کد خبر: ۵۳۳۷۸۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
قیمت مرغ پس از ۴۰ روز کاهشی شد هر کیلو‌گرم مرغ: ۷۸ هزار تومان
قیمت مرغ پس از 45 روز نوسان و فتح رکورد قیمت 110 هزار تومانی در هفته گذشته، طی روزهای اخیر (روزهای پایانی هفته گذشته و دیروز) وارد کانال 70 هزار تومان شد.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از «وطن امروز»، از اواسط آذرماه قیمت مرغ طی یک روند فزاینده در هر کیلو به بیش از 100 هزار تومان رسید؛ اتفاقی که باعث واکنش افکار عمومی و فعالان این حوزه شد.
 
اغلب کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند افزایش قیمت نهاده و گران شدن زنجیره ارزش مرغ باعث افزایش قیمت آن شده است. در همین باره حبیب اسدالله‌نژاد‌، کارشناس صنعت طیور،‌ «مشکلات توزیع و گرانی نهاده» را ۲ دلیل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد. وی در این زمینه گفت: قیمت مصوب هر کیلو سویا از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان فصل تابستان به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده، با این حال با همین قیمت هم بدرستی عرضه نمی‌شود و مرغداران مجبورند از بازار آزاد با قیمت‌ هر کیلو ۳۵ هزار تومان آن را خریداری کنند.
 
به گفته وی، با وجود آنکه قیمت مصوب جوجه یک‌روزه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، مرغدار مجبور است ۲۷ هزار تومان آن را بخرد. نوسان قیمت مرغ در ماه‌ها و سال‌های گذشته وجود داشته و معمولا قیمت‌ها رفت و برگشت دارد. آخرین بار قیمت مرغ فصل بهار نزدیک 100 هزار تومان شد و پس از مدتی با واردات بموقع نهاده به نرخ مصوب 75 هزار تومان برگشت. بنا بر این گزارش، سالانه حدود 15 میلیون تن خوراک دام که 75 درصد نیاز دام و طیور کشور است، با واردات تامین می‌شود، 70 درصد هزینه تولید مرغ هم قیمت نهاده است.
 
* مرغ کیلویی 78 هزار تومان
بررسی‌ها نشان می‌دهد پروتئینی‌های پایتخت در نخستین روز هفته هر کیلو مرغ کامل را 78 هزار تومان به فروش رساندند. فروشگاه‌های آنلاین نیز هر کیلو سینه پاک شده را حدود 140 هزار تومان و هر کیلو ران پاک شده مرغ را 100 هزار تومان می‌فروشند. اساسا قیمت این محصولات به دلیل قطعه قطعه شدن، پاک شدن و بسته‌بندی از قیمت بازار گران‌تر است اما در همین فروشگاه‌ها قیمت هر کیلو مرغ کامل 80 هزار تومان است.  
 
* واردات مرغ
از زمان مطالبه‌گری افکار عمومی از وزارت جهاد کشاورزی، اخباری مبنی بر واردات مرغ مطرح شد. در حال حاضر آمار دقیقی از میزان واردات در یک ماه اخیر در دست نیست اما به میزانی بوده که تولید‌کنندگان مرغ در حال انجام گفت‌وگوهایی با این خط هستند که دیگر احتیاجی به واردات نیست و تولید افزایش یافته است. 
 
این نکته را باید در نظر داشت که قیمت مصوب هر کیلو مرغ 75 هزار تومان است و مسلما باید قیمت مرغ طی روزهای آینده به میزان قیمت مصوب برسد.
 
تولیدکنندگان و مسؤولانی که توانستند در چند روز قیمت مرغ را حدود 30 هزار تومان یا 40 درصد کاهش دهند، باید این مسیر را ادامه دهند که مرغ در روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان با قیمت مصوب عرضه شود.
 
* مرغ ارزان می‌شود
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ کاهشی است، گفت: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، میزان تولید مرغ در دی و بهمن‌ از مرز ۲۵۰ هزار تن هم عبور خواهد کرد. 
 
علی ابراهیمی با اشاره به افزایش میزان تولید مرغ با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، عنوان کرد: همین امر موجب کاهشی شدن قیمت مرغ شده است اما برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران، باید هر نوع توزیع مرغ منجمد و همچنین واردات متوقف شود. وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید ملزم  به خرید مرغ و تامین ذخایر از محل تولید داخل با قیمت حمایتی شود. 
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی همچنین در اظهارات اخیر خود در یک برنامه تلویزیونی، یکی از مشکلات صنعت طیور را اصرار بر قیمت‌های مصوب و دستوری دانست و افزود: قیمت دستوری برنامه‌ریزی برای تولید را دچار مشکل می‌کند، زیرا مولفه‌های تولید همواره ثابت نیستند که بتوانیم در درازمدت بر یک قیمت اصرار کنیم. 
 
وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های مورد مصرف در این صنعت نیز گفت: سویا از ۱۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در بندر قیمت دارد و تا به مرغداری  برسد خیلی بیشتر از این می‌شود. در نتیجه مرغ آماده مصرف نمی‌تواند قیمت ثابت داشته باشد و در واقع قیمت ۷۸ هزار تومان به تولید آسیب می‌زند و تولیدکننده نمی‌تواند دوام بیاورد.
 
به گفته وی، قیمت مرغ زنده در مرغداری  باید حدود ۶۴ هزار تومان باشد. ابراهیمی در ادامه گفت: تا پایان سال قرار است حدود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود که تاکنون سابقه نداشته است. در حقیقت زمانی حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی جواب نیاز کشور را می‌داد اما با توجه به قیمت گوشت قرمز تمایل به خرید مرغ بیشتر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها