کد خبر: ۵۳۴۷۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
جو بایدن ابراز امیدواری کرد تا هفته آینده میلادی یک آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، اطلاعات نوشت: بایدن در جمع خبرنگاران در نیویورک افزود: من امیدوارم تا دوشنبه هفته بعد ما یک توافق آتش بس داشته باشیم و مشاور امنیت ملی کاخ سفید به من گفته ما به توافق آتش بس نزدیک هستیم اما هنوز انجام نشده است. 

در این حال شبکه «ان بی سی نیوز» گزارش داد که قطر واسطه مذاکرات هفته جاری میان حماس و اسرائیل بوده و مذاکرات میان مقامات آمریکایی، اسرائیلی، قطری و مصری در پاریس برگزار شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفته بود نمایندگان مذاکره کننده درباره کلیات توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت در غزه به تفاهم رسیده‌اند. وی همچنین گفت مذاکرات غیرمستقیم مصر و قطر با حماس در جریان است چرا که در نهایت آنها باید درباره آزادی گروگانها موافقت کنند. سالیوان در عین حال تاکید کرد به دلیل اینکه مذاکرات هنوز در جریان است نمی‌تواند جزئیات بیشتری ارائه کند. 

خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد جنبش حماس پیش‌نویس طرح آتش‌بس پاریس مبتنی بر توقف ۴۰ روزه همه عملیات‌های نظامی و مبادله اسرای فلسطینی با اسرائیلی به نسبت ۱۰ به یک را دریافت کرده و در حال بررسی آن است. رویترز افزود، این طرح شامل آزادی همه گروگان‌های زن و کودکان زیر ۱۹ سال و سالمندان اسرائیلی در مقابل آزادی شماری از اسرای فلسطینی است. همچنین به شهروندان آواره فلسطینی به جز مردانی که در سن خدمت نظامی هستند، اجازه داده خواهد شد به تدریج به شمال غزه  بازگردند. 

بر اساس پیش‌نویس طرح پیشنهادی آتش‌بس، حماس ۴۰ اسیر اسرائیلی از جمله زنان و کودکان زیر ۱۹ سال و افراد بالای ۵۰ سال و بیمار را آزاد می‌کند و در قبال آن ۴۰۰ اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد با این تضمین که اسرائیل مجدد آنها را به اسارت نگیرد.

طبق آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی می‌شوند، روزانه ۵۰۰ کامیون حامل مواد غذایی و دارویی به نوار غزه وارد می‌شوند و هزاران چادر نیز تهیه می‌شود. این در حالی است که حماس بارها اعلام کرده هرگونه توافق باید منجر به خروج نظامیان صهیونیست از غزه و توقف کامل جنگ شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها