کد خبر: ۵۳۳۶۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۲۶ دی ۱۴۰۲
سرمربی ذوب‌آهن معتقد است بازیکنان تیم ملی ایران باتجربه هستند و انتظار می‌رود پخته عمل کنند و دچار اشتباهات گذشته نشوند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، نیم فصل لیگ برتر فوتبال به پایان رسید و استقلال توانست صدرنشینی را در پایان ۱۵ هفته ابتدایی را به دست بیاورد. نکته قابل توجه در این نیم فصل عملکرد قابل توجه ذوب‌آهن بود که توانست رده پنجم را کسب کند. شاگردان محمد ربیعی نسبت به چند فصل گذشته نمایش قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشتند.

نتایج قابل قبول ذوب‌آهن باعث شد تا به سراغ محمد ربیعی، سرمربی موفق ذوب‌آهن برویم و درباره مسائل مختلف با او گفت‌وگو کنیم. ربیعی از شرایط تیم ملی، مسیر مربی‌گری‌اش و آخرین وضعیت تیم ذوب‌آهن صحبت کرد که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید...

*این روزها فوتبال ما درگیر جام ملت‌های آسیاست. وضعیت تیم ملی را چگونه می‌بینید؟

جزو کسانی هستم که هم امیدوارم و هم خوشبین هستم که ان‌شاءالله تیم ملی بتواند در جام ملت‌ها موفق شود. باتوجه به چندین محور این اعتقاد را دارم. ترکیب تیم ملی بسیار قوی و باتجربه است. سوابق متعدد بین‌الملی داریم و در سمت دیگر کادرفنی تیم ملی قرار داد که بسیار فنی و باتجربه است. محور سوم هم قرعه مناسبی است که تیم ملی با آن روبه‌رو شده است. این می‌تواند راه را برای تیم ملی هموار کند.

*می‌توانیم از تیم ملی توقع قهرمانی داشته باشیم؟

قهرمانی شاید سخت باشد اما امیدوارم نتایج تیم ملی به سمتی برود که باعث شادی دل مردم شود.

*شرایط سنی بالای تیم ملی قابل قبول است؟

اگر بخواهم به صورت ساختاری در این خصوص صحبت کنم، باید بگویم میانگین سنی با هدف گذاری تیم ارتباط مستقیم دارد. ما دومین تیم پیر جام ملت‌ها هستیم. وقتی این تیم را به مسابقات می‌برید، یعنی می‌خواهید آخرین سال‌های بازی ملی بسیاری از بازیکنان را با کسب مقام همراه کنید. بعد از جام ملت‌ها تیم ملی وارد مرحله پوست اندازی خواهد شد.

ربیعی: بازیکنان تیم ملی پخته عمل کنند/ پیشنهاد پرسپولیس؟ مستقیم با من صحبت نشد

*انتظارات از امیر قلعه‌نویی، به عنوان یک مربی ایرانی طبیعی است؟

من خیلی قبول ندارم این ماجرا را به دو قسمت ایرانی و خارجی تقسیم کنیم. باید به راندمان و کیفیت توجه کنیم. مربیان خارجی خیلی زیادی به لیگ‌مان آمدند اما کیفیت لازم را نداشتند و در مقابل مربیان خارجی هم داشتیم که بسیار با کیفیت بودند. مربیان داخلی باکیفیت هم در لیگ‌مان داشتیم. کیفیت بسیار مهم‌تر از ملیت است و نباید مربیان ایرانی را از خارجی جدا کنیم.

البته از طرفی هم بعضی وقت‌ها شخص‌ها را در پروژه‌های کلی و بزرگ ادغام می‌کنند و در نقدهای‌مان بحث جنگ را به وسط می‌آوریم. شاید از این نگاه بتوانم بگویم مربیان داخلی مظلوم‌تر از خارجی‌ها هستند. اگر یک مربی ایرانی نتیجه نگیرد، سال‌ها تاوان آن نتیجه را می‌دهد.

*چه توصیه‌ای برای بازیکنان تیم ملی دارید؟ در جام ملت‌های قبلی با یک اعتراض به داور در بازی ژاپن، همه چیز عوض شد.

من توصیه‌ای نمی‌کنم اما می‌توانم نکته‌ای را یادآوری کنم. یک تیم ملی با این میانگین سنی و این تجربه اگر بخواهد ناپخته عمل کند، باید از آن تیم گلایه کرد. این تیم پر از بازیکنان باتجربه است و واقعا این مسائل در تیم ملی دیگر نباید اتفاق بیفتد. از این تیم انتظار ناپختگی نمی‌رود.  

*نیم فصل لیگ برتر با حواشی مختلفی همراه بود. چرا فوتبال‌مان درگیر حواشی مختلف است؟

متاسفانه این‌گونه است. خیلی وقت‌ها اگر علاقه داشته باشید از حاشیه دوری کنید هم نمی‌شود. امیدوارم تا آنجا که می‌توانیم از حواشی دوری کنیم و به متن بپردازیم. به نظرم در فوتبال‌مان نیاز به برنامه‌ریزی و تولید در تمامی ابعاد فوتبال یعنی در بخش مدیریت، پایه، بدنسازی، رسانه، بازاریابی و بسیاری دیگر از بخش‌های فوتبال داریم. باید به نیروهای جوان بیش‌تر بها داده شود و افکار نو و خلاقیت باید بیش‌تر شود و این به ما بسیار کمک خواهد کرد. هر چقدر به حاشیه کشیده شویم، از این اصل و از این متن دور می‌شویم. هر چقدر دورتر شویم، کیفیت هم کاهش پیدا خواهد کرد. البته که این حواشی جزئی جدا نشدنی از فوتبال ماست.

*نظرتان درباره آیین نامه سقف بودجه چیست؟

این قانون اگر منجر به فرپلی مالی شود موافق اجرایش هستم. تنها یکی از قوانینی که وضع شد بحث سقف بودجه بود. چندین قانون خوب هم داشت. یک قانون داشت که از سقف بزرگسالان کم کرده بود و این ناخودآگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود تعدادی از بازیکنان به لیگ‌های پایین‌تر بروند و فضا برای بازیکنان جوان بازتر شود. لیگ با این قانون جوان‌تر می‌شود و به مرور زمان همه باشگاه‌ها در رده‌های پایه می‌توانند بازیکن تولید کنند.

با همه این مسائل برخی قوانین هم ایراد دارند و با برخی از قوانین فیفا هم‌خوانی ندارد. ما می‌توانیم برخی از قوانین فیفا را با قوانین داخلی منطبق کنیم و قانون خودمان را درست کنیم. این قوانینی که وضع شده حتی این شرایط را ندارد و باید تغییر پیدا کند. آقای قنبرزاده پیام دادند و خواستند تا در این خصوص جلسه برگزار کنیم. من هرچیزی که در رابطه با قوانین به ذهن من می‌رسد را خواهم گفت. من از نگاه یک مربی می‌توانم کمک کنم.

مثلا قانون افزایش ۲۵ درصد قرارداد در سال دوم اشتباه است. این قانون باعث می‌شود طرف قرارداد از انتخاب خارج شود. این مساله نیازمند توافق دو طرفه است و اصلا نمی‌شود چنین قانونی وضع کرد. می‌توانند بگویند اصلا قرارداد یک ساله بسته نشود. مواردی از این دست وجود دارد که باید تغییر کند اما در نهایت همه باید رعایت کنند.

ربیعی: بازیکنان تیم ملی پخته عمل کنند/ پیشنهاد پرسپولیس؟ مستقیم با من صحبت نشد

*به سراغ تیم‌تان برویم. ذوب‌آهن انتخاب خوبی در مسیر پیشرفت شما بود؟

من به گذشته‌ام خیلی افتخار می‌کنم. گذشته در ساختن مسیر هر انسانی بسیار مهم است. من نزدیک به ۴۰۰ بازی در ایران مربی‌گری کردم و این تجربه بسیار بالایی برای من است. انتخاب ذوب‌آهن هم یک دفعه رخ داد و به نظرم خواست خدا بود و قسمت بود در خدمت این تیم باشم. برنامه کاری ما چیز دیگری بود اما حالا با افتخار در خدمت این تیم اصیل و مردمی هستم. بسیار روی این باشگاه تعصب دارم و تا آنجا که در توانم بود برای این تیم گذاشتم تا اتفاق خوبی برای ذوب‌آهن بیفتد.

*در این مسیر اگر پیشنهادی به دست شما برسد، به آن فکر می‌کنید؟

در نیم فصل اول ۲ مورد اتفاق افتاد اما سعی می‌کنم تمرکزم روی ذوب‌آهن باشد. این پیشنهادات برای همه مربی‌ها اتفاق میفتد. باید در زمان خودش به این مساله فکر کرد. در حال حاضر ذوب‌آهن در مسیری موفقیتی است که اگر ادامه پیدا کند، نتایج درخشان در انتظارش خواهد بود. محدودیت‌ها زیاد است و کارخانه ذوب‌آهن اگر با دست بازتر از نظر مالی نگاه کند، می‌شود ذوب‌آهن را دوباره در آسیا دید.

*پیشنهاد پرسپولیس چقدر جدی بود؟

در رابطه با پیشنهاد پرسپولیس باید بگویم به صورت جدی با من صحبت نشد. امسال از استقلال و فولاد هم پیشنهاد داشتم اما برایشان آرزوی موفقیت دارم.اجازه بدید در این خصوص زیاد صحبت نکنیم. به صورت جدی و مستقیم با شخص من صحبت نشد اما به هر حال همیشه از این گمانه زنی‌ها وجود دارد. من بسیار یحیی گل‌محمدی را قبول دارم و به نظرم در پرسپولیس تعیین کننده و تاثیرگذار بود. امیدوارم پرسپولیس و دو باشگاه استقلال و فولاد که پیشنهادهای‌شان مطرح بود موفق باشند و هواداران‌شان را شاد ببینم. من هم هر جا که قسمتم باشد کار می‌کنم و دوست دارم تاثیرگذار باشم و در آخر هواداران از ما خوشحال باشند.

*ارزیابی‌تان از ذوب‌آهن در پایان نیم فصل چه بود؟

سعی کردم ذهنیت جدیدی را در این‌جا ایجاد کنم و خداراشکر که بازیکنان به باور جدیدی رسیدند. آن‌قدر تاکید کردیم که بالاخره این باور را در بین بازیکنان جا بندازیم و از این بابت خوشحال هستم. این باور شعار باشگاه هم شد. جا دارد از هیات مدیره و آقای نکیسا، مدیریت باشگاه تشکر کنم که در این مسیر کمک کردند و همگام و همراه ما بودند. از آقای مهندس کوهی و مدیریت کارخانه هم برای کمک‌های‌شان تشکر می‌کنم.

*در نقل و انتقالات نیم فصل به چه پست‌های نیاز به جذب بازیکن دارید؟

متاسفانه در نیم فصل اول با مصدومیت دو بازیکن خوب‌مان یعنی آرش قادری و سبحان خاقانی روبه‌رو شدیم. باید در نیم فصل با این دو بازیکن خداحافظی کنیم و بازیکن جدید جذب کنیم. یک اتفاق هم درباره دو بازیکن دیگرمان افتاد و سرباز شدند. خود به خود تیم ما چند بازیکنش را به این شکل از دست داد.

*حواشی مختلفی درباره جدایی حبیب فرعباسی و جلال مداحی و سرباز شدن‌شان رخ داد. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

نکیسا در این خصوص صحبت کرد اما من هم یک نکته می‌گویم. بازیکن اگر سرباز باشد و تصمیمش را گرفته، دیگر باید برود. اگر مساله‌ای باشد در باشگاه پیگیری خواهد شد. ابتدای فصل همین دو بازیکن گفتند می‌خواهند سرباز شوند اما توافق شد با ما ادامه دهند. آن‌ها دو سال با این باشگاه قرارداد داشتند و قراردادشان افزایش چشمگیر هم پیدا کرد که امسال را بمانند و سربازی نروند.

می‌دانید که هر بازیکنی با باشگاهی قرارداد داشته باشد، اگر سرباز شود قراردادش به حالت تعلیق در می‌آید و بعد از بازگشت دوباره قرارداد جاری می‌شود. این‌که بیایند قراردادشان را افزایش چشمگیر بدهند و بعد وسط کار تیم را رها کنند، اصلا حرفه‌ای نیست. می‌توانستند اینجا بمانند و بعد آخر فصل بروند. این کار از نظر من شایسته نبود. با این حال این دو نفر بچه‌های بسیار خوبی هستند و برای‌شان آرزوی موفقیت دارم.

باید برویم دروازه‌بان جذب کنیم و در دیگر پست‌ها بازیکن بگیریم. جذب بازیکن در نقل و انتقالات زمستانی کار سختی است اما دیگر ایرادی نمی‌بینم. من همان موقع که متوجه شدم، ۴۸ ساعت قبل از بازی با گل‌گهر، فرعباسی را در اختیار باشگاه قرار دادم. به باشگاه گفتم این بازیکنان در تمرین حاضر نشوند تا تکلیف‌شان مشخص شود. برایشان آرزوی موفقیت دارم و ان‌شاءالله در تیم ملوان موفق باشد. باشگاه ملوان در جذب بازیکن سرباز توانایی دارند و امیدوارم موفق باشند. اگر گلایه‌ای هم باشد در رسانه‌ها نخواهم گفت. وظیفه خودم می‌دانم به همکارانم احترام بگذارم.

اما فقط گلایه‌ام را از بازیکنان می‌کنم. این‌که بازیکن قراردادش را تمدید کرد و بعد این اتفاق رخ داد، شایسته نبود. آن‌ها تا اول اسفند مجوز داشتند اما ۲۷ آذر دفترچه‌شان را پست کردند؛ بدون این‌که اطلاع بدهند این کار را کردند و همین مساله مرا ناراحت کرد. حداقل ما را در جریان می‌گذاشتند. البته این را هم بگویم که به باشگاه گفتم چک دوم این بازیکنان پاس نشود و جلویش گرفته شود. حداقل این‌گونه ضرر مالی کم‌تری کردیم. حالا اگر بحث حقوقی هم اتفاق افتاده است، صلاحیتش را ندارم در این خصوص صحبت کنم و باشگاه باید به آن بپردازد.  

البته بی انصافی می‌دانم که از حبیب فرعباسی تشکر نکنم. او ۱۰ بازی درون دروازه ما حضور داشت و سال‌ها در ذوب‌آهن زحمت کشید. من سعی می‌کنم اخلاق و احترام را رعایت کنم. در زمین مربی خیلی سخت‌گیر و جدی هستم اما همیشه سعی کردم با رعایت ادب این کار را کنم. در نهایت برای او آرزوی توفیق دارم.

ربیعی: بازیکنان تیم ملی پخته عمل کنند/ پیشنهاد پرسپولیس؟ مستقیم با من صحبت نشد

*درخواست جذب بازیکنان مازاد سپاهان را داشتید؟

بله درخواستی ارسال کردیم و صحبتی شد. خواستیم ببینیم شرایط ما به خرید این بازیکنان می‌خورد یا خیر. از من سوال کردند و من هم گفتم عرضه و تقاضا باید به هم بخورد. اگر در حد وسع ما باشد وارد مذاکره می‌شویم اما اگر نباشد، باید به سراغ بازیکنان دیگری برویم.

*ذوب‌آهن چه هدفی را در نیم فصل دوم دنبال می‌کند؟

ما سعی می‌کنیم شرایط کیفی‌مان را جلو ببریم. چند بازی خوب کار کردیم و چند بازی هم خوب نبودیم. در چند بازی از کیفیت خودمان دور بودیم. مثلا مقابل پیکان کیفیت لازم را نداشتیم اما در بازی مقابل گل‌گهر خوب بودیم. مقابل پرسپولیس و سپاهان خوب کار کردیم. مقابل استقلال بازی پایاپایی ارائه دادیم و مقابل تراکتور خوب بودیم. مقابل فولاد اگر اخراجی نمی‌دادیم، می‌توانستیم بازی را ببریم. ما باید بازی به بازی جلو ببریم. من زیاد به دنبال رکورد زدن نیستم و باید در آخر فصل برای این مجموعه اتفاق خوبی رقم بزنیم.

*به عنوان سوال آخر خودتان در پایان فصل کجای جدول می‌بینید؟

امیدوارم بتوانیم در بین ۶ تا ۷ تیم ابتدایی باشیم. آدم به اندازه وسعت آرزوهایش باید تلاش کند. باور داریم با این جوانان می‌توانیم برای آرزوهای‌مان بجنگیم. نمی‌گویم ذوب‌آهن فوتبال خوبی بازی می‌کند اما می‌توانم بگویم هیچ بازی نبوده است که ذوب‌آهن با تمام وجودش باز نکرده باشد. تیم ما تمام انرژی‌اش را می‌گذارد اما در برخی مواقع هم شده که بد هم بازی کردیم. مهم این است تمام توان‌مان را به کار می‌گیریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها