پردیس و عملکرد این شرکت پرداخت و نوشت: روز سه‏‏‌شنبه ۱۲دی‌ماه ۱۴۰۲ به همت سازمان بورس و اوراق بهادار، در پتروشیمی «شپدیس» نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست، مدیرعامل پتروشیمی پردیس ضمن معرفی شرکت پردیس، به بیان چالش‏‏‌های این شرکت پرداخت. محمدرضا میری لواسانی تاثیرپذیری بالای پردیس از قیمت جهانی، با توجه به سهم بالای صادرات، قطعی گاز، بخشنامه‏‏‌های یک‌شبه همچون جهش ۴۰درصدی و ۱۰۰درصدی نرخ گاز خوراک و سوخت، محدودیت ۲۰روزه ذخیره اوره با توجه به حجم بالای تولید «شپدیس» و بدهی سنواتی وزارت جهاد کشاورزی به اوره‌سازان را از جمله چالش‏‏‌های عمده این شرکت دانست. در ادامه این نشست، مدیران مالی پردیس در نشست خبری، به سوالات خبرنگاران‌حوزه بازار سرمایه پاسخ دادند.
 
مهم‌ترین سوالات مطرح‌شده در نشست خبری «شپدیس» شامل عوامل افت حاشیه سود شرکت در تابستان، علت نبود تنوع‌سازی در سبد محصولات و برنامه شرکت برای دوره آتی، چالش‌‌‌های برنامه هفتم توسعه در مورد اخذ مالیات از اوره‌سازان، آخرین وضعیت طرح توسعه همت و علت استارت نزدن این پروژه و در آخر علت ‌صادرات نداشتن به اروپا و آفریقا بود.
 
 «شپدیس» بزرگ‌ترین اوره‌ساز خاورمیانه
در ابتدای نشست، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس به معرفی شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت پتروشیمی پردیس بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصولات در سطح جهان با تولید بیش از ۵میلیون تن محصول در سال است.
 

محمدرضا میری لواسانی افزود: مساحت کل این مجتمع حدود ۶۴.۵هکتار بوده و از سه فاز ۱، ۲ و ۳ تشکیل شده است که ظرفیت اسمی تولید در هر فاز ۶۸۰هزار تن آمونیاک و یک‌میلیون و ۷۵هزار تن اوره است. مجموع تولید اوره و آمونیاک شرکت در سال به‌‌‌ترتیب ۳میلیون و ۲۲۵هزار تن و ۲میلیون و ۴۰هزار تن است. فازهای ۱، ۲ و ۳ به‌‌‌ترتیب در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ به بهره‌‌‌برداری رسیده‌‌‌اند. از ۲میلیون و ۴۰هزار تن آمونیاک تولیدی، یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تن به‌عنوان خوراک تولید اوره مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۴۰۴هزار تن نیز صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قطعی گاز و محدودیت‌هایی همچون افزایش یک‌باره نرخ گاز از سوی دولت صورت نگیرد، این شرکت می‌‌‌تواند سالانه ۳میلیون و ۲۲۵هزار تن اوره تولید کند. بیش از ۷۰درصد اوره تولیدی این شرکت به مقاصد آفریقا و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. از حدود ۷میلیون تن اوره تولیدی در کشور بیش از ۲میلیون تن توسط پردیس تولید می‌شود. در این بین ۹۶۰ تا یک‌میلیون تن از تولید این شرکت به‌اجبار دولت به بخش داخلی و حمایت کشاورزی اختصاص می‌‌‌یابد. در حال حاضر ۴۷درصد از اوره ایران توسط پردیس تامین می‌شود.

004.jpg
 
 تاثیرپذیری بالای پردیس از قیمت جهانی
میری‌لواسانی در ادامه به تشریح چالش‌‌‌های پتروشیمی پردیس پرداخت و گفت: یکی از چالش‌‌‌های مهم ما طی سال‌های اخیر تاثیر‌پذیری بالا از قیمت جهانی بوده است. با توجه به سهم بیش از ۷۰درصدی صادرات در محصولات تولیدی «شپدیس»، تغییرات قیمت جهانی به تغییر در سود عملیاتی این شرکت منجر می‌شود.

وی افزود: چالش دیگری که برای تمامی اوره‌سازان کشور مطرح است بحث قطعی گاز است. در دوره زمستان متاسفانه خوراک گاز ما با توجه به سیاست‌‌‌های دولت و اوج مصرف زمستان قطع شده و با کاهش میزان گاز در واحدهایمان روبه‌رو می‌‌‌شویم که کاهش میزان گاز بی‌‌‌شک بر تولید ما هم اثرگذار خواهد بود. تعداد روزهای قطعی گاز شرکت طی سال‌جاری ۹۷روز بوده که در قیاس با قطعی ۸۰روزه سال گذشته ۱۷روز افزایش یافته است. این امر سبب شده تا تولیدات شرکت تحت‌‌‌الشعاع قرار گیرد و تولیدات آمونیاک و اوره شرکت به‌‌‌ترتیب با افت ۲ و ۳درصدی همراه شود. با این حال میزان عرضه اوره حمایتی داخل با وجود تولیدات شرکت باید ۹۶۰هزار تن طی سال‌جاری صورت می‌‌‌گرفت که «شپدیس» به‌‌‌دلیل مطالبات دولت از این امر خودداری کرد و ۷۰۴هزار تن به بخش داخل اختصاص داد و مابه‌‌‌التفاوت ۲۵۶هزار تنی را صادر کرد. این در حالی است که میزان تخصیص اوره داخلی «شپدیس» در سال گذشته یک‌میلیون و ۴۸هزار تن بود.
 
 جهش یک‌‌‌شبه نرخ گاز خوراک و سوخت
میری‌لواسانی چالش دیگر «شپدیس» را بخش‌‌‌نامه‌‌‌های یک‌شبه خواند و اظهار کرد: متاسفانه نرخ خوراک یک‌شبه از ۵هزار به ۷‌هزار تومان افزایش یافت. علاوه بر آن، نرخ سوخت نیز از ۲‌هزار به۴هزار تومان افزایش یافت تا یک‌شبه، رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کنیم. این اتفاقات به نوسان قیمت سهم نیز منجر شد و قیمت هر سهم «شپدیس» از ۱۹‌هزار تومان به ۱۳‌هزار تومان رسید. تصیمات شبانه و یک‌باره، ما را به چالش در سود‌آوری مبتلا می‌کند. اگر نرخ گاز خوراک ۴۰‌درصد و نرخ گاز سوخت ۱۰۰‌درصد افزایش نمی‌یافت، بی‌شک ۳‌هزار میلیارد تومان به سود خالص شرکت افزوده می‌شد و سود خالص شرکت در مرز ۲۵‌هزار میلیارد تومان قرار می‌گرفت.
 
 معضل ذخیره‌‌‌سازی ۲۰روزه اوره
حجم  بالای محصول تولیدی «شپدیس» سبب شده است تا بحث انبارداری محصولات به یکی از معضلات شرکت تبدیل شود.

در حال حاضر ۴انبار در این شرکت موجود است که هر کدام ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۰هزار تنی اوره را دارند.
به‌طور کلی ماهیت اوره به نحوی است که هر زمان می‌‌‌توان آن را انبار کرد، اما وقتی حجم تولید بالا باشد، انباشت بیش از ۲۰روز آن موجب می‌شود تا دانه‌‌‌های اوره‌‌‌ای که در کف قرار گرفته‌‌‌اند به دلیل فشار واردشده خراب و غیرقابل استفاده شوند.

در این باره مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس عنوان کرد: ذخیره‌سازی ما با سایر اوره‌سازان بسیار متفاوت است.

تنها ۲۰روز توان ذخیره‌سازی داریم و این موجب می‌شود که حتی اگر نرخ‌های جهانی برایمان جذاب نباشد همواره باید فروش خود را انجام بدهیم، چرا که اگر اوره را نفروشیم ظرف مدت ۲۱روز تولید از مدار خارج و شرکت وارد زیان می‌شود.

در این راستا یک انبار دیگر با ظرفیت ۳۰هزار تن در شرکت احداث شده که می‌‌‌تواند ذخیره‌‌‌سازی را تا ۲۳روز افزایش دهد.
 
 آخرین وضعیت بدهی ۲۱همتی دولت به «شپدیس»
یکی از مواردی که از چندی پیش در شرکت‌های اوره‌ساز مطرح بود، بحث مطالبات این صنعت از وزارت جهاد کشاورزی است. هر شرکتی موظف است بنابر میزان تولید سالانه خود ۳۰درصد را به جهاد کشاورزی تخصیص دهد. دولت طی سال‌های اخیر این مطالبات را به حدی نادیده گرفته که آنها را حتی جزو مطالبات خود نیز نمی‌دانسته است.

میری‌لواسانی در این باره عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۸ تاکنون از پرداخت حق خود در ازای اوره کوتاهی کرد و به همین دلیل یک بدهی سنواتی معادل ۲۱‌هزار میلیارد تومان تا به امروز برای شرکت پردیس رقم خورده است. بدهکاری وزارت جهاد به پتروشیمی پردیس بر روند کار این شرکت در بورس و بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در این باره ادامه داد: اتفاق مثبتی که امسال رقم خورد این بود که در تابستان، ۷۵روز از تخصیص بخش حمایت کشاورزی خودداری کردیم. با توجه به فشار و حمایت سهامدار اصلی «شپدیس» که شرکت نفت پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است و با تلاش‌‌‌های وزیر جهاد کشاورزی بدهی اوره‌سازان در سامانه دولت به ثبت رسیده است و این اطمینان حاصل شد که در بودجه ردیفی به آن اختصاص یابد.

وی افزود: مقرر شده تا اواسط بهمن‌ماه نحوه بازپرداخت بدهی اعلام شود که آیا به صورت تهاتر با خوراک، سوخت، نقدی یا به صورت سود سهام باشد که دولت واگذار کند. این بدهی تا آن مقطع در ردیف بدهی دولت حتی درج هم نشده بود که این اقدام باعث شد بدهی حمایت کشاورزی در سامانه دولت ثبت شود.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس عنوان کرد: پیشنهاد ما برای تهاتر این است که بدهی هر سال متناسب با همان سال پرداخت شود و به‌صورت تهاتر با خوراک متناسب با هر سال باشد و اگر نحوه تهاتر تا تاریخ ذکرشده مشخص نشود، تخصیص اوره به بخش داخلی را متوقف خواهیم کرد.
 
 بهبود سودآوری با کاهش سهم حمایتی
ارزیابی نوسانات مربوط به نرخ فروش دلاری اوره نشان می‌دهد که طی سال‌جاری هر تن اوره از ۵۴۱دلار در سال ۱۴۰۱ به ۳۴۱دلار تقلیل یافته و کاهش ۳۷درصدی را تجربه کرده است. نرخ آمونیاک نیز نسبت به سال گذشته افت ۴۰درصدی را به ثبت رسانده است.

با این حال سودآوری سال‌جاری «شپدیس» با وجود افت قیمت‌های جهانی اوره و آمونیاک و افزایش ۱۷روزه قطعی گاز نسبت به ۱۴۰۱ و سود خالص نهایی شرکت با کسر سهم حمایتی بهبود یافته است. بر این اساس طی سال ۱۴۰۲ مجموع سود خالص پس از کسر سهم خدمات حمایتی ۱۷هزار و ۲۷۸میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ رشد ۷درصدی را تجربه کرده است.
 

میری‌لواسانی عمده‌ترین علت رشد سودآوری شرکت را با وجود متغیرهای منفی این شرکت، کاهش بیش از ۲۵۰هزار تنی اوره سهم حمایتی طی سال‌جاری دانست که موجب شد شرکت ذخیره مطالبات کمتری را به ثبت برساند و مابه‌‌‌التفاوت را صادر کند و از این محل سود خوبی را کسب کرده است.
 

ارزیابی میزان سود تقسیمی شرکت در مجمع امسال نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از سود شرکت بین سهامداران تقسیم شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹ واحد درصدی  را تجربه کرده است. مدیرعامل پردیس در خصوص میزان سود تقسیمی شرکت عنوان کرد: در مجمع به این جمع‌بندی رسیدیم که به جای ۸۷درصد، ۹۶‌درصد سهم تقسیم شود و به ازای هر سهم ۲هزار و ۷۵۰تومان سود بین سهامداران توزیع شود و مقرر شد که در چهارماه آینده تقسیم و پرداخت شود.

در ادامه این نشست مدیران پتروشیمی پردیس به سوالات خبرنگاران حوزه بازار سرمایه پاسخ دادند.

شیعه، مدیر مالی شرکت پردیس، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر علت افت ۲۶درصدی و ۹درصدی حاشیه سود ناخالص و عملیاتی «شپدیس» طی تابستان امسال در قیاس با متوسط ۱۳فصل اخیر عنوان کرد: تغییرات حاشیه سودهای شرکت عمدتا به دلیل تغییرات نرخ گاز خوراک و سوخت و همین‌طور تغییر نرخ‌های پیش‌بینی‌شده برای یوتیلیتی‌‌‌ها بوده است. ما به‌جد پیگیر دو معافیت در منطقه بودیم و در تیر و مرداد توانستیم این دو معافیت را دریافت کنیم و همان‌طور که دیدیم هزینه‌‌‌های عمومی اداری با کاهش همراه شد.

این در حالی است که نرخ خوراک را در همین مدت از ۵هزار تومان به ۷هزار تومان افزایش دادند و این تغییر موجب شد که نسبت به دوره مشابه کاهش حاشیه سود را داشته باشیم.

مدیرمالی «شپدیس» در ادامه به پیش‌بینی خود از حاشیه سودهای دوره سه‌ماه آغازین دوره مالی ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: در گزارش سه‌ماه آغازین سال مالی جدید حاشیه سود شرکت از تابستان کمتر نخواهد شد و می‌‌‌توان عنوان کرد در تابستان کمترین حاشیه سود «شپدیس» به ثبت رسیده است. با توجه به نرخ خوراک ۵هزار و ۶۰۰تومانی و گاز سوخت ۳هزار و ۷۰۰تومانی طی سه‌ماه گذشته و افت نرخ‌های یوتیلیتی که به‌جد دنبال می‌‌‌کنیم می‌‌‌توان اظهار کرد که کاهش دوباره حاشیه سودهای پتروشیمی پردیس بعید به‌نظر می‌‌‌رسد.

 طرح توسعه تولید ادبلو
دومین سوالی که خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در نشست خبری با مدیران پتروشیمی پردیس مطرح کرد، در مورد علت ‌تنوع نبخشیدن به سبد محصولات تولیدی شرکت و اضافه‌نکردن محصولات با ارزش‌افزوده بالا همچون کریستال‌ملامین به خط تولید شرکت و حذف ریسک نوسانات قیمت جهانی اوره بود. میری‌لواسانی در این باره تشریح کرد: علاوه بر پتروشیمی خراسان، لردگان نیز خط تولید کریستال ملامین را افزوده است. پتروشیمی کرمانشاه نیز بحث تولید کریستال ملامین را مطرح کرده است.

به احتمال زیاد پردیس به عنوان سهامدار در کنار کرمانشاه به‌طور مشارکتی در پروژه تولید کریستال ملامین قرار می‌گیرد. ما قصد آغاز یک‌طرح توسعه را داریم که در حال حاضر مشغول تحقیق و بررسی طرحی تحت عنوان «ادبلو» هستیم. مدیرعامل «شپدیس» افزود: ادبلو در اروپا به تمامی سوخت‌‌‌ها اعم از بنزین و گازوئیل افزوده می‌شود. این ماده موجب می‌شود آلایندگی خروجی از اگزوز ماشین‌‌‌ها به یک‌ششم کاهش یابد. ماده اصلی مصرفی برای تولید ادبلو اوره است و به همین خاطر در حال تحقیق و بررسی برای ورود به تولید ماده ادبلو هستیم. وی ادامه داد: بازار مصرفی ادبلو در اروپا بسیار گسترده و وسیع است و اگر ما تولید این ماده را آغاز کنیم می‌‌‌توانیم سودآوری بیشتری نسبت به کریستال‌ملامین به دست آوریم. ما در حال پیگیری و انجام مطالعات اقتصادی این پروژه هستیم و ظرفیت آن موجود است. احتمال دارد که با مشارکت شرکتی که در حال حاضر ۲۵درصد از ادبلوی اروپا را تامین می‌کند این کار را استارت بزنیم.  
 

اوره را به‌عنوان ماده نیمه‌خام قبول نداریم
مدیرعامل پردیس در خصوص چالش‌‌‌های برنامه هفتم توسعه در مورد اخذ مالیات از اوره‌سازان هم گفت: این مساله را درمورد اوره قبول نداریم، چون اوره ماده نیمه‌خام نیست. در سال گذشته ۳هزار و ۵۰میلیارد تومان ذخیره این موضوع را گرفته‌ایم و شکایتی در این خصوص مطرح کردیم که بتوانیم از حقوق سهامداران دفاع کنیم. از نظر ما اوره محصول نهایی کشاورزی را تولید می‌کند. با این حال ذخایر مالیاتی را چه برای سال قبل و چه طی سال‌جاری در صورت‌های مالی گرفته‌ایم و امیدواریم از این موضوع دفاع کنیم.

 آخرین وضعیت طرح توسعه همت
وی در ادامه به طرح توسعه‌‌‌ای همت اشاره کرد و گفت: طرح توسعه‌ای ما، در پتروشیمی همت است. شرکت پتروشیمی پردیس سهامدار این پتروشیمی بود و یک سهامدار نیز در هلدینگ خلیج‌فارس داشت. در آبان‌ماه بود که سهام حداکثری ۹۸درصدی پتروشیمی همت به پتروشیمی پردیس تعلق گرفت. از آنجا که سهامدار و شریک نداریم، منتظر سهامدار اصلی یعنی شرکت نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر هستیم که نقشه راه این پتروشیمی را برای ما ترسیم کنند. میری‌لواسانی در مورد علت استارت نزدن پروژه همت توضیح داد: در سال ۲۰۲۱ سودآوری که در همان یک‌سال برای شرکت ایجاد شد، عملا چند برابر دوره‌‌‌های زمانی قبلی بود. بنابراین اینکه الان بخواهیم بگوییم یک طرح از نظر مطالعات امکان‌سنجی سودآور است یا نه اگر به قیمت امروز جهان نگاه کنیم و چالش‌‌‌هایی که الان داریم، می‌‌‌بینیم که شاید ۳همت طی پنج‌سال خودش را از نظر‌میزان بازده داخلی  (irr) به نقطه مطلوب برساند اما اگر بخواهیم قیمت‌ها را بدون توجه به نوسانات و اتفاقاتی که هر ۱۰سال می‌‌‌افتد در نظر بگیریم، ممکن است به‌یک‌باره به یک سال و نیم هم دوره زمانی irr کاهش پیدا کند. اما در شرایط فعلی این تغییر در irr طی یک دوره زمانی پنج‌ساله اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: پردیس شرکت مستقل است و نباید سهامدارانش را دچار آسیب کند. درحال حاضر پردیس شرایط خیلی خوبی داشته و بدهی بانکی نیز ندارد.

به همین دلیل اینکه بخواهیم سرمایه پردیس را برای یک شرکت دیگر گره بزنیم و تزریق مالی داشته باشیم، تا ۱۵‌درصد آورده نقدی خودمان را برای اجرای پروژه انجام خواهیم داد. اما سعی‌‌‌مان بر این است تا جایی که ممکن است از تحصیلات بانکی استفاده کنیم که سودآوری و نقدینگی پردیس را تحت‌الشعاع پروژه قرار ندهیم و پروژه همت نیز بتواند از طریق منابع مالی خود، خودش را مستهلک کند. با این حال اگر این اتفاق نیفتاد و سهامدار مادر شرکت ما که نفت و گاز پارسیان یا غدیر هستند، تصمیم دیگری بگیرند، در راستای این پروژه گام برخواهیم داشت.

 تداوم صادرات به آفریقا
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در پاسخ به سوالی در خصوص علت ‌صادرات نداشتن به آفریقا و اروپا هم عنوان کرد: ما در سال گذشته هفت محموله به اروپا داشتیم و از این هفت محموله چند محموله ما متاسفانه دچار معضل کلوخه شدن شد و برای اینکه این روند ادامه نداشته باشد، تصمیم گرفتیم آن را متوقف کنیم و تنها در زمانی به «جی‌ای‌سی» بفروشیم که فروش آن قطعی باشد. صادرات ما به کشورهای آفریقایی همچنان ادامه دارد، اما به مقصد اروپا تنها زمانی بار می‌‌‌گیریم که قیمت مشخص شده و ادعای بلوکه‌شدن مطرح نباشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها