کد خبر: ۵۳۵۱۳۰
زمان انتشار: ۱۵:۲۷     ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
دوگانه آقای وزیر خارجه پیشین!
اگر بپذیریم که شما تنها یک مجری بودید و هیچ نقشی در امضای برجام و حفظ منافع ایران نداشتید پس شرکت در مراسم رونمایی از سردیس و اهدای شال قهرمان دیپلماسی و دریافت سکه های طلا چه صیغه‌ای بود؟

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598-رضا احمدزاده: محمد جواد ظریف وزیر خارجه پیشین کشور طی گفت‌وگویی درباره نقش مجلس جدید در سیاست‌ خارجی مواضعی را عنوان کرده است که آدمی انگشت به دهان می ماند که چرا آدرس غلط به خواننده می دهد تا به اهداف جریان سیاسی حامیش کمک کند مگر این کار چقدر ارزش دارد؟

وی درباره سیاست خارجی در کشور می گوید: توصیه من به مجلس دوازدهم این است که دست دولت را برای مذاکرات باز بگذارد. البته مسئولیت سیاست خارجی مستقیماً با رهبری است و دولت هم مجری است. مجلس مستقلاً نمی‌تواند در حوزه سیاست‌ خارجی به جزئیات ورود کند:

1- باز گذاشتن دست دولت در دولت ایشان مگر وجود نداشت. آن همه مذاکره و رفت و آمد و قدم زدن چه معنی داشت. اصولا واگذاری چنین مذاکراتی در حد و اندازه وزیر خارجه هیچ کشوری نیست زیرا با کلیت هویت کشور در ارتباط است و باید مقامات ارشد کشور تصمیم بگیرند. تجربه برجام هم نشان داد که توانایی شما در بدوش کشیدن بار چنین مسئولیتی کم و ضعیف بود.

2- امضای برجام با موافقت مجلس در 20 دقیقه انجام شد. شما اگر بر این اصل باور دارید که : مجلس مستقلاً نمی‌تواند در حوزه سیاست‌ خارجی به جزئیات ورود کند پس چرا با اجازه همین مجلس و موافقت رهبری و در حالی که شرایط ایشان تحقق نیافته بود امضای خود را پای برجام هیچ در هیچ زدید آنهم در حالی که برخی مفاهیم را یا نمی دانستید یا ندیدید.

3- مقصر شکست برجام و جزئیات آن شما و تیم مذاکره کننده بوده و بس پس نقش مطالبه گری در برجام را بخود نگیرید که بارومان نمی شود.

4- این اصل برای ملت ایران به اثبات رسیده است که شما و مجموعه تان اصولا باوری به قدرت جمهوری اسلامی در برابر غرب ندارید (مصادیق خوبی می توان در رسانه های مجازی پیدا کرد) در نتیجه حتی اگر اختیار تام و تمام برجام را بشما می دادند در نهایت بازهم باید تمام داشته های خود را تقدیم غرب می کردیم / یادمان نمی رود که در موضوع تحریم تسلیحاتی ایران و مواضع روسیه در مذاکرات شما چنان مواضعی گرفتید که حتی روسها انگشت حیرت بدهان گرفتند و قطعا در وطن دوستی شما تردید کردند.

5- انداختن بار مسئولیت برجام به گردن رهبری و مجلس ظلمی است که تاریخ از شما نخواهد پذیرفت. چارچوب مذاکرات برایتان مشخص بود و هم شما وهم روحانی در مجلس و درسخنان خود آشکارا بر لغو تحریم ها و اصل بُرد – بُرد مذاکرات تاکید داشته وقیافه یک قهرمان ملی را بخود گرفتید، اما چه شد که امروز توصیه اختیارات بیشتر به مجلس جدید می کنید؟ هدفتان چیست؟ بنظر ابن راقم باز هم هدفتان مظلوم نمایی است وگرنه کیست نداند که برجام بیشتر برد – باختی به سمت غرب بود تا ایران.

در مجموع اگر بپذیریم که شما تنها یک مجری بودید و هیچ نقشی در امضای برجام و حفظ منافع ایران نداشتید پس شرکت در مراسم رونمایی از سردیس و اهدای شال قهرمان دیپلماسی و دریافت سکه های طلا چه صیغه‌ای بود؟ که شما و دولتمردان وقت در دولت و تیمتان مهر سکوت بر لب زده‌اید؟ چرا همان موقع نگفتید اختیاری ندارید؟ و از گرفتن هدایای نفیستان! خودداری می کردید.

* رضا احمدزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها