کد خبر: ۵۳۴۵۵۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
رویای عدالت فرهنگی با گسترش کتابخانه‌های سیار؛
کتابخانه سیار ابزاری مهم برای ترویج عدالت فرهنگی است. با رفع چالش‌های پیش روی این کتابخانه‌ها و ترویج استفاده از آنها، می‌توان به دسترسی برابر همه افراد به امکانات فرهنگی کمک کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری 598، کتابخانه سیار کتابخانه ای است که با وسایل نقلیه به مناطق مختلف سفر می کند تا کتاب و سایر مواد چاپی را به مردم ارائه دهد. کتابخانه های سیار برای جوامعی که دسترسی به کتابخانه سنتی ندارند مانند مناطق روستایی یا دورافتاده خدمات مهمی را ارائه می دهند.

در اهمیت این موضوع، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین گشایش کتابخانه هدهد سفید در زنجان وعده ایجاد کتابخانه‌های سیار را داده بودند. اسماعیلی در سخنرانی ای با بیان اینکه سیاست دولت گسترش کتابخانه‌ها است و در مناطق محروم نیز کتابخانه‌های سیار در دستور کار است وعده داد که به زودی در مناطق محروم شاهد حضور کتاب خانه های سیار هستیم.

اسماعیلی آبان ماه امسال نیز در حاشیه زنگ هفته کتاب گفت: در نمایشگاه کتاب امسال رییس جمهور تاکید کردند که کتاب فقط در جای خاصی در دسترس مخاطب حرفه ای قرار نداشته باشد بلکه در تمام شهر دسترسی به کتاب برای همه اقشار جامعه وجود داشته باشد.

انتقاد وزیر فرهنگ از لغو کنسرت‌ها/ فراخوان عمره به زودی منتشر می‌شود - حیات

وزیر فرهنگ گفت: از وزیر صمت تشکر می‌کنم که موافقت کردند تعدادی خودرو برای کتابخانه سیار داشته باشیم. در ابتدای پیشنهاد تعداد ۲۵ خودرو نیاز داشتیم و در حال حاضر این تعداد را به ۵۰ خودرو برای راه‌اندازی کتابخانه سیار افزایش داده ایم.

وی درباره گسترش عدالت فرهنگی افزود: تلاش می‌کنیم تا ۲سال آینده در مناطق محروم بتوانیم ۵۰۰ کتابخانه سیار در همه مناطق روستایی و عشایری داشته باشیم و عدالت فرهنگی را از طریق کتابخانه‌های سیار گسترش دهیم.

رشد ۴ برابری کتابخانه‌های سیار در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افزایش بیش از چهار برابری کتابخانه‌های سیار در کشور خبر داد.

مهدی رمضانی،۱۱دی‌ماه در سفر به استان سمنان، در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، افزایش کتابخانه‌های سیار را یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برشمرد و اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار کشور از زمان ورود ما به نهاد تا کنون از ۹ کتابخانه به بیش از ۴۰ کتابخانه افزایش یافتند.

کتابخانه‌های سیار، پل عبور از نابرابری فرهنگی

این مقام مسوول با اشاره به شبکه گسترده کتابخانه‌ها در کشور بیان کرد: شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی بعد از مدارس گسترده ترین شبکه فرهنگی در کشور است.

گفتنی است کتابخانه های سیار معمولاً انواع کتاب ها، از جمله داستان، داستانی، غیر داستانی و کودکان را ارائه می دهند. آنها همچنین ممکن است مجلات، روزنامه ها، سی دی و دی وی دی ارائه دهند. کتابخانه های سیار اغلب برنامه هایی مانند قصه گویی، گروه های کتاب و باشگاه های مطالعه را ارائه می دهند.

کتابخانه های سیار توسط انواع سازمان ها از جمله کتابخانه های عمومی، مدارس و سازمان های غیرانتفاعی اداره می شوند. آنها ممکن است ون، کامیون یا حتی اتوبوس باشند. برخی از کتابخانه های سیار بسیار کوچک هستند و فقط چند قفسه کتاب دارند، در حالی که برخی دیگر بسیار بزرگ هستند و هزاران کتاب دارند.

کتابخانه های سیار راهی عالی برای دسترسی مردم به کتاب و سایر مواد چاپی هستند. آنها خدمات مهمی را به جوامعی که دسترسی به کتابخانه سنتی ندارند ارائه می دهند.

* علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها