کد خبر: ۵۳۳۸۱۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
براساس گزارش‌ها سه کشور آمریکا، مصر و قطر به دنبال توافق جدیدی برای آزادی اسرای اسراییلی و آتش بس در غزه هستند.

به گزارش پایگاه خبری 598، مهر به نقل از تاس، آمریکا، مصر و قطر بدنبال توافق جدیدی برای آزادی اسرای اسراییلی و آتش بس در غزه هستند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، توافق جدید آزادی اسرای اسراییلی را که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، در نظر گرفته و به دنبال آن آتش‌بس کامل در این منطقه محاصره شده برقرار خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های شرکت کننده در مذاکرات نوشت، ایالات متحده همراه با مصر و قطر دو طرف اصلی جنگ غزه یعنی اسراییل و جنبش حماس را به سمت یک توافق جدید آزادی گروگان سوق می‌دهند.

به نوشته این روزنامه، قرارداد جدید آزادی اسرایی را که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، در نظر گرفته و به دنبال آن آتش‌بس کامل در این منطقه برقرار خواهد شد. با این حال، هیچیک از طرفین جنگ با چنین توافقی هنوز موافقت نکرده‌اند، اما تمایل آنها برای بحث در مورد آن یک پیشرفت قطعی تلقی می‌شود و انتظار می‌رود مذاکرات در مورد چنین توافقی در چند روز دیگر در قاهره دنبال شود.

بنابراین، بر اساس این قرارداد، حماس قرار است در ازای آزادی چند صد فلسطینی از زندان‌های اسراییل، تمامی اسرای غیرنظامی اسراییل را آزاد کند. جدای از آن، رژیم صهیونیستی باید نیروهای خود را از شهرهای غزه خارج کند، حرکت آزادانه در سراسر غزه را تضمین کند و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه دو برابر شود. بخش دوم این قرارداد آزادی سربازان زن اسراییلی را که توسط حماس نگهداری می‌شوند در ازای آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی در نظر گرفته است. بر اساس بخش سوم توافق، حماس باید سربازان اسراییلی را آزاد کند، در حالی که اسراییل بخشی از نیروهای خود را از منطقه خارج خواهد کرد.

پیشتر در اواخر نوامبر ۲۰۲۳، حماس توافقنامه‌ای را با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با میانجیگری مصر و قطر، در مورد آتش بس چهار روزه بشردوستانه در نوار غزه اجرایی شد. این توافقنامه آزادی زنان و کودکان اسراییلی و زندانیان فلسطینی در مناطق اشغالی را پذیرفت و طرفین چندین بار آتش‌بس را تمدید کردند.

همچنین رسانه‌های عبری زبان گزارش داده‌اند که از زمان حمله هفت اکتبر به بعد، هزاران کسب و کار در مناطق شمالی مجاور مرز لبنان تعطیل شده‌اند.

همزمان با تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی نیز، شهردار حیفا اعلام کرده است که ساکنان باید در صورت شروع جنگ با لبنان مواد غذایی به اندازه کافی تهیه کنند و اعلام این موضوع با نگرانی بیشتر ساکنان مناطق شمالی منجر شده است.

وب سایت عبری زبان والا نیز تأیید کرده است که طرح پناه دادن به ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی و تخلیه آنها در سایه تشدید تنش احتمالی با حزب الله هم اکنون در حال اجراست و مقامات تل آویو تلاش دارند تا این ۱۰۰ هزار نفر را به از مناطق مرزی نزدیک به لبنان دور کنند.

از سوی دیگر، ساعاتی پیش مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که نیروهای اسراییلی را در نزدیکی روستای زرعیت با تسلیحات موشکی هدف قرار داده است.

گفته شده این عملیات منجر به تلفات قطعی در میان صفوف ارتش صهیونیستی شد.

در این بیانیه افزوده شده است که این افراد خود را برای تجاوز به داخل خاک لبنان آماده کرده بودند و قبل از تجاوز هدف قرار گرفتند.

کشته شدن حداقل یک نظامی اسراییلی در این علمیات حزب الله لبنان تایید شده است. در ادامه گزارش شده که به دنبال شلیک راکت از جنوب لبنان، آژیرهای خطر در سایت شومیرا در جلیل علیا به صدا درآمده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها