کد خبر: ۵۳۳۳۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۱۹ دی ۱۴۰۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اتفاقاتی که در صنعت نفت و گاز رخ داد و حمایت حداکثری این صنعت از دانش بنیان‌ها و تولیدات بار اول، تحولی بزرگ در تجارت اقتصاد انرژی ایران ایجاد کرد که موتور محرکه رشد اقتصادی کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به تازگی ‌بانک مرکزی ایران و مرکز آمار رشد اقتصادی 6 ماهه اول سال را منتشر کردند، آمار و ارقام بیانگر این است که ایران در حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است.

بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران 17.1 درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده و بیشترین تاثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که تولید و استخراج نفت سهمی ۹۶ درصدی از رشد اقتصادی صنایع و معادن ایران را داشته است.

بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران در حالی پیشران اقتصاد کشور است که تاکنون نه تنها تحریم‌ها علیه تجارت انرژی لغو نشده است بلکه طبق اذعان خزانه‌داری آمریکا، بر میزان این تحریم‌ها نیز در یک سال اخیر افزوده شده است.

واقعیت این است که پیشرانی بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور در سایه‌ تصویب قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه و طرح تولیدات بار اول محقق شد، مجلس ریل‌گذاری صحیحی در راستای استفاده‌ حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها در کشور داشت که نتیجه داد و ما را به رشد اقتصادی مطلوب نیمه‌ اول سال رساند.

‌سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس‌ با اشاره به این موضوع که مجلس به عنوان قوه‌ مقننه‌ کشور سهم خود را در رشد اقتصادی 6 ماهه ی اول سال ایفا کرد، به فارس می‌گوید: پشت هر موفقیتی قطعاً تلاش و برنامه‌ریزی‌ است، بعد از اینکه کشورمان هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت، راهکارهای متعددی برای غلبه بر این مشکل در پیش گرفتیم، غرب در دور آخر تحریم‌ها به تحریم اقلام راهبردی صنعتی روی آورد تا همه اقتصاد کشور را فلج کند اما توانستیم در سایه‌ قانون‌گذاری‌های صحیح به رفع نیازهای صنعتی خود با تکیه بر توان داخلی بپردازیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: مجلس با هوشیاری قوانینی را در راستای تسهیل فضای کسب و کار کشور به ویژه برای دانش‌بنیان‌ها مصوب کرد، قانون جهش تولید دانش‌بنیان در راستای بیانات مقام معظم رهبری و رفع تحریم‌های بین‌المللی تصویب شد.

میرتاج الدینی گفت: در غیاب سازوکار ترک تشریفات مناقصه، دانش‌بنیان‌ها نمی‌توانستند بازار فروش برای محصولات شان که اغلب تولیدات بار اول بودند، بیابند‌ بنابراین، انگیزه‌ای برای تلاش نداشتند‌ اما در چارچوب این قانون و با حذف ترک تشریفات مناقصه در واقع بازارسازی‌‌ برای دانش بنیان‌ها انجام شد و انگیزه‌‌ برای متخصصان داخلی برای کار و فعالیت به وجود آمد.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز نقش تنظیم‌گری مهمی را برعهده گرفت، از یک طرف، نیازهای صنایع احصاء شد و از طرف دیگر، توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی قرار گرفت، مرتبط کردن این دو بخش به یکدیگر توانست پیشرفت خوبی را در کشور در زمینه ی بومی سازی محصولات راهبردی به وجود بیاورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: تولیدات بار اول نیاز به حمایت دارند و قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول در همین راستا به کار گرفته شدند.

میرتاج الدینی گفت: رفع تحریم‌های صنعتی به جز از طریق اتکا به توان داخلی محقق نمی‌شد، منتظر نتیجه مذاکرات نشستن و منفعل عمل‌کردن به نفع کشور نیست و دیدیم که سیاست‌گذاری‌های فعال تا چه اندازه به حل مشکلات کمک می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس‌ تأکید کرد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها در واقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، آن‌ها بازوهای اقتصاد کشور هستند و با نوآوری‌هایشان می‌توانند بسترساز رشد اقتصاد ملی باشند، اتفاقاتی که در صنعت نفت و گاز رخ داد و حمایت حداکثری این صنعت از تولیدات بار اول توانست تحولی بزرگ در تجارت اقتصاد انرژی ایران ایجاد کند که موتور محرکه رشد اقتصادی کشور شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها