کد خبر: ۵۳۶۱۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با شکست در ال‌کلاسیکو ژاوی موفق نشد دلیلی برای ماندن در تیم محبوبش پیدا کند.

به گزارش سرویس ورزشی پایگاه تحلیلی خبری 598 به نقل از 360: شاید بیانیه رسمی از سوی سران باشگاه منتشر نشده باشد اما بر کسی پوشیده نیست در بارسلونا کسی به ژاوی و ماندنش نه نمی‌گوید. گره ماندنی شدن سرمربی محبوب آبی و اناری‌ها بیشتر از آنکه در گروی تصمیم مدیران تیم باشد در سگرمه‌های ژاوی در مقابل فشار رسانه‌هاست. کسی چه می‌داند؛ شاید مرد جوان نیمکت بارسلونا در پستوی رویاهایش به دنبال رقم زدن یک شب درخشان در سانتیاگو برنابئو برای پاسخ دادن به هشتگ‌های پرشمار «ژاوی بمان» در فضای مجازی بود. شاید می‌خواست دلیلی برای خودش پیدا کند تا در مقابل فشار رسانه با سری بلند مدافع عملکردش باشد تا اگر تصمیم گرفت جدایی را به تعویق بیندازد و باز هم به خودش و تیمش فرصت دهد، بتواند در کنفرانس‌های مطبوعاتی به جای دفاع از عنوان قهرمانی و موفقیت در لیگ قهرمانان، یک برد درخشان و رقابت نزدیک با رئال در لالیگا داشته باشد. به هر حال بلینگام تیر خلاصی را بر قلب هواداران حریف زد و داستان ژاوی هرناندس روی نیمکت بارسا احتمالا صفحات آخرش را به نگارش در می‌آورد.

نبرد آکادمی‌ها

ال‌کلاسیکوی شب گذشته برخلاف بسیاری از بازی‌های 2 تیم، جدال ستاره‌های گران‌قیمت جذب شده از اقصی نقاط دنیا نبود. در یک سوی زمین بارسلونا با لامینه یامال و فرمین لوپز، ستاره‌هایی برخاسته از آکادمی باشگاه برای موفقیت تلاش می‌کرد. این شاید بزرگ‌ترین دستاورد ژاوی در دوران هدایت بارسلونا باشد. او با همه بضاعتش نشان داد لاماسیا هنوز هم می‌تواند ستاره‌هایی مثل نسل‌های گذشته تربیت کند و ثابت کرد بارسلونا و جوانانش آینده را نشانه گرفته‌اند. ژاوی آکادمی‌ باشگاهش را به رخ رئال مادرید و سکوهای برنابئو می‌کشید اما آنچلوتی هم یک محصول آکادمی رو کرد و با درخشش لوکاس واسکز موفق به غلبه بر حریف شد. شب درخشان واسکس در حقیقت نمایش مبتنی بر آکادمی آبی و اناری‌ها را تلافی و خنثی کرد. این موضوع می‌توانست برگ برنده ژاوی حتی در صورت شکست در مسابقه باشد اما همه دیدند رئال مادرید هم کسانی را دارد که در برابر لاماسیا خودی نشان دهند و این فقط هنر سرمربی بارسا و تیم‌های پایه این باشگاه نیست.

قهرمانی مسلم

حتی با 8 امتیاز اختلاف هم کمتر کسی شانسی برای بارسلونا در مسیر قهرمانی این فصل لالیگا و رسیدن به رئال مادرید در صدر جدول قائل بود. آنها آمدند اختلاف را کمتر کنند تا روزنه‌های امید برای ژاوی و یارانش بدرخشد اما سقف بسته سانتیاگو برنابئو اجازه نفوز هیچ روزنه نوری به بارسایی‌ها نداد و شب رویاهای این تیم را از قبل هم تاریک‌تر به تصویر کشید. اکنون اختلاف 11 امتیاز است. بارسلونا آمده بود تا با بردن حریف، تمرکز آنها را در لیگ و در لیگ قهرمانان بر هم بزند و دستکم یکی از 2 افتخار پیش روی کهکشانی‌ها را خراب کند. ماجرا به شکلی وارونه برای این تیم به پایان رسید. رئال مادرید حتی به تساوی هم رضایت نداد و ضربه دقایق پایانی بلینگام باعث شد میزبان با 11 امتیاز فاصله نسبت به جدی‌ترین تعقیب کننده‌اش اکنون با خیالی آسوده از فتح لالیگا و ربودن عنوان قهرمانی از بارسلونا، بیشتر از گذشته روی لیگ قهرمانان متمرکز باشد و برای موفقیت در اروپا خاطری آسوده فراهم کند. با برد شب گذشته رئال، قهرمانی اگر چه هنوز بر اساس محسابات عددی مسجل نشده اما بر پایه منطق این عنوان برای نشستن در ویترین افتخارات کهکشانی‌ها آماده می‌شود و فتح لالیگا مسلم به نظر می‌رسد.

آمار منفی

دلایل جدایی ژاوی در پایان فصل با شکست شب گذشته کامل شدند. مرد اسپانیایی محبوب نیمکت بارسا پاسخ قاطعی نخواهد داشت، وقتی خبرنگاران رسانه‌های بی‌رحم اسپانیایی از او بپرسند در مورد شکسته شدن طلسم 88 ساله چه نظری داری! بارسا برای اولین بار بعد از 88 سال در یک فصل 3 باخت را مقابل حریف سنتی‌اش تجربه کرد. بلینگام هم با گلزنی دوباره مقابل بارسا بهانه‌های زیادی دست خبرنگاران داده. بلینگام اکنون 3 بازی در برابر بارسا انجام داده که نتیجه آن 3 پیروزی، 3 گل و یک پاس گل است. یقینا ژاوی وقتی سال‌ها بعد دوران خودش و فصل آخرش روی نیمکت باشگاهش را مرور می‌کند از بلینگام به عنوان یکی از اساسی‌ترین دلایل پایان کارش یاد خواهد کرد.

مشکلات اقتصادی

لاپورتا و دستیارانش از مرزهای اضافه‌کاری هم عبور کرده‌اند. آنها همه توان خودشان را به کار گرفته‌اند تا باشگاه را از این منجلاب اقتصادی نجات دهند. شاید با قهرمانی در لالیگا یا دستکم صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا خروجی‌های مالی قابل قبولی به درآمد باشگاه اضافه می‌شد اما آنها در اهداف خود ناکام ماندند تا هیچ نیروی کمکی در مسیر نجات آبی و اناری‌ها از دغدغه‌های اقتصادی در کار نباشد. هواداران متعصب و غمگین بارسلونا هنوز هم وضعیت باشگاه را نتیجه اقدامات عجیب و به زعم آنها مغرضانه بارتومئو می‌دانند. هنوز هم در پی هر شکست بارسلونا، در پایان هر ناکامی آبی و اناری‌ها در خرید بازیکنان مورد نیاز و در پس هر خبر بدی که به اردوی این تیم می‌رسد، صدای نفرین و ناسزای بارسایی‌های قدیمی نسبت به بارتومئو شنیده می‌شود. آنها معتقدند شاید اگر کسی می‌خواست یک باشگاه را به ورطه نابودی بکشاند و با تصمیم به خراب کردن یک برند به بارسلونا می‌آمد، باید مثل بارتومئو عمل می‌کرد و شیوه هدایت رییس سابق باشگاه را عمدی و به نیت آسیب زدن به تیم قلمداد می‌کنند. هر چه هست روزهای درخشان باشگاه با نسل تیکی‌تاکا و با حضور مسی دور شده و باید منتظر بود و دید لاپورتا برای نجات تیمش چه تدبیر دیگری در آستین دارد. او در صورت نجات تیم از این بحران اقتصادی و بازگرداندن آبی و اناری‌ها به فرم ایده‌آل یک اسطوره برای کاتالان‌ها در کنار امثال مسی، ژاوی و اینیستا خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها