کد خبر: ۵۳۴۷۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
«محمدمنان رئیسی» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از قم، گفت: برای مشارکت در انتخابات باید به دنبال جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی برویم و تخصص و تعهد را با یکدیگر همراه کنیم؛ ویژگی بارز این جریان این است که سیاسی باز نیست و از جریانات ۳۰ ساله دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب عبور کرده و برای پیشرفت کشور، برنامه عملیاتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با محمدمنان رییسی است. وی متولد ۱۳۶۰ و درای مدرک دکتری معماری از دانشگاه علم و صنعت و فوق لیسانس شهرسازی از دانشگاه تهران است. رییسی چندسالی نیز سابقه شرکت در دروس خارج فقه عمران شهری آیت الله محسن اراکی از اساتید حوزه علمیه قم را دارد. مطالعات پیرامون معماری و شهرسازی اسلامی جزء دغدغه های اصلی وی است.

رییسی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و عضو شورای معاونین شهرداری تهران، مدیر پژوهشکده معماری ایرانی و اسلامی، عضویت در هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه قم و فعال بودن در طرح های توسعه ای در برخی از شهرهای کشور سوریه را در کارنامه خود دارد.

منان رئیسی کاندیدای مجلس: نوبت جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی است

اولویت های کاری شما در مجلس آینده چیست؟

نماینده ای که وارد مجلس می شود نماینده تمام مردم ایران است نه فقط حوزه انتخابیه؛ مسکن و معماری ایرانی و اسلامی ۲ اولویت اصلی من در مجلس آینده خواهد بود. شکسته شدن ضابطه مند در مدیریت زمین تنها راه حل مساله مسکن در کشور است. در کنار تغییر در نحوه مدیریت زمین باید نظام شهرسازی نیز برای تحقق تمدن نوین اسلامی متحول شود و در این بین شهر قم بعنوان خواستگاه انقلاب اسلامی باید پرچم دار تمدن نوین اسلامی در عرصه های مختلف بخصوص نظام معماری باشد.

مقام معظم رهبری بارها نسبت به نظام معماری و شهرسازی قم تذکر داده اند؛ متاسفانه در شهرهای ما الگوی های منسوخ غربی همچنان ادامه دارد؛ این الگوها در سبک زندگی و آسیب های اجتماعی نقش مهمی دارد.

سهم مسکن از درآمد سبدخانوار در کشور ما بیش از سه برابر متوسط جهانی است، این سهم در متوسط جهانی ۱۷ درصد ولی در کلانشهرهای ایران ۶۰ درصد است. حدود ۷۰ درصد از پول خانه دار شدن در ایران صرف خرید زمین می شود که نشان از مدیریت اشتباه ادواری در مدیریت زمین وخساست بیش از حد در واگذاری و عرضه زمین بوده است.

جمعیت قم طی ۴۰ سال، هفت برابر شده و از ۲۰۰ هزار نفر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده اما طی این مدت مساحت شهر تغییر نکرده است و در این بین فقط صاحبان زمین سود کرده اند و عموم مردم در گرفتاری قرار گرفته اند. مجموع تمام شهرها و روستاهای ایران کمتر از یک درصد از مساحت کشور است و ۹۹.۲ درصد از مساحت ایران بلااستفاده مانده است؛ طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه دست کم ۱۵ درصد از مساحت کشور ما قابل سکونت است.

منان رئیسی کاندیدای مجلس: نوبت جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی است

طرفدار کدام سبک شهرسازی هستید؛ ویلایی یا آپارتمانی؟

اگر این احکتار زمین بصورت منضبط شکسته شود مشکل رشد و توسعه شهرها نیز باید در کشور ما بصورت پیوسته انجام بگیرد تا از شکل گیری شهرهای خوابگاهی مانند پرند و غیره که مستعد بروز آسیب های فرهنگی و اجتماعی دیگری است، جلوگیری شود. در مدل ویلایی سازی هزینه هایی مانند مشاعات و آسانسور وجود ندارد و سرجمع تکمیل یک واحد ویلایی کمتر از آپارتمان سازی است.

مدل شهرسازی تهران یک مصداق کامل از توسعه به سبک آپارتمان سازی است که از نظر زیست محیطی و انواع آسیب های فرهنگی و برهم زدن آرامش عمومی، مانند آینه عبرت در مقابل ما است.

تجدیدنظر در نظام علمی و پژوهشی به خصوص در تدوین پایان نامه و مقالات علمی نیز جزء اولویت های کاری بنده در مجلس خواهد بود. اگر این رویه اصلاح و به نیازهای جامعه و صنعت پیوند بخورد شاهد بالندگی و تاثیرگذاری بیشتر اساتید و دانشجویان خواهیم بود. بسیاری از پایان نامه های کنونی ناظر به نیازهای کشورهای غربی است تا جامعه بومی. تحول در نظام علمی و پژوهشی در افزایش ضریب اشتغال نیز موثر است.

منان رئیسی کاندیدای مجلس: نوبت جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی است

برای مونوریل و فرودگاه برنامه ای دارید؟

برخی مدعی هستند که مونوریل توجیه اقتصادی ندارد؛ شاید از نظر هزینه های آشکار این طرح توجیه اقتصادی نداشته باشد اما از نظرهزینه های پنهان این طرح باید تکمیل شود. تداوم این بلاتکلیفی به مصداق ناکارآمدی دامن می زند و رها شدن آن هزینه بر است و سرمایه های اجتماعی را کمتر می کند. جلوگیری از کاهش سرمایه اجتماعی مهمترین عامل در ضرورت تکمیل مونوریل قم است. همچنین قم یک شهر در حال توسعه است و سالانه میلیونها زائر و گردشگر وارد آن می شوند و بهره برداری از این طرح و تعریف کارکردهای جدید برای آن در آینده کاملا به صرفه و برای کاربران جذاب است.

مونوریل اگر به شهرک ۳۰۰ هزار نفری پردیسان متصل شود این طرح کاملا توجیه پذیر می شود همچنین دو شهرک طایقان و پرنیان نیز که توسعه جدید شهری قم را رقم زده اند نیز می توانند از این مدل حمل ونقلی استفاده کنند.

قم خاستگاه انقلاب است و اگر فرودگاه راه اندازی شود می تواند یک موج جدید در صدور علوم اسلامی و انسانی و حضور پررنگ تر گردشگران مذهبی را بوجود بیاورد. فرودگاه قم می تواند ضریب جدی در افزایش تبادلات فرهنگی و علمی ایجاد کند، بسیاری از شهرهای کوچک تر ایران که ظرفیت های قم را ندارند، دارای فرودگاه هستند اما در شهری مانند قم با وجود مزیت های نسبی متعدد، از این زیرساخت محروم است. به سرانجام رسیدن فرودگاه نیازمند پیگیری و اقناع سازی مسوولان بالادستی توسط مسوولان استانی است.

منان رئیسی کاندیدای مجلس: نوبت جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی است

راهکار افزایش مشارکت از نظر شما؟

برای مشارکت در انتخابات باید به دنبال جریان سوم و جوانان گام دوم انقلابی برویم و تخصص و تعهد را با یکدیگر همراه کنیم؛ ویژگی بارز این جریان این است که سیاسی باز نیست و از جریانات و بازی های ۳۰ ساله دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب عبور کرده و برای توسعه و پیشرفت کشور، برنامه عملیاتی مشخص دارد. رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان همان دعوای زرگری است که مردم تمایلی به آنها ندارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها