کد خبر: ۵۳۳۵۹۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۲۶ دی ۱۴۰۲
از فاتح ۱۱۰ تا خیبرشکن؛
ویژگی بارز این عملیات در آن است که برای نخستین مرتبه سپاه دو موقعیت مختلف را در دو جغرافیای متفاوت مورد حمله موشکی قرار داده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز در اطلاعیه‌های سه گانه از انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.

بر اساس اطلاعیه‌های صادر شده توسط روابط عمومی کل سپاه، در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند.

عملیات بامداد امروز، هفتمین عملیات موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر است. ویژگی بارز این عملیات در آن است که برای نخستین مرتبه سپاه دو موقعیت مختلف را در دو جغرافیای متفاوت مورد حمله موشکی قرار داده است.

در این عملیات، هم مقر تروریست‌های داعش درسوریه مورد هدف قرار گرفته و هم مقر جاسوسی موساد در کردستان عراق.

هنوز از نوع و تعداد موشک‌های بکار رفته در این عملیات اطلاعات دقیقی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد در جریان موشک باران مقر موساد از موشک‌های فاتح ۱۱۰ (یا دیگر موشک‌های خانواده فاتح) استفاده شده باشد.

آیا سپاه با «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» انتقام حمله تروریستی کرمان را گرفت؟

همچنین با توجه به هدف قرار گرفتن مواضع تروریست‌های سوریه از منطقه جنوب غرب کشور، گمان می‌رود در این عملیات برای نخستین مرتبه از موشک‌هایی نظیر «خیبر»، «حاج قاسم» یا «دزفول» استفاده شده باشد.

با توجه به اینکه برد موشک «دزفول» ۱۰۰۰کیلومتر و برد «ذوالفقار» ۷۰۰ کیلومتر می‌باشد به نظر می‌رسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات بامداد امروز از موشک حاج قاسم برای هدف قرار دادن تروریست‌های داعش در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری در منطقه جبل السماق ادلب که مقر گروهک‌های تروریستی تحریرالشام و حزب الترکستانی می باشد استفاده کرده است.

آیا سپاه با «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» انتقام حمله تروریستی کرمان را گرفت؟

گفتنی است که آموزش تروریست‌های موسوم به داعش خراسان در این منطقه انجام می‌شود و پس از آن توسط آمریکا به افغانستان منتقل می‌شوند تا برای اقدامات تروریستی وارد ایران شوند.

موشک حاج قاسم
موشک بالستیک «حاج قاسم» به طول ۱۱متر و وزن هفت تن، از سر جنگی جداشونده و هدایت‌پذیر تا انتهای مسیر (قابلیت نقطه زنی)، به وزن ۵۰۰ کیلوگرم برخوردار بوده و سرعت ورود به جو این موشک ایرانی، ۱۲ماخ و سرعت اصابت به زمین ۵ماخ تخمین زده شده است.
 
موشک بالستیک حاج قاسم، قطره‌ای از دریای قدرت موشکی ایران در اقیانوس صنعت دفاعی کشور  با انبوهی از محصولات دفاعی بومی مسلح به فناوری روز دنیاست، این موشک ایرانی با ویژگی راه‌کنشی (تاکتیکی) و بُرد هزار و  ۴۰۰کیلومتر ، طبق تخمین‌های زده شده برد آن به هزار و  ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰کیلومتر خواهد رسید.
 
این موشک کاملاً ایرانی در دسته موشک‌های زمین به زمین بالستیک است و پرتاب آن به شکل مایل انجام می‌شود، بالک‌های پایدارساز در انتهای بدنه و سر جنگی جداشونده مجهز به بالک‌های کنترلی با قطری کمتر از قطر بدنه از ویژگی‌های خاص این موشک ایرانی است.
 
اهداف محافظت شده با سطوح بُتنی دشمن از قدرت انهدام موشک بالستیک «حاج قاسم» در امان نخواهند بود، این موشک کاملاً ایرانی بُرد تا آسمان سرزمین‌های اشغالی را دارد، موشک بالستیک حاج قاسم، قدرت فُرود به آسمان گنبد آهنینی رژیم صهیونیستی را دارد.
 
آیا سپاه با «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» انتقام حمله تروریستی کرمان را گرفت؟

بر خلاف تصور اولیه مبنی بر اینکه موشک «قاسم»، نمونه جدیدی از نسل فاتح است، اما افزایش قطر بدون افزایش قابل توجه طول که سبب تفاوت محسوس نسبت لاغری این موشک شده، اولین وجه تمایز آن با خانواده فاتح است، این در حالی است که در موشک «ذوالفقار» ــ که نمونه بزرگتری از موشک‌های فاتح است ــ همراه با افزایش طول، افزایش قطر نیز رخ داده و در نتیجه نسبت طول به قطر تقریباً مشابه موشک‌های فاتح باقی مانده است. دومین وجه تمایز طراحی موشک «قاسم» با نسل فاتح، اختلاف قطر پایه سر جنگی با بدنه اصلی موشک است که به آن پرداخته شد.

اما مهمترین وجه تمایز موشک «قاسم»، استفاده از یک طراحی جدید و تا حدود زیادی منحصر به فرد بین موشک‌های بالستیک و آن هم استفاده از ۸ بالک ثابت پایدارساز در انتهای بدنه است.

در موشک‌های خانواده فاتح، چهار بالک پایدارساز و چهار بالک مثلثی کوچکتر جلوی پایدارسازها، در حکم شناسنامه ظاهری این موشک‌ها هستند. اما در موشک جدید از بالک‌های مثلثی کوچک خبری نیست و تعداد بالک‌های پایدارساز نیز از ۴ به ۸ عدد افزایش یافته است.

این امر قطعاً برای تأمین نیروی کافی برای پایدارسازی بدون افزایش بیشتر مساحت بالک‌های پایدارساز صورت گرفته است، در واقع خود این بالک‌ها نیز دارای طراحی مشابه نمونه مورد استفاده از نسل فاتح هستند که باز هم سبب کاهش زمان و هزینه توسعه موشک شده، اما تعداد آن‌ها و همچنین زوایای چیده‌شدن آن‌ها به دور بدنه متفاوت از قبل شده است که یک تغییر در طراحی به‌شمار می‌رود.

استفاده از ۸ بالک پایدارساز در این رده از موشک‌ها تقریباً منحصر به فرد است. با توجه به کاهش طول موشک و کاهش فاصله بالک‌های انتهای بدنه با مرکز جرم، احتمالاً نیاز به سطح بیشتری برای پایدارسازی است، اما متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به‌جای افزایش مساحت بالک‌های چهارتایی ــ که هم مشکلات انبارداری، حمل‌ونقل و نصب موشک روی سکو را به‌دنبال دارد و هم نیازمند صرف هزینه و زمان برای طراحی و شبیه‌سازی مجدد است ــ اقدام به افزایش تعداد بالک‌ها کرده‌اند.

اولین موشک بالستیک ایران که برای نابودی اسرائیل ساخته شد /ویژگی‌های عملیاتی موشک حاج قاسم

ویژگی‌های عملیاتی موشک حاج قاسم

موشک «قاسم» پس از موشک‌های «دزفول» با برد ۱۰۰۰ و «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر، دوربردترین موشک بالستیک سوخت جامد تاکتیکی کشور است. (لازم به ذکر است که موشک دومرحله‌ای سجیل با برد ۲۰۰۰ کیلومتر در رده موشک‌های برد بلند و راهبردی قرار می‌گیرد.)

صرف‌نظر از امکان افزایش برد موشک «قاسم» به برد ۱۸۰۰ کیلومتر، این موشک با توجه به ابعاد و وزن بسیار کمتر نسبت به موشک «سجیل»، عملکرد تاکتیکی و لجستیکی بهتری نیز دارد که امر اختفای پیش از شلیک و سرعت بالاتر فرایند شلیک را به‌واسطه عدم‌نیاز به عمودسازی موشک و تثبیت آن در این حالت به ارمغان می‌آورد. قابلیت هدایت سر جنگی تا نقطه اصابت به‌واسطه بالک‌های کنترلی آیرودینامیکی نیز امری تثبیت‌شده در این موشک است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها