کد خبر: ۵۳۴۴۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
خشم ملت‌های سراسر جهان از تداوم جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه برای پنجمین ماه متوالی با گسترش موج تحریم کالاهای شرکت‌های وابسته به این رژیم و حامیان آن ادامه دارد.

به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر گذشته (۱۵ مهر ماه) پویش‌های گسترده مردمی در رسانه‌های اجتماعی برای تحریم محصولات رژیم صهیونیستی و شرکت‌های حامی آن در سراسر جهان راه اندازی شد.

پیش بینی شده است تحریم کنونی رژیم اشغالگر که نسبت به پویش‌های قبلی گسترده‌تر است، آسیب اقتصادی بیشتری به اسرائیل وارد ‌کند.

وزارت بهداشت غزه امروز یکشنبه ۱۱ فوریه در یکصد و بیست و هشتمین روز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی تاکنون به ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر افزایش یافته و ۶۷۷۸۴ تن دیگر هم مجروح شده‌اند.

بسیاری از شهروندان از کشورهای آسیا نظیر مالزی، اندونزی، مالدیو، پاکستان، برونئی، بنگلادش، افغانستان و در کشورهای اسلامی و عربی و حتی کشورهای اروپا و آمریکا در واکنش به جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه در پویش‌های تحریم محصولات کشورهای حامی رژیم اشغالگر یا شرکت‌هایی حامی این رژیم شرکت کردند.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

از همان روزهای نخست تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ملت‌های آزاده در شرایطی که دست یاری خود را برای دراز کردن به فلسطینیان محاصره شده ناتوان دیدند، برآن شدند تا فهرست بزرگی از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را ارائه دهند که در زمینه های مختلف مواد غذایی، آشامیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی خودرو به‌خصوص در کشورهای اسلامی فعال هستند.

این فهرست شامل رستوران مک دونالد، هاردیز، برگر کینگ و مشروبات نستله، کوکاکولا، لیپتون، استار باکس، خودروهای هیوندای کره جنوبی، مواد شوینده با برند «تاید» و «آریل» و لوزام آرایشی آمریکایی «کایلی جنر» و» «لوریا» وشرکت فناوری اطلاعات «اچ پی» و شرکت IBM که سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و پوشاک و لوزام ورزشی با مارک‌های و "Nike" و "Puma” است.

سقوط سهام مک دونالدوز و استارباکس

در همین حال افشای نتایج مالی سه ماهه مک دونالدز مشهورترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای فست فود آمریکایی در خاورمیانه، نشانه جدیدی از ادامه تحریم این فروشگاه در جهان عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس به ‌ویژه عمان، کویت و قطر دارد.

مک‌دونالدز هفته گذشته از زیان سه‌ماهه برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ خبر داد و به‌دنبال این خبر در دوشنبه گذشته این فروشگاه حدود 9 میلیارد دلار از ارزش خود را در عرض چند ساعت از دست داد.

از سوی دیگر شرکت معروف «الشایع» کویت از مذاکره با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم آمریکایی «آپولو گلوبال منیجر» برای خرید ۳۰ درصد سهام استارباکس خاورمیانه که الشایع صاحب امتیاز آن در منطقه است، خبر داد. استارباکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل جنگ غزه، فروش در خاورمیانه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

براساس اعلام بلومبرگ، پس از تحریم گسترده شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس آمریکا در خاورمیانه سهام این شرکت نیز پس از اعلام نتایج تجاری آن ۹.۴ درصد کاهش یافت و تقریباً ۱۲ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

براساس گزارشی که مجله آمریکایی نیوزویک اخیرا منتشر کرد، موج نارضایتی عمومی از اسرائیل در جهان عرب نشان می‌دهد که شعب شرکت‌های آمریکایی و غربی در دوره آینده با چالش بزرگی روبرو خواهند شد.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

جنبش تحریم اسرائیل ( BDS) نیز اخیرا خواستار تشدید تلاش‌ها برای تحریم این رژیم شد و در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، آورده است:« باید برای تعطیل کردن صلح‌آمیز و سنجیده نظام سلطه‌گرای غربی اقدام شود که از دشمن اسرائیلی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و اجازه می‌دهد این رژیم از پاسخگویی به جنایاتش فرار کند».

این جنبش همچنین خواستار تمرکز تحریم بر روی چند شرکتی شد که بیشتر از رژیم اشغالگر حمایت می‌کنند که از جمله آنها شرکت پوشاک و کفش ورزشی «پوما»، شرکت خرده‌فروشی فرانسوی و چندملیتی «کارفور»، شرکت بیمه فرانسوی "AXA"(آکسا)، شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی آمریکایی(HP) اچ پی، برند لوازم آرایشی «آهاوا» و شرکت نوشیدنی‌های گازدار «سودا استریم» است.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

ضربه به اعتبار شرکت‌های حامی اسرائیل

مصطفی یوسف، کارشناس اقتصادی مصری معتقد است که ضرر و زیان ناشی از تحریم تأثیر بلندمدتی خواهد داشت و برای شرکت‌هایی که به دلایلی از اشغالگری اسرائیل حمایت می‌کنند، عمیق و دردناک خواهد بود که مهم‌ترین آن وجهه غیراخلاقی و لکه ننگی است که این شرکت‌ها در سایه تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر چهره آنها گذاشته است افزون بر اینکه تحریم‌ها ثابت کرد که که قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت دیگر تاثیرگذار نیستند.

وی در گفت‌وگو با وبگاه قطری العربی الجدید افزود: همین که اسرائیل در سطح جهانی به عنوان قاتل وحشتناک مردم از زن و کودک در فلسطین شناخته شده نشانه شکست این رژیم در نبرد رسانه‌ای و داستان سرایی است که درباره عملیات طوفان الاقصی راه انداخته بود و حالا مبارزان ضد صهیونیسم در شبکه‌های اجتماعی یا جهان واقعیت، برای مشارکت در موج تحریم فروشگاه‌های بزرگ آمریکایی و اسرائیلی موفق عمل کردند زیرا فراخوان آنها با پاسخ بزرگ همراه شد.

یوسف گفت: شرکت‌های مالک فروشگاه‌های زنجیره ای حامی رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در رسانه‌ها و نزد ملت ها رسوا شدند. آنها از اینکه پویش تحریم مرزهای کشورهای عربی و اسلامی را درنوردیده و تا آمریکا و اروپا هم رسیده غافلگیر شدند است به نحوی که حالا نسل‌های جدید زیر 30 سال در آمریکا، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا هم حامی آرمان فلسطینیان هستند.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

 

تا جنگ متوقف نشود تحریم‌ها ادامه دارد

این کارشناس مصری تاکید کرد: انتظار می‌رود دامنه تحریم‌ها تا جایی گسترش یابد که این شرکت‌های حامی اسرائیل لب به معذرت خواهی گشوده و حمایت انسانی خود را از فلسطینیان نشان دهند و جنگ غزه نیز متوقف شود.

تحریم، فرهنگ ضد سلطه‌گری مالی و فرهنگی آمریکا را رواج می‌دهد

یوسف همچنین بر تاثیر تحریم‌ها بر فروش بیشتر شرکت‌های داخلی ارائه دهنده کالاها و خدمات به عنوان جایگزین شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی در کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: تحریم، فرهنگی متفاوت و در تقابل با فرهنگ آمریکایی را رواج می‌دهد که سعی در سلطه گری مالی دارد و با تقویت فرهنگ مصرف گرایی در بین مردم به دنبال کسب سود است.»

علی احمد درویش، کارشناس اقتصادی و مشاور مالی در لبنان نیز با اشاره به گستردگی موج تحریم تولیدات شرکت های حامی رژیم اشغالگر و کاهش آشکار مصرف محصولات این شرکت‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: به دنبال تحریم محصولات شرکت‌های حامی اسرائیل از سوی شهروندان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کاهش فروششان از جمله مک دونالد و کوکاکولا، حالا تحولات ساختاری در مالکیت این شرکت‌ها در حال شکل گیری است و همچنین موج تحریم در مصر و لبنان هم با تداوم حملات اسرائیل شتاب خود را از دست نداده است.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

 

درخواست شهروند انگلیسی برای نخریدن کالاهای اسرائیلی در فروشگاهی در انگلیس

پایگاه خبری الجزیره هم نوشت: جنبش‌های حامی فلسطین کلیپ ویدئویی از یک فعال انگلیسی را پخش کردند که در فروشگاه Sainsbury's در شهر منچستر بریتانیا یک مگافون در دست داشت و به مشتریان تذکر می داد که محصولات رژیم اشغالگر یا محصولات با مارک‌ شرکت‌های حامی این رژیم را خریداری نکنند.

او فهرستی از محصولات مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دست داشت و می‌گفت (به‌عنوان مثال)، میوه آووکادو از شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری می‌آید. این فعال از خریداران خواست تا برچسب‌ها را بررسی کنند، منبع هر کالا را بدانند و اطمینان حاصل کنند که خرید آنها حمایت از نسل‌کشی در غزه محسوب نمی‌شود.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

این فعال انگلیسی با صدای بلند می‌گوید: «ما می‌توانیم از طریق آنچه می‌خریم و نمی‌خریم، از عدالت حمایت کنیم، پس لطفاً اگر با کشتار غزه و پاکسازی قومی در غزه مخالفید، محصولات اسرائیل را نخرید».

براساس گزارشی که توسط شرکت آمریکایی راند کور پوریشن در سال ۲۰۱۵ تهیه شد، تحریم اقتصادی اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ باعث زیان انباشته حدود ۱۵ میلیارد دلاری برای اسرائیل و کاهش ۳.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه اسرائیل شد.

تحریم اسرائیل در آفریقا

در همین حال نواکشوت پایتخت موریتانی، کشوری در غرب آفریقا از دیروز میزبان کنفرانسی برای تحریم رژیم اشغالگر و کشورهای حامی آن است که با عنوان« تحریم مقاومت است» در حال برگزاری است.

علاوه بر علما، ائمه جماعات، سران احزاب سیاسی موریتانی، نمایندگان پارلمان و نمایندگان سازمان های جامعه مدنی، میهمانانی از ترکیه، اردن و فلسطین در این کنفرانس 2 روزه حضور دارند.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

محمد سالم ولد عابدین، مدیر کنفرانس گفت: هدف از این کنفرانس تحریم کالاهای تولید شده در رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن، شناسایی جایگزین‌های تحریم، تدوین برنامه جامع تحریم و ایجاد مکانیسم‌ها و روش‌های موثر در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه همایش مذکور با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از ایالت‌های مختلف موریتانی و نمایندگان اتحادیه های حرفه ای و کارگری در حال برگزاری است، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس آغازی قوی در جهت تحریم موثر کالاهای رژیم اشغالگر و کشورهای حامی آن باشد.

این شخصیت موریتانیایی تصریح کرد: رژیم اشغالگر ظالمانه و هولناک‌ترین کشتارها را انجام داده و بیش از چهار ماه متوالی به جنگ نابودی مردم ما در فلسطین ادامه داده است و ما باید با تمان توان خود از ملت فلسطین و مقاومت دفاع کنیم .

شیخ محمد الحسن الددو نائب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در این کنفرانس تاکید تحریم کالاهای رژیم اشغالگر و حامیان آن را واجب شرعی توصیف و تاکید کرد: اگر برای کمک به مقاومت پول خرج نمی کنید، در هر شرایطی پول خود را خرج کمک به دشمن نکنید.

محمد صبحی ابوصقر، نماینده حماس در موریتانی نیز تلاش‌های مستمر موریتانی در حمایت از مقاومت را ستود و گفت: از هفتم اکتبر مردم موریتانی حضور خود را در حمایت از مقاومت فلسطین به منصه ظهور گذاشتند و ما از رهبران و مردم موریتانی برای پشتیبانی از فلسطین متشکریم.

وی افزود: موریتانی با وجود بعد مسافت از فلسطین نقش مهمی در حمایت از ملت فلسطین داشته است در حالی که کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی به فلسطین نزدیکند در این مدت مواضعی تاسف بار داشته اند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان موریتانی نیز برای جرم شمردن عادی سازی روابط کشورشان با رژیم اشغالگر تلاش می‌کنند.

تونسی‌ها خطاب به حامیان اسرائیل: تخفیف هم بدهید نمی‌خریم

در تونس هم خبر می‌رسد که همزمان با فصل فروش و نزدیک شدن به ماه رمضان با وجود تلاش فروشندگان کالاهای مارک شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی برای فروش کالاهایشان با کاهش قیمت آن فعالان تونسی برای ترغیب مردم به تداوم جنبش تحریم حامیان کودک کشان صهیونیست در جنب و جوش هستند.

در ابتدای فوریه امسال، فصل فروش زمستانی در تونس آغاز شده که یکی از فصول عمده خرید در این کشور است و شهروندان از تخفیف های بسیاری از برندها که عمدتاً در بخش پوشاک و کفش فعال هستند، بهره مند می شوند. اما از جمله این حامیان رژیم اشغالگر مانند زارا هستند.

ضربات پی‌ در پی تحریم به درآمد و اعتبار شرکت‌های حامی صهیونیسم

در همین راستا جنبش تحریم اسرائیل در تونس تحرکات میدانی خود را در سطح فروشگاه های تجاری بزرگ و در شبکه های اجتماعی برای تشویق شهروندان به پایبندی به مواضع خود در مخالفت با خرید مارک‌های قرار گرفته در لیست سیاه حامیان اسرائیل به کار گرفته‌اند.

وائل نوار یک فعال جنبش تحریم در تونس است که می گوید فعالان تونسی در مقابل فروشگاه ها و در شبکه های اجتماعی به مصرف کنندگان درباره خرید کالاهای مارک حامیان اسرائیل تذکر می دهند و می گوید که چگونه این برندهای تجاری جهانی پول از جیب مصرف کنندگان درکشورهای عربی در می آورند تا با آن سلاحی خریداری شود که مردم غزه را به قتل می رساند.

در همین راستا موسساتی در تونس که تحت امتیاز تجاری شرکت های بین المللی حامی رژیم اشغالگر هستند به منظور کاستن از فشار فراخوان ها برای تحریم محصولاتشان در پویش های خیریه برای حمایت از غزه که تحت نظارت هلال احمر تونس است مشارکت گسترده‌ای دارند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها