کد خبر: ۵۳۳۴۲۷
زمان انتشار: ۰۷:۳۵     ۲۱ دی ۱۴۰۲
روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عنوان کرد که ایران در سال ۱۴۰۱ روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته و ناترازی گاز از حالت فصلی به کل سال تعمیم یافته است.

به گزارش پایگاه خبری 598، قطعی گاز در شهرستان تربت‌جام در زمستان سال قبل هر چند برای فقط سه روز استمرار داشت اما این تصویر کوچک می‌تواند در گستره‌ای به اندازه کل ایران تعمیم یابد.

25 دی 1401 روزی بود که کمبود گاز حتی تولید نان در نانوایی‌های تربت جام را نیز دچار اختلال کرد و تکرار این اتفاق در سایر شهرهای ایران چندان دور از ذهن نیست.

روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ناترازی گاز در 1401 از وضعیت ناترازی فصلی در زمستان، به کل سال تعمیم یافته و «در سال گذشته، ایران روزانه 123 میلیون متر مکعب با کمبود گاز مواجه بوده است»، معادل کل نیاز صنایع ایران به گاز.

طبق این گزارش، میزان ناترازی گاز در سه ماهه سرد سال و در پیک مصرف نیز به ترتیب 225 و 315 میلیون متر مکعب در روز ثبت شده است. بدین ترتیب ایران در پیک مصرف معادل 40 درصد تولید خود کسری گاز دارد.

تا پیش از سال 1398 مدیریت ناترازی گاز تا حد بسیاری با مصرف سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) در بخش نیروگاهی در زمستان قابل حل بود اما در سال‌های اخیر بخش صنعتی نظیر صنایع فولاد، پتروشیمی، سیمان و صنایع غیرعمده نیز با محدودیت گاز مواجه شده‌اند.

تعمیم ناترازی به کل سال یعنی، حالا دیگر نه فقط در زمستان، بلکه در تابستان هم نیروگاه‌ها گازوئیل و مازوت می‌سوزانند. در این بین فقط ارزش هدررفت سوخت مایع در نیروگاه‌ها به حدود 10 میلیارد دلار می‌رسد، رقمی 5 برابر ارزش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره اجرای برجام که با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی می‌تواند احیا شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها