کد خبر: ۵۳۴۷۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
مشخصه‌ نمایندگان آتی مجلس درگفتگو با مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه گام دوم؛
همه دلسوزان کشور و انقلاب، بخصوص نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی رسالت تاریخی داشته و مکلفند و بایستی تلاش نمایند تا راهبرد‌های بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه‌های مختلف محقق شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، براساس بیانیه گام دوم انقلاب، جهت‌گیری‌های مجلس و ویژگی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگام با گام دوم انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین خصوص در مصاحبه‌ای با دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی استاد دانشگاه و مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی، به بررسی و تبیین سیاست‌ها، رویکرد‌ها و ویژگی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همگامی با گام دوم انقلاب براساس بیانیه گام دوم پرداختیم.

ایشان در ابتدا از رویکرد‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همگام بودن با گام دوم انقلاب گفتند و در هشت زمینه به بررسی این مهم پرداختند:

۱) حراست از استقلال و آزادی: استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صد‌ها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه ــ مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ــ موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی)

۲) دل‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی: با این همه اینجانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم انتظار آن‌ها است صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تن‌ها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشر‌های نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. (بند چهارم توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی)

۳) مایوس نشدن: در طول این چهل سال ــ و اکنون مانند همیشه ــ سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. (مقدمه هفت توصیه، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

۴) ساده‌زیستی نمایندگان مجلس شورای اسلامی: وسوسه‌ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده زیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ (بند نخست توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی)

۵) طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی:البتّه نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سر تا پا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمداللّه مأموران این نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشته‌اند، ولی حتّی آنچه هست غیرقابل قبول است. همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند. (بند دوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی)

۶) کارآمدی، پُرانگیزه، خردمند و دارای اعتماد به نفس: به‌جز اینها، فرصت‌های مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمد‌های ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند.. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

۷) ویژگی‌های مدیران مورد حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی: امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

۸) مدیران جهادی مورد تشویق نمایندگان مجلس شورای اسلامی: جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهر‌ها به مناطق پایین‌دست آن بوده است.... و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و با اخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از این‌ها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوان‌ها است. (بند خامسا در برکات انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

دکتر هاشمی فشارکی در ادامه گفت: چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب و عمر پرکت جمهوری اسلامی با همه فرازونشیب‌هایش سپری شده است، ولی بایستی تجارب مثبت و منفی آن عبرت اموز آینده شود. نکات مثبت آن (مانند تجارب و روحیه دفاع مقدس و فرهنگ جهادی و بسیجی میدان‌های مختلف و...) تعمیم داده شود و از نکات منفی آن (رویکرد لیبرالی به غرب و مذاکرات سازش کارانه برجام پرخسارت؛ عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی و...) بایستی پرهیز ومایه عبرت شود.

وی افزود: همه دلسوزان کشور و انقلاب، بخصوص نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی رسالت تاریخی داشته و مکلفند و بایستی تلاش نمایند تا راهبرد‌های بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه‌های مختلف محقق شود.

مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: ایجاد یک فراکسیون در مجلس بنام گام دوم انقلاب و حرکت لاک پشتی جواب گو نبوده و بایستی تمامی تصمیمات مجلس و نمایندگان با رویکرد تحقق راهبردهای گام دوم انقلاب و در اولویت امور جهت اجرایی‌کردن مفاد بیانیه گام دوم باشد. اگر بخواهیم انقلاب در ریل صحیح و دقیق خود قرار گیرد، بایستی ویژگی‌های مسئولان آینده جمهوری اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب را در نظر گرفته و مدیران و مسئولان براساس این بیانیه عمل نمایند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطالبه گری و نظارت بر حسن اجرای آن باشند

ایشان در پایان گفت: با پیگیری مجلس شورای اسلامی، ان شالله ایجاد تمدن نوین اسلامی تسریع و زمینه سازی ظهور مهدوی فراهم گردیده و مقدمات ظهور فراهم شود؛ که بهار حقیقی، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی (ع) و تشکیل دولت عدالت گستر است، همان بهار دل‌انگیز و فرح بخشی که هستی پس از زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه خواهد آورد.

*محمدحسین رضایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها