کد خبر: ۵۳۴۴۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
یک پژوهشگر حوزوی به بیان ویژگی‌های انتخاب اصلح از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری 598، مرضیه عاصی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درباره انتخاب اصلح عنوان کرد: انتخاب خوب یعنی، آدمی انتخاب شود که وقتی در مسند نشست خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند." (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، ۳۰ دی‌ماه ۹۴).

این پژوهشگر تصریح کرد: رهبر انقلاب در این جملات پرمغز، به چهار خصوصیت یک فرد اصلح اشاره فرموده است، اول خودش را سپر بلای دشمن قرار دهد، یعنی نه‌تنها به دشمن چراغ سبز نشان ندهد، بلکه در مقابل او قرار بگیرد و در زمین دشمن بازی نکند و بعد می‌فرماید "فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد و کشور را به دشمن نفروشد و..."، یعنی قبول مسئولیت، لزوم ایثار و دوری از رودربایستی را در بر دارد و اگر کسی این ویژگی‌ها را ندارد، نباید به او رای داد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در ۳۰ دی‌ماه ۹۴ در رابطه با انتخاب اصلح فرمودند: «عده‌های غیر عملی ندهند؛ بعضی از نامزدها، وعده‌هایی به مردم می‌دهند که خودشان هم می‌دانند از دست آن‌ها ساخته نیست؛ شما که نمی‌توانی این وعده را عملی کنی، چرا به مردم وعده می‌دهی؟ چرا مردم را امیدوار می‌کنید به چیزی که می‌دانید نخواهد شد؟»

عاصی افزود: بعضی مواقع، نامزدها وعده‌هایی می‌دهند که غیر قانونی‌ یا غیر عملی‌ست، چون زمانی که خواستند به آن وعده‌ها عمل کنند، می‌بینند که غیرممکن است و این باعث می‌شود مردم نسبت به او بی‌اعتماد بشوند، پس لازم است قبل از انتخابشان با مردم صادقانه برخورد کنند و وعده‌های غیرممکن و غیرقانونی به مردم ندهند، چون مردم صداقت را درک می‌کنند و این یکی از آداب انتخابات سالم است.

برای شناخت اصلح، به افراد بصیر رجوع کنیم

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب در ۱۶ بهمن سال ۹۸ پیرامون رای دادن در انتخابات مجلس، سخنان صریح‌تری بیان فرمودند "هرگز در هیچ انتخاباتی رسم بنده نیست که اشاره کنم به کسی تا انتخاب بشود، اما این خصوصیات به نظر من در منتخب باید وجود داشته باشد، انقلابی، مؤمن، کارآمد، دارای روحیه‌ جهادی، شجاع، طرف‌دار عدالت. اگر می‌توانیم یک چنین افرادی را بشناسیم، که به او رأی می‌دهیم؛ اگر نشناختیم، از آدم‌های بصیر و مورد اعتماد استفاده کنیم.

عضو تحریریه کانون مجتهده امین یادآور شد: پس کسی نباید بگوید شرایط نامزد انتخاباتی، این‌ها است ولی من که نمی‌شناسم و نمی‌دانم، پس بهتر است که رأی ندهم، چون رهبر معظم انقلاب در این مورد فرموده، "از آدم‌های بصیر و مورد اعتماد استفاده کنید."، باید نهایت تحقیق و پرس‌وجوی خودمان را از این افراد بکنیم تا به فرد اصلح برسیم. رهبر انقلاب تا آخرین قدم ما را راهنمایی نموده‌ و بر ما اتمام حجت کرده است، پس هیچ دلیلی برای عدم شرکت‌ در انتخابات و برگزیدن شخص اصلح نداریم.

ویژگی‌های انقلابی بودن 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی، ۱۴ خرداد ۹۵، پنج شاخص‌ را برای انقلابی‌بودن بیان فرموده‌ است که اگر این شاخص‌ها در شخصی وجود داشت می‌توان به او اطمینان کرد، "شاخص اول، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب؛ شاخص دوم، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها؛ شاخص سوم، پایبندی به استقلال همه‌ جانبه‌ کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی که مهم‌تر از همه است و استقلال امنیتی؛ شاخص چهارم، حساسیت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌دشمن و عدم تبعیت از او؛ شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است.

عاصی گفت: پس فرد انقلابی حتما حد و مرز یا ویژگی‌هایی دارد که در مواضع، در رفتار، درعملکرد، در زندگی فردی و خانوادگی، در مناسبات و روابط اجتماعی و در تعاملات عمومی او جلوه‌گر می‌شود. یعنی یک نماینده انقلابی توحید محور، معادباور و مردم‌یاور است و بامردم ، بین مردم ، برای مردم و همراه مردم است.

وی بیان کرد: انتخاب نماینده بدون هیچ عیب و نقصی در شرایط فعلی برای ما امکان‌پذیر نیست. اساسا قرار هم نیست نماینده‌ ما عاری از هر هیچ عیب و نقصی باشد. ما باید از بین نامزدهای فعلی، بهترین‌شان یعنی اصلح را انتخاب کنیم. همان‌هایی که با تقواتر، انقلابی‌تر، مردمی‌تر، حرف و عمل‌شان یکی‌تر، قابل اعتمادتر و پاک‌دست‌تر هستند، وقتی نگاه‌مان اینگونه شد، راحت‌تر می‌توانیم از بین نامزدها انتخاب کنیم، چون مسئله، مسئله دین و خدا و ادای تکلیف است.

این پژوهشگر تاکید کرد: همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است، باید بگردید و اصلح را پیدا کنید، بین خودتان و خدا، دلیل و حجتی فراهم کنید و بعد با خیال راحت رأی بدهید. بعضی صالح‌اند، بعضی صالح‌ترند. بگردید آن صالح‌تر را شناسایی کنید و به او رأی بدهید.

وی افزود: در جواب به استفتایی که از رهبر انقلاب در مورد معیارهای نامزد اصلح، کسب تکلیف کرده‌اند، فرموده است، "با وجود شرایط قانونی، اهمّ معیارهای اصلح به شرح زیر است: تدیّن، تعهّد و خوشنامی، وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن، عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح، دارای برنامه و کفایت لازم، مرعوب‌نشدن در مقابل دشمنان، ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی‌گری، مردمی و آشنا به درد مردم وخدمتگزاری، اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)، تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه‌پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه، تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام، پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن، پرهیز از طرح اموری که در اختیار آن‌ها نیست، شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آن‌ها.

عاصی یادآور شد: پس همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. همان‌طور که عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها