کد خبر: ۵۳۳۳۳۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۰۷ دی ۱۴۰۲
با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی
بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی روز سه‌شنبه (پنجم دی‌ماه) در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی از سوی مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.

با اجرای طرح‌های زنجیره ارزش این بسته سرمایه‌گذاری محصولاتی تولید خواهد شد که تاکنون در کشور تولید نشده و نیاز صنایع پایین‌دستی هستند، در بازار با التهاب روبه‌رو بوده و پیش از این طرحی برای آنها مجوز نگرفته است، با ریسک بالا و فناوری جدید باشند، یا سبب ایجاد ارزش‌افزوده بالا از محصولات نیمه‌خام شوند.

شاهمیرزایی: ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه این همایش برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی برگزار شده است، اظهار کرد: این موضوعات باید به‌صورت جدی در نشست‌های تخصصی این همایش بررسی شود تا به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاران این صنعت دست یابیم.

مرتضی شاهمیرزایی با بیان اینکه امروزه ۹۵ درصد صنایع جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به محصولات صنعت پتروشیمی وابسته هستند، افزود: ایران نیز باید با توجه به منابع غنی هیدروکربوری استفاده حداکثری از این منابع به‌ویژه با توسعه هرچه‌ بیشتر صنعت پتروشیمی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: براساس مطالعات وزارت صمت، حدود ۶۷ درصد تأخیر اجرای طرح‌ها ناشی از تأمین منابع مالی و پس از آن مسائل دیگر مانند فناوری و مدیریت است.

وی با تأکید بر اینکه اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد، اظهار کرد: تقاضا دارم هلدینگ‌های پتروشیمی با کمک از متخصصان، دوره‌های تخصصی تأمین مالی را برگزار کنند تا از این گلوگاه عبور کنیم.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی بعضی از طرح‌های پتروشیمی را برای سال‌ها معطل کرده است، افزود: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را بالفعل کنیم تا همه انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: بومی‌سازی کاتالیست‌ها از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی بود که هم‌اکنون با جدیت در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها هستیم که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون ۸۵ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی است و در چند سال آیند به‌طور کامل داخلی می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه از ۷.۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵.۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد. عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد.

علی‌عسکری: ارائه راهکارهای نوآورانه تأمین مالی آینده صنعت پتروشیمی را می‌سازند

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری در کنار حکمرانی خوب، وجود دانش‌فنی و نیروی کارآمد در پیشرفت کشور اظهار کرد: انسان‌هایی که برای سرمایه‌گذاری تفکر کنند، آینده را خلق می‌کنند.

عبدالعلی علی‌عسکری با احساس نارضایتی از فضای کسب‌وکار در کشور افزود: زمینه کسب‌وکار در ایران کافی نیست و باید محیط کسب‌وکار در زمینه سرمایه‌گذاری و حفظ نیروی انسانی با تلاش مدیران عالی‌رتبه تقویت شود.

وی با قدردانی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای برگزاری این همایش گفت: صنعت پتروشیمی مزیت ملی است و سرمایه‌گذاری در این عرصه مزیت بالایی دارد.

علی‌عسکری گفت: به‌تازگی با ابتکار عمل ۲۰۰ میلیون دلار اوراق مرابحه ارزی با کمک بانک ملت برای نخستین بار در تاریخ ایران منتشر کردیم که در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس برای خاموش کردن گازهای مشعل استفاده می‌شود.

نکویی: لزوم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری سالانه در صنعت پتروشیمی ایران

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در این همایش با تبریک هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این رقم بیانگر ظرفیت بالای این صنعت برای جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

رضا نکویی با بیان اینکه این همایش همسو با بازطراحی ساختار تأمین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود، افزود: طرح‌های صنعت پتروشیمی در دو سال گذشته با برگزاری ۴۰ کمیته بازنگری، بازبینی و طرح‌های جایگزین متناسب با نیاز کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بعضی طرح‌ها نیز از ادامه فعالیت انصراف دادند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به چالش تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی گفت: در این همایش ابزارها و راهکارهای تأمین منابع مالی متناسب با فعالان این صنعت تبیین می‌شود.

نکویی به ۷۰ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور با ظرفیت نصب‌شده سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن اشاره کرد و افزود: ظرفیت این صنعت بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به ۱۴۱ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و به ۱۹۹ میلیون تن تا پایان برنامه هشتم توسعه می‌رسد. 

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۰ طرح با سرمایه مورد نیاز ۷ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ۲۲ طرح با سرمایه مورد نیاز ۲۲ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۲۸ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ۱۴ طرح با سرمایه مورد نیاز ۱۱.۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه بیش از ۱۳ میلیون تن در منطقه پارس ۲، ۱۱ طرح با سرمایه مورد نیاز بیش از ۱۱ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۴ میلیون تن در منطقه پارسیان، سه طرح با سرمایه مورد نیاز ۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۹ میلیون تن در منطقه چابهار و چهار طرح با سرمایه مورد نیاز ۵ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن در منطقه قشم در حال اجرا است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها