کد خبر: ۵۳۳۲۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۱۷ دی ۱۴۰۲
بازخوانی خنثی‌سازی عملیات‌های تروریستی طی یکسال اخیر
انفجارهای تروریستی کرمان فقط یکی از برنامه های تروریست‌ها برای به خاک و خون کشاندن مردم کشورمان بود. عملیات متعدد دیگر این تروریست ها قبل از اجرا، خنثی شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، پس از شکست نظامی داعش در عراق  و سوریه، اعضای این گروه تروریستی به انجام اقدامات تروریستی روی آورده‌اند. با توجه به نقش مهم ایران در شکست داعش، آنها ایران را به عنوان یکی از اهداف خود تعیین کرده و گروه های مختلفی را برای انجام اقدامات تروریستی روانه ایران کردند اگرچه بسیاری از آن‌ها حتی نتوانستند به اهداف خود نزدیک شوند. اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات روز ۲۰ شهریور گفته بود که:« حدود ۴۰۰ بمب در سراسر کشور توسط وزارت اطلاعات کشف و خنثی‌سازی شده است. امسال حدود ۲۰۰ تروریست نیز دستگیر شدند که ۲۰ درصد آن در تهران اتفاق افتاده است.»

«کرمان» هایی که منفجر نشدند

نقش اغتشاشات سال گذشته در عملیات‌های تروریستی
اغتشاشات پاییز سال گذشته، زمینه و فرصت مناسبی برای گروه های تروریستی و تجزیه طلب برای ورود به کشور و آغاز عملیات های آنها فراهم کرد. وزیر اطلاعات در خصوص فعالیت این گروه ها در دوره ناآرمی های کشور گفت: به دنبال براندازی، آمدند نزدیک مرز ما کارخانه اسلحه سازی راه انداختند و دیدیم همه تولیدات به ایران قاچاق می‌شود. یک منطقه اقلیم کردستان عراق که نیمچه استقلالی دارد مرکزی شده برای سرویس‌های دنیا. یک مرتبه می‌بینیم که تمام تجزیه طلبان مرده در آنجا زنده می‌شوند.

ایران همواره یکی از اهداف گروه های تروریستی بوده است و در سال های اخیر داعش هم به سرویس های جاسوسی دشمنان و گروه های تروریستی دیگری از قبیل جندالله، جیش العدل، جبهه الاحواز، حرکه النضال، تندر و کومله پیوسته است. گرچه متاسقانه در برخی موارد، اقدامات این گروهک ها منجر به شهادت جمعی از مردم کشورمان شده است اما بسیاری از اقدامات آنها هم کشف و خنثی شده است که برخی از این موارد را مرور می‌کنیم(عکس‌ها و فیلم‌ها تزئینی است):

دستگیری اعضای شبکه قاچاق سلاح و مهمات جنگی

«کرمان»‌هایی که منفجر نشدند/ نقش مردم در ناکامی تروریست‌ها

۲۲  آبان اعضای شبکه قاچاق سلاح و مهمات جنگی در استان کرمان مورد شناسایی قرار گرفته و سه نفر از سرکردگان اصلی دستگیر شدند.

خنثی‌سازی عملیات ۳۰ انفجار همزمان در تهران

 ۲ مهر وزارت اطلاعات اعلام کرد که عملیات ۳۰ انفجار همزمان در تهران را خنثی کرده است. وزارت اطلاعات در عملیات‌هایی همزمان در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان غربی، چندین پایگاه و خانه‌ تیمی تروریست‌ها را مورد حمله قرار داده و ۲۸ نفر از اعضای شبکه‌ تروریستی مذکور را بازداشت کردند. این عناصر، وابسته به داعش بوده و تعدادی از آن‌ها سابقه‌ همراهی با تکفیری‌ها در سوریه یا حضور در افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستانِ عراق را داشتند.

مقدار قابل توجهی مواد انفجاری و بمب‌های آماده و حجم فراوانی مواد پیش‌ساز بمب، یک بسته ۱۰۰ عددی چاشنی انفجاری و ابزار گوناگون الکترونیکی برای بمب‌های زمانی (تایمری)، ۱۷ قبضه سلاح کمری آمریکایی همراه با گلوله‌های مربوطه، دستگاه‌های متعدد ارتباطی هوشمند و ماهواره‌ای، البسه نظامی و جلیقه‌ انتحاری، مودم‌های مورد استفاده در اقلیم کردستان عراق و مبالغی ارزهای خارجی از این تروریست ها کشف شد.

شناسایی و اعدام عوامل حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

۲۷ مرداد وزارت اطلاعات در بیانیه ای اعلام کرد که در فاصله حادثه تروریستی اول و دوم حرم شاهچراغ،  ۱۹۶ تروریست که قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور داشتند را بازداشت یا معدوم کرده است. پس از حادثه تروریستی دوم حرم شاهچراغ هم ۲۶ تروریست در داخل کشور دستگیر شدند که آنها تبعه جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند.

بازداشت اعضای یک شبکه گسترده  و کشف و ضبط  ۴۳ بمب

 روز ۲ مرداد اعضای شبکه‌ گسترده‌ ای در چند استان کشور بازداشت و ۴۳ بمب کشف و ضبط شد. این شبکه به دنبال اقدام انفجاری در محل مزار  شهید حاج قاسم سلیمانی، در برخی مراکز تجمعات مردمی و اماکن سوخت‌گیری، دکل‌های برق و ایستگاه‌های گاز بود. سر شبکه‌ها در دانمارک و هلند اقامت دارند.

از این هسته‌ها تعداد ۴۳ بمب با قدرت تخریب بالا و قابلیت کنترل از راه دور، کشف و خنثی گردید. چند خانه‌ تیمی ، انواع سازه‌های فلزی انفجاری، چاشنی‌های مربوطه، انواع مواد شیمیایی صنعتی و مواد پیش‌سازانفجاری ، کیت‌های الکترونیکی، ریموت‌های کنترلی برای هدایت انفجار از راه دور، فیتیله‌های انفجاری، چندین قبضه کلت کمری، سلاح‌های شکاری ساچمه‌زن و مقادیر فراوانی سلاح سرد کشف و ضبط شد.

دستگیری چهار نفره متصل به گروهک منافقین

اول مرداد گروه چهار نفره که به گروهک منافقین متصل بودند، قصد عملیات ایذایی در استان‌های خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد داشتند که شناسایی، دستگیر و این باند متلاشی شدند.

بازداشت عوامل اصلی خرابکاری در اصفهان

روز ۸ بهمن سال ۱۴۰۱، عوامل اصلی تلاش برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارت دفاع در اصفهان، شناسایی و بازداشت شدند.

شناسایی بزرگترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین

 ۱۲دی سال گذشته وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد که بزرگترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین را شناسایی کرده است.

در این عملیات ۶ نفر از عناصر اصلی شبکه در سلسله عملیاتی همزمان و در چند استان کشور، بازداشت، ۱۰ نفر احضار و تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه تحت تعقیب هستند. این شبکه‌ گسترده، وظیفه‌ انتقال پول از خارج با شیوه‌های پیچیده‌ پولشویی و تأمین تجهیزات مختلف برای تیم‌های عملیاتی- تروریستی منافقین را عهده‌دار بود. سرکرده‌ شبکه‌ مزبور به‌نام علی محمد دولتی فرزند غلامحسین از عناصر مهم منافقین است و دارای دفاتر و مؤسساتی در کشورهای امارات و هلند است.

شناسایی هسته‌های خرابکار، سلسله عملیات هماهنگ در استان‌های تهران، اصفهان و کردستان

«کرمان» هایی که منفجر نشدند

۱۵ آذر ۱۴۰۱چند هسته‌ عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین شناسایی و متلاشی شدند. هسته‌های مزبور با انجام اقدامات تروریستی و خمپاره‌زنی‌های متعدد علیه مراکز اداری، نظامی، انتظامی و مسکونی، ضمن وارد کردن خسارت‌هایی، به فضای رعب و ناامنی نیز دامن می‌زدند.

پس از ردیابی و شناسایی هسته‌های خرابکار، سلسله عملیات هماهنگی در استان‌های تهران، اصفهان و کردستان صورت گرفت و ۱۰ عنصر عملیاتی و پشتیبانی منافقین بازداشت شدند.

خنثی‌سازی یکی از عملیات های بزرگ موساد

 یکی از عملیات های بزرگ موساد در مرداد ۱۴۰۱ خنثی شد. دیوید بارنیا رئیس موساد شخصا هدایت این عملیات که به «عملیات بزرگ» معروف شد را بر عهده داشت. قرار بود در این عملیات انفجاری بزرگ در یک مرکز حساس صنعتی غیرنظامی در روز کاری با تلفات زیاد رخ دهد. برای این عملیات، ۴ نفر از اعضای حزب کومله در سلیمانیه عراق انتخاب شدند.

آنها در روآندا، بوتسوانا و تانزانیا دوره‌های آموزشی رانندگی، تیراندازی، کار با وسایل ارتباطاتی و نرم‌افزارهای جاسوسی را سپری کردند و سپس از غرب کشور و از مسیر کولبرها وارد ایران شدندو دو نفر مستقیم به تهران رفته و دو نفر دیگر از همدان به اصفهان رفتند.  در اصفهان تیم‌های پشتیبانی به این افراد سلاح و تجهیزات رساندند. خرید ماشین، اجاره منزل، سیم‌کارت و گوشی نیز از طریق افراد عادی انجام شد و در اختیار این افراد قرار گرفت. افراد عادی بی‌خبر از اهداف تیم تروریستی و با هدف کسب پول در این مسیر قرار گرفته بودند. تیم‌های پشتیبانی با ارتباط‌گیری در فضای مجاری با این افراد، با وعده پول از آنها خواسته بودند که منزل، ماشین و گوشی در اختیار تروریست‌ها قرار دهند.

در ادامه این عملیات، یک نیسان چندین مبل را که مواد منفجره در آن جاسازی شده بود را به اصفهان آورد و فقط مرحله آخر یعنی جاگذاری این مبل‌ها در این مرکز صنعتی مانده بود که سربازان گمنام امام زمان وارد عملیات شده و این تیم چهار نفره و همچنین تیم‌های پشتیبانی را دستگیر کرد. شکست این عملیات منجر به برکناری مسئول میز ایران در موساد شد.

دستگیری یک تروریست با سابقه

در روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات خبر داد که یک تروریست را دستگیر کرده است. این فرد سوابق فعالیت‌های تروریستی در چهار کشور منطقه از جمله سوریه را داشت. او متخصص سلاح‌های سنگین است که پس از شکست تکفیری‌ها در سوریه، پایگاه فعالیت‌های تروریستی خود را به دو کشور اطراف ایران منتقل و به یکی دیگر از گروهک‌های تروریست پیوسته بود و دست به اقدامات خرابکارانه خود علیه ایران و تمامیت ارضی کشور زده بود و در نهایت توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد.

دستگیری ۱۰ نفر از تروریست‌های  داعش

وزارت اطلاعات در روز ۱۳ مرداد سال گذشته، ۱۰ نفر از تروریست‌های  داعش را که به قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اعزام شده بودند را دستگیر کرد. از این تروریست‌ها که در دو منطقه غرب و جنوب کشور بازداشت شدند،  تجهیزات انفجاری، وسایل ارتباطی و سلاح‌ کشف و ضبط شد.

وزارت اطلاعات در همین مدت تعداد قابل توجهی از اعضای گروه های جاسوسی، قاچاق سلاح و کالا و اخلال گران بازار ارز  را دستگیر کرده است. البته حفظ امنیت کشور از وظایف دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور است و این دستگاه ها باید تلاش کنند تا اِشراف بیشتری بر تحرکات دشمنان، سربازگیری آنها از کشورهای همسایه و منطقه، کنترل مرزها و مراقبت بیشتر از اجتماعات مردمی داشته باشند. در این سال ها عملیات های مختلف تروریستی دشمن شناسایی و خنثی شده است اما حتی یک عملیات موفق دشمن، کام مردم را تلخ و کشور را عزادار شهادت کودکان، زنان و مردان بی گناه کرد.

نقش مردم در پیشگیری از عملیات‌های تروریستی

با این حال با توجه به گستردگی عملیات دشمنان کشور، تامین امنیت پایدار بدون همراهی مردم امری دشوار است. وزیر اطلاعات درباره میزان اقدامات برای بر هم زدن امنیت کشورمان گفت:« بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی که بودجه‌شان از بودجه کشور ما بیشتر است، علیه کشورمان اقدام می کنند. البته این سرویس‌ های اطلاعاتی دو دسته هستند یکی نیابتی که معمولا بار فعالیت سرویس‌های بزرگتر را تأمین می‌کنند و عمده سرویس‌هایی که علیه کشور ما فعالیت دارند سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند که فعالیت‌ها را تقسیم‌دهی و جهت‌دهی می‌کنند.

همراهی مردم و حساسیت نسبت به امنیت خود و عواملی که ظنّ اقدام خرابکارانه می رود کمک بزرگی به دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور خواهد کرد. در همین راستا وزارت اطلاعات خواستار توجه مردم به مساله امنیت شده است و در پیام های جداگانه ای از شهروندان خواسته است تا «اگر کسی با کلاه، ماسک، دستکش، گریم و ... به شما مراجعه و درخواست سیم کارت بدون نام یا اجاره کوتاه مدت مسکن نمود، به او به عنوان عامل عملیات تروریستی موساد مشکوک شده و در اسرع وقت به ۱۱۳ اطلاع رسانی نمایید. همچنین در پیام دیگری به شهروندان هشدار داده است که «در صورتی که فردی با پرداخت پول از شما درخواست خریداری وسیله نقلیه و رها کردن آن در مکان مشخصی را کرد، به این فکر کنید که ممکن است در اقدام تروریستی موساد مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها