کد خبر: ۵۳۳۵۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۲۵ دی ۱۴۰۲
همزمان با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی درخصوص توزیع سکه‌های تازه ضرب‌شده و معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ایران، ریزش قیمت سکه و دلار آغاز شد؛ به نحوی که سکه بهار آزادی طرح جدید تا 31 میلیون و 600 هزارتومان سقوط کرد و نرخ دلار تلگرامی هم در آستانه بازگشت به کانال 51 هزار تومان قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از کیهان، در روزهای اخیر باز هم به بازار ارز شوک وارد شد و فرصتی برای دلالان پیش آمد تا سوار بر تلاطمات بازار از تصمیمات عجولانه و هیجانی برخی مردم نهایت استفاده را ببرند.
 
پیش از این نیز با شروع طوفان‌الاقصی و حمله به غزه، برخی در شبکه‌های اجتماعی بر طبل آشوب کوبیدند و مدعی بودند نرخ ارز و طلا جهش چشمگیر خواهد داشت اما این اتفاق رخ نداد. پس از حادثه تروریستی کرمان هم این افراد تلاش ‌کردند بازار ارز و طلا را به سمتی ببرند که اقتصاد کشور دچار چالش شود. در هفته گذشته هم تحولات بازار ارز عراق و به خصوص در روزهای اخیر حمله غیرقانونی آمریکا و انگلیس به یمن، بهانه‌های دیگری برای سفته‌بازان بودند تا مانند گذشته، التهابات بازار ارز را افزایش داده و قیمت‌ها را داغ کنند.
 
از سوی دیگر کارشناسان هشدار داده بودند که بر اساس تجربه ماه‌های اخیر، بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل نوسانات بازار ارز دارد و مردم باید بدانند که این افزایش نرخ ارز و طلا موقتی است و کنترل خواهد شد.
 
هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی، علت اصلی نوسانات اخیر مربوط به خبر‌سازی‌ها و هیجانات ناشی از تحولات سیاسی و منطقه‌ای بوده، اما بسیاری هم منتظر دخالت بانک مرکزی برای افزایش عرضه بودند که همین‌طور هم شد. 
 
 افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید
در نهایت روز گذشته با اعلام برنامه بانک مرکزی و مرکز مبادله ارزی برای کاهش حباب قیمتی سکه، شوک ارزی تحلیل رفت و طلا روند کاهش نرخ خود را آغاز کرد‌. 
 
«محمدرضا فرزین»، رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته با حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود. سکه‌های جدید بدون تاریخ و به صورت تمام‌بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.
 
وی افزود: از امروز(یکشنبه) عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه 20 هزار سکه را داریم. فعلاً با ضرب سکه تمام، کار را شروع می‌کنیم.
 
فرزین با تأکید بر اینکه مرکز مبادله، بستر مبادله طلا هم هست و برنامه بانک مرکزی تقویت این مرکز است، گفت: فعلاً قصد عرضه شمش در مرکز مبادله را داریم؛ مقررات این کار در روزهای اخیر نهائی شده است. اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم در آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.
 
او با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است. همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود.
 
 روزی 5 حراج نیم ساعته طلا در مرکز مبادله
به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، «علی سعیدی» مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم دیروز خبر داد که اولین جلسه حراج شمش طلا به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه 27 دی‌ماه ۱۴۰۲ انجام می‌شود. 
 
وی بیان داشت: شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند. همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.
 
سعیدی اضافه کرد: حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد اما از این به بعد به شکل مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد. قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود مبتنی بر عرضه و تقاضا است. 
 
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تصریح کرد: حراج‌ها نیم ساعته خواهد بود و در هر روز پنج حراج نیم ساعته خواهیم داشت که در ساعت 17 هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است، گفت: در حال حاضر عرضه‌های خرد از طریق اتحادیه‌ها انجام شده و در مرکز مبادله ایران عرضه خرد نخواهیم داشت. برای تقاضای خرد نیز معاملات گروهی از طریق اتحادیه‌ها درنظر گرفته شده، بدین صورت که چندین خریدار خرد با یکدیگر در قالب یک گروه طلا خریداری می‌کنند.
 
سعیدی تاکید کرد: هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.
آغاز ریزش
 
با یک حساب سرانگشتی، بانک مرکزی شروع به تبدیل روزانه 162 کیلوگرم طلا به سکه کرده است (وزن هر سکه کمی بیش از هشت گرم است) که می‌تواند در هر روز حدود 600 میلیارد تومان از تقاضا را فقط از محل سکه‌های جدید پوشش بدهد.
همزمان با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی درخصوص توزیع سکه‌های تازه ضرب شده و معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران؛ قیمت طلا و سکه که با شتاب درحال افزایش بود، تغییر مسیر داد.
 
ریزش قیمت‌ها به نحوی بود که سکه بهار آزادی طرح جدید که روز گذشته با قیمت‌گذاری سفته‌بازان تا حوالی دامنه بالای 33 میلیون تومان اوج گرفته بود، تا 31 میلیون و 600 هزارتومان سقوط کرد. صندوق‌های بورسی مبتنی بر سکه و طلا هم روز گذشته سه تا چهار درصد کاهش قیمت در سکه و طلا را به ثبت رساندند.
 
دلار فردایی در کانال‌های تلگرامی هم که روز گذشته برای دقایقی مظنه 53 هزار تومان را به دلالان مخابره کرد، به محض اعلام خبر افزایش عرضه سکه، در یک لحظه یک سکته 200 تومانی زد و در ادامه و تا زمان تنظیم این گزارش، با کاهش 1000 تومانی به کف کانال 52 هزار تومان سقوط کرده و زمزمه‌های بازگشت به کانال 51 هم شنیده می‌شود.
 
البته دیروز دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر قیمت با نرخ 42 هزار و 926 تومان و در بخش حواله‌ 39 هزار و 527 تومان کشف قیمت شد.
 
 این داستان ادامه دارد
یکی از سکه فروش‌های بازار با بیان اینکه منتظر اعلام یک خبر درباره ارز و سکه از سوی بانک مرکزی بودیم به تسنیم گفت: هنوز خبر کامل در بازار نپیچیده ولی در همین حد هم باعث شد تا قیمت‌ها کاهشی شود. احتمالاً در روزهای آینده کاهش قیمت‌ها بیشتر باشد.
 
او می‌گوید: به‌خاطر نزدیک شدن به پایان سال و افزایش انتظارت تورمی مردم، تقاضای مردم برای خرید سکه در این روزها بالا رفته است و به همین دلیل قیمت‌ها صعودی بود.
 
فعالان بازار طلا و سکه البته تأکید دارند که آنها می‌گویند: هر زمان نوسان در بازار زیاد می‌شود و قیمت‌ها این‌طور بالا می‌رود، بانک مرکزی وارد می‌شود و این‌بار هم منتظر بانک مرکزی بودیم 
 
«محمد کشتی آرای»، فعال بازار طلا و جواهر هم درخصوص تاثیر ورود سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار گفت: با اقدام جدید بانک مرکزی حباب سکه از بین می‌رود. چون تقاضا در بازار بالا بود ولی به نسبت تقاضا، سکه در بازار نبود، قیمت سکه بالا رفت.
 
پیش‌بینی فعالان بخش خصوصی
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی درباره اتفاقات اخیر در بازار ارز معتقد است: آنچه که در بازار ارز ما اتفاق می‌افتد یک شوک است، متاسفانه بعضا در این شرایط تصمیمات عجولانه و هیجانی توسط مردم گرفته می‌شود و به سمت خرید دلار می‌روند و آن‌هایی که دلار دارند هم سعی در نگهداری آن می‌کنند.
 
‌این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بر اساس تجربه چند ماه گذشته، بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل بازار ارز و چنین نوساناتی دارد، مردم هم بدانند این افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد زیرا افزایش نرخ ارز در یک روز گذشته هیجانی است که به زودی برطرف خواهد شد.
 
‌مجیدرضا حریری، رئیس‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز با بیان اینکه قبلا هم شاهد نوسان در بازار ارز بودیم، گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که نوسان و افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر در معاملات واقعی دیده و ثبت نمی‌شود و بیشتر از اینکه واقعی باشند، اعداد و ارقام مقطعی هستند. وی اضافه کرد: در واقع اصلا معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد زیرا بخش عمده ارز ما برای واردات رسمی از کانال بانک مرکزی هدایت می‌شود و اعداد کنونی بازار ارز بیشتر در بازارهای کوچک و غیررسمی مطرح است.
 
 دلارهای خانگی در معرض خطر
‌در مواجهه با تورم‌های طولانی مدت طی دهه‌های گذشته، اسکناس آمریکایی به عنوان یکی از گزینه‌های پس انداز در میان خانوارهای ایرانی رواج یافته است، اما با جدی شدن اقدامات کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر چین، هند، روسیه، برزیل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود، قدرت حفظ ارزش دلار نیز به شدت تهدید می‌شود و ممکن است با قدرت گرفتن سایر ارزها در تجارت جهانی، ارزش دلار نیز به شدت کاهش یابد.
 
این موضوع حتی از طرف کارشناسان آمریکایی نیز گوشزد شده است و آنها در پی افزایش استقبال کشورها از پیمان‌های جدید تجاری و منطقه‌ای مانند بریکس، اکو و‌شانگهای، احتمال ظهور رقبای ارزی دلار و افت قدرت خرید ارز آمریکایی را بسیار محتمل دانسته‌اند.
 
‌این تحولات می‌تواند بر آن بخش از پس‌انداز خانوارهای ایرانی که به صورت ارز دلار و یا ارزهای وابسته به آن نگهداری می‌شود نیز اثر گذار شود. از این رو کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند که افزایش ریسک اعتباری دلار در جهان را مدنظر قرار داده و در ترکیب دارایی‌های خود، ارز را جایگزین کنند.
 
به گفته کارشناسان، معرفی ارزهای جایگزین از طرف کشورهای عضو بریکس یا‌شانگهای می‌تواند قدرت خرید دلار را به سرعت کاهش دهد و به دارایی‌های دلاری ضربه بزند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها