کد خبر: ۵۳۴۲۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره ۴ فیلم؛ «آپاراچی»، «مجنون»، «بهشت تبهکاران» و «رویاشهر» روی پرده رفت که در میان این تولیدات فیلم «مجنون» با پرداختن به گوشه‌ای از زندگی شهید زین‌الدین بیش از همه در چشم بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، در پنجمین روز از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره ۴ فیلم سینمایی روی پرده رفت. فیلم اول «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر نام داشت این اثر سینمایی تجربه‌ای جدید در سینمای دفاع مقدس. داستان فیلم درباره جوانی عاشق سینماست که می‌خواهد فیلمی در رابطه با یک شهید بسازد، اما در این مسیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. فیلم در ژانر کمدی اثری متفاوت محسوب می‌شود زیرا با لودگی تماشاگر را نمی‌خنداند بلکه تصویرسازی صحیح از موقعیت لحظات خوبی را در فیلم رقم زده است.

«آپاراتچی» برداشتی متفاوت در حوزه سینمای دفاع مقدس است. در این کار برداشت‌های کلیشه‌ای از دفاع مقدس را شاهد نیستیم. در ضمن فیلم به لحاظ فنی از کارگردانی خوبی سود برده است به ویژه در امر بازیگری اتفاق‌های بسیار زیبایی را شاهد هستیم. نکته حائز توجه در این فیلم. موضوع شهید در فیلم است. در «آپارتچی» شهید بسیار واقعی نشان داده می‌شود و تماشاگر لحظه لحظه فیلم را می‌پذیرد. این اثر در صورت حمایت در گیشه با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد.

«مجنون» دومین فیلمی بود که شب گذشته روی پرده خانه جشنواره رفت. این فیلم را مهدی شاه محمدی کارگردانی کرده است و در آن به مقطعی از زندگی شهید زین‌الدین توجه می‌شود. فیلم «مجنون» قربانی شخصیت‌پردازی ضعیف است البته برای فیلم تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما وقتی فیلمنامه خوب نباشد هر اندازه برای فیلم خرج شود باز کاری مقبول در نخواهد آمد. تصویرسازی که از شهید زین‌الدین در فیلم «مجنون» صورت گرفته واقعی و فرازمینی است این امر پاشنه آشیلی است که سال‌هاست سینمای دفاع مقدس را آزار می‌دهد.

البته معدود استثناهایی در سینمای جنگ هستند که بر خلاف این رویه عمل کرده و اتفاقی خوب را رقم زده‌اند. برای مثال در فیلم «موقعیت مهدی» یا «منصور» تصویرسازی واقعی از شهید باکری را شاهد هستیم اما در «مجنون» به هیچ وجه چنین امری را مشاهده نمی‌کنیم. کارگردانی و جلوه‌های ویژه فیلم متوسط بوده و بازی‌ها نیز چنگی به دل نمی‌زند.

درباره فیلم «مجنون» یک نکته باقی می‌ماند آن هم اینکه ساخت فیلم درباره سرداران جنگ جز اولویت‌های سینمای دفاع مقدس است اما این امر نباید به هر قیمتی رخ دهد بلکه بهترین کیفیت، امکانات و تخصص برای این امر نیاز است.

«بهشت تبهکاران» جدیدترین فیلم مسعود جعفری جوزانی کارگردان پیشکسوت سینما است. وی در کار جدید خود به یکی از پرونده‌های جنجالی کشور مان ترور احمد دهقان می‌پردازد. این فیلم سینمایی نقطه عطفی در کارگردانی محسوب می‌شود حتی می‌توان گفت «بهشت تبهکاران» تا به امروز در میان فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بهترین کیفیت کارگردانی را دارد.

این فیلم در بحث فیلمنامه به داشته‌های خوبی دست پیدا کرده است. همچنین تصویرسازی که در «بهشت تبهکاران» رخ داده به خوبی دوره استبداد رضاخانی را به تصویر می‌کشد. فیلم جعفری جوزانی می‌تواند الگویی برای فیلمسازان جوانی باشد که می‌خواهند در آثارشان به تاریخ معاصر بپردازند. در این اثر سینمایی، فیلمساز نشان داده جدا از اینکه تحقیق فراوانی برای کارش انجام داده روی مسائل فنی تمرکز ویژه داشته است. «بهشت تبهکاران» مطمئناً مورد استقبال مخاطب نیز قرار خواهد گرفت.

انیمیشن سینمایی «رویا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود، این انیمیشن تلاش دارد تا قهرمانانی با ویژگی‌های بومی و مبتنی بر اصول جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد، اما منتقدان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر معتقدند این پروژه از عهده تعهد خود برنیامده است. همین بحث‌ها پنجمین روز جشنواره را به یکی از روزهای پرحاشیه جشنواره چهل و دوم فیلم فجر تبدیل کرد. این فیلم برخلاف کارهایی چون بچه زرنگ و پسر دلفینی ظرفیت ارتباط با کودک را ندارد درباره پیام رسانی فیلم هم باید گفت موضوعات ارزشی نهفته در فیلم برای مخاطب کودک قابل درک نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها