کد خبر: ۵۳۴۴۹۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش برف و باران در ۲۹ استان خبر داد و برای کشاورزان و دامداران هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از ظهر امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب،‌ غرب و به‌تدریج جنوب غرب و فردا پنجشنبه علاوه بر این مناطق در جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز، سواحل غربی و مرکزی دریای خزر، بوشهر و شمال فارس بارش برف و باران گاهی رعد وبرق، وزش باد شدید موقتی و کاهش دما روی می‌دهد.

روز جمعه با گسترش فعالیت سامانه بارشی،‌ گستره بارش‌ها سواحل شرقی دریای خزر،‌ شمال شرق، برخی از مناطق شرق و جنوب کشور را در بر خواهد گرفت.

شنبه هفته آینده اکثر مناطق کشور به‌جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار دارند که در مناطق مستعد احتمال تگرگ و در ارتفاعات کولاک برف وجود دارد. یکشنبه آینده ضمن تضعیف سامانه بارشی در برخی مناطق غرب، مرکز، شمال شرق، شرق، جنوب شرق، سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی بارش‌های پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

امروز برای جزایر واقع در دریای عمان و تنگه هرمز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

روزهای جمعه و شنبه آینده در برخی مناطق جنوب، جنوب شرق، شرق و مرکز کشور به‌دلیل وزش باد شدید احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد. از اواخر وقت امروز تا شنبه نیز نیمه شمالی خلیج‌فارس و از اواخر واقع فردا پنجشنبه تا شنبه دریای خزر مواج و متلاطم پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، در ارتفاعات البرز و زاگرس کولاک برف، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵: غرب و جنوب غرب آذربایجان غربی، نوار غربی کردستان و شمال کرمانشاه.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶: کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب اصفهان.

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، در ارتفاعات البرز و زاگرس کولاک برف، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، ایلام، زنجان، لرستان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶: کردستان، همدان، البرز، قزوین، کرمانشاه، قم، تهران، شمال استان‌های بوشهر و فارس، مرکزی، ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، نیمه غربی مازندران، زنجان، اردبیل، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب اصفهان.

جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، گلستان، کرمانشاه، قزوین، خراسان شمالی، قم، سمنان، همدان، خراسان رضوی، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، اصفهان و بوشهر.

شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۸: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، زنجان، مرکزی، همدان، گلستان، گیلان، مازندران، قم، تهران، سمنان، قزوین، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، کرمان، اصفهان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

توصیه: پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی.

استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش ها در مناطقی که دما به صفر نمی رسد.

کشت محصولات انتظاری در استان های سردسیر.

زدودن برف از شاخه های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال.

استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها.

عدم انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف.

ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر.

رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی.

نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی.

استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی روی مزارع در هنگام بارندگی.

تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد (باد جنوب شرقی) تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر(با تاکید بر سواحل و فراساحل استان خوزستان و بوشهر)

منطقه اثر: چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵، پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ و جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و نیمه غربی تنگه هرمز، در خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها و پاره شدن تورهای صیادی ، احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در تردد و فعالیت های دریایی و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های سکوهای نفتی.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها