کد خبر: ۵۳۵۱۷۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۰     ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با ۵۹۸؛
منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین: آمریکایی‌ها از طرفی به جهت فشار رسانه‌ای که بر آنها وارد شده و از طرفی دیگر نیت بایدن برای محدود سازی نتانیاهو باعث شده تا به ارسال کمک‌ها به غزه روی آوردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه تحلیلی خبری 598؛ با گذشت 5ماه از آغاز طوفان الاقصی شدیدترین و وحشاینه‌ترین حملات صهیونیست‌ها به مردم غزه را شاهد بودیم. حملاتی که در یک نمونه کوچک آن صدها کودک مظلوم فلسطینی در بیمارستان المعمدانی به شهادت رسیدند و تاکنون بیش از 12 هزار کودک فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

در طول این مدت مردم بسیاری از جهان فارغ از دین، زبان و نژاد خود در حمایت از مظلومان فلسطینی بپا خواستند. مردمانی از آسیا، اروپا و حتی آمریکا! کمپین‌های مختلفی برای حمایت از مردم فلسطین شکل گرفت و قطعنامه‌های مختلفی نیز در جوامع و سازمان‌های بین‌المللی مطرح شد که هربار توسط لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی از متن به حاشیه رفت.

آمریکا به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین حافظ منافع جنایات رژیم صهیونیستی، نتنها بارها معترضانی را که در جامعه و دانشگاه‌های آمریکایی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین نسبت به سیاست‌ها و کمک‌های آمریکا به اسرائیل اعتراض کردند را سرکوب نمود بلکه در دفعات مختلفی نیز از صدور بیانیه‌ها و قطعنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در محکومیت جنایات اسرائیل، جلوگیری کرد.

حالا آمریکا در اقدامی ناباورانه دست به ارسال کمک به غزه زده است که جالب است بدانید که ارسال این کمک‌ها باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از فلسطینیان نیز شده است. از این رو خبرنگار 598 در مصاحبه با منصور براتی کارشناس مسائل فلسطین درخصوص دلیل و نیت اصلی آمریکا از ارسال کمک به نوار غزه گفتگو کرد.

 

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی آمریکا با حمایت همه‌جانبه از اسرائیل سعی بر جلوگیری و انحراف فشارهای جهانی بر علیه جنایات اسرائیل در فلسطین را داشت. اما در روزهای اخیر در اقدامی قابل توجه تصاویری از ارسال کمک‌های هوایی آمریکا به غزه منتشر شد که علامت سئوالی در ذهن افکار عمومی است. به نظر شما هدف آمریکا از این اقدام چه بوده است؟

اصل موضوع به اختلاف بین بایدن و نتانیاهو برمی‌گردد. پس از شکست ترامپ در انتخابات 2020 و رسیدن بایدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا، اختلافات زیادی بین او و نتانیاهو شکل گرفت که تاکنون نیز ادامه دارد.

این اختلافات ناشی از اقدامات یکطرفه صهیونیست‌ها در نقض تعهداتشان در توافق اسلو، شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری، عدم استقبال اسرائیل از تداوم مذاکرات و عدم تحقق راهکار دو دولتی کردن اراضی اشغالی به پیشنهاد آمریکا بوده است.

مسلما اگر همزمان با این جنگ ترامپ در کاخ سفید بود احتمالا نتنها شاهد ارسال کمک‌های آمریکا به غزه نبودیم بلکه شاید شاهد این میزان فشار بر اسرائیل علیرغم کمکی که به آن می‌شود هم نبودیم. البته این صحبت به معنای مطلوب بودن سیاست بایدن نیست. چراکه آن حمایتی که آمریکا از اسرائیل انجام می‌دهد خیلی دست اسرائیل را در انجام حملات باز گذاشته است.

مثلا از آغاز جنگ اخیر غزه تا پایان سال 2023 هزینه‌های جنگ برای اسرائیل چیزی بالغ بر 60 میلیارد دلار بصورت مستقیم و غیرمستقیم بوده که بخشی از آن مربوط به بخش نظامی و بخش دیگر آن مربوط به هزینه‌های اقتصادی بوده است. در همان هفته‎های اول جنگ و همزمان با سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی، آمریکا 19میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرد؛ یعنی حدود 3/1 هزینه‌های جنگ توسط آمریکا تامین شد که البته در کنار آن کمک‌های دیگری نیز به اسرائیل صورت گرفت.

منتها فشارهایی که در این مدت توسط بایدن به نتانیاهو وارد شده باعث بروز اختلافات بیشتر و رسانه‌ای شدن آن نیز شده است. اصل موضوع هم به شدت عمل اسرائیل و آمار بسیار بالای تلفات انسانی در غزه که در آستانه یک نسل کشی بزرگ است، برمی‌گردد.

لذا بایدن اصلا نمی‌خواهد با وقوع چنین اتفاقی اوضاع وخیم‌تر شود چراکه آمریکا صرفا بدنبال تضعیف حماس و اجبار آن به کم کردن استقلالش و همکاری با سایر گروه‌های فلسطینی است. ازطرفی نیز بدنبال آن است که تشکیلات خودگردان به نوار غزه بازگشته و مجددا حاکم آنجا گردد تا نهایتا مسیری برای صلح نهایی میان اسرائیل و فلسطین و رسیدن به راهکار دو دولتی میسر شود.

از این رو آمریکایی‌ها در طول 5ماه گذشته برخی کمک‌هایی را بصورت زمینی از طریق گذرگاه رفح و با نظارت صهیونیست‌ها وارد نوار غزه کردند که نتنها مقدار آن کم بود بلکه با موانع بسیاری نیز مواجه بود و در زمان طولانی به غزه می‌رسید. حال بروز این مسائل و اختلافات باعث شده که آمریکایی‌ها مستقیما، مستقلا و بدون نظارت صهیونیست‌ها بخواهند که کمک‌هایشان را به نوار غزه برسانند. البته در جریان کمک‌های هوایی آمریکا 5نفر شهید و حدود 3-4نفر هم زخمی شدند.

 

درخصوص هدف آمریکا از ارسال کمک به غزه دو گزاره به ذهن می‌رسد. اول همانطورکه فرمودید بایدن برای گرفتن زهر چشم از نتانیاهو دست به چنین اقدامی زده باشد و دوم اینکه آمریکا برای تطهیر چهره منفور خود در افکار عمومی اقدام به ارسال کمک به غزه کرده باشد. حال به نظر شما کدام یک از این دو گزاره میتواند درست و به حقیقت نزدیک باشد؟

هردو گزاره در عین حال درست است. آمریکایی‌ها از طرفی به جهت فشار رسانه‌ای که بر آنها وارد شده به ارسال کمک‌ها به غزه روی آوردند به خصوص اینکه در آستانه انتخابات موج انتقادات بر بایدن بدلیل حمایت از اسرائیل هم در حال زیاد شدن است و ممکن است که تاثیر منفی بر انتخابات داشته باشد. لذا بایدن مجبور است که تا حدودی ژست کمک به غزه را هم بگیرد.

از طرفی دیگر بایدن بدنبال محدود سازی نتانیاهو نیز است و درصورتیکه در انتخابات 2024 بتواند در کاخ سفید بماند، قطعا گزینه کنار رفتن نتانیاهو از کرسی قدرت را در برنامه خود خواهد داشت. همچنین پس از پایان جنگ، متحدین غربی اسرائیل نیز فشار زیادی را به نتانیاهو خواهند آورد و به معترضان صهیونیست کمک خواهند کرد تا نتانیاهو مجبور به کناره‌گیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها