کد خبر: ۵۳۶۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
به گزارش وبلاگستان 598، مجدالدین معلمی در جدیدترین مطلب خود در وبلاگ سه الف نوشت:

اردیبهشت برای ما شیرازی ها فصل بهار نارنج و باغ و گلگشت و خلاصه صفا و خوشی است ولی اردیبهشت برای ما تهرانی ها در یک کلمه فصل شلوغ نمایشگاه کتاب است! چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

نمایشگاه کتاب برای ما که شغل مان با کتاب بودن است یک وظیفه ی سخت و طاقت فرساست ولی نمایشگاه کتاب برای ما که علاقه مان با کتاب بودن است یک لذت فرحبخش است. چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

حضور عظیم توده های مختلف اجتماعی در نمایشگاه کتاب، سودآوری بزرگی برای صنعت چاپ و نشر و اهالی کتاب به همراه دارد ولی حجم بالای خرید کتاب باعث سیرابی سراب وار فضای اجتماعی از کتاب شده و نتیجه اش ورشکستگی کتاب فروشی ها و نهایتش زیان اهالی کتاب است! چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

نمایشگاه کتاب محلی است برای آرامش، تمدد اطلاعات و تنفس کتاب دوستان و علاقمندان فرهنگ ولی نمایشگاه کتاب محلی است برای فشار، تنگی نفس و اعصاب خردی اهل فرهنگ! چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

از اسمش پیداست که نمایشگاه کتاب محلی است برای نمایش کتاب و طبیعتا" می بایست مکانی برای عرضه ی تازه های نشر و تبادل و تضارب افکار و قلم ها باشد ولی نمایشگاه کتاب بیشتر یک فروشگاه کتاب و محلی برای تقاطع افراد{در اثر کمبود فضا} است. چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

نمایشگاه کتاب فرصتی است برای نمایش پیشرفت های فکری و فرهنگی فرهیختگان ایرانی. چاپ بیش از ۱۷ هزار کتاب چاپ اولی {به استثنای کمک درسی} در سال، کم دستاوردی نیست. مباهات دارد چاپ بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال. ولی کتاب های سبک{ شامل زردها، عامه پسندها، کپی ها، بی محتواها و . . .} چنان فضا را آلوده و مکدر کرده که گاه خجلت زده ی مخاطب می شویم. چطور جمع شدنی است این دو ضد؟

و بسیارند این ضد و نقیض ها که شاید روزی فرصت بیان آن مهیا شد ولی همین نمایشگاه را ماه هاست چشم انتظاریم و خدا را شاکریم که دوباره فرصت نمایشگاه کتابی دیگر را برای مان رقم زد. چطور شدنی است جمع این دو ضد؟

در یک کلام از نمایشگاه کتاب بیزارم. خلاصه عاشق نمایشگاه کتابم. نمایشگاه کتابه داریم و خیلی دوستش داریم. در من جمع است این دو ضد!

*********************************

پ.ن ۱: پیش بینی می کنم امسال یکی از سخت ترین سال های بازدید از نمایشگاه کتاب باشد. غالب فضاهای نمایشگاه در تسخیر عمران و ساخت و ساز مصلاست. حتی برای پیاده روی فضا تنگ است چه برسد به پارکینگ و فضای استراحت!

پ.ن.۲: بنا است تمام وقت در غرفه ی نهاد کتابخانه های عمومی حضور داشته باشم و خوشحال خواهم شد دوستان حقیقی و مجازی را در نمایشگاه زیارت کنم. غرفه اصلی نهاد در انتهای سالن ۵ شبستان واقع شده است. یک غرفه در بخش کودک، یک غرفه در بخش نهادها و ادارات، یک غرفه در بخش دانشگاهی داریم. توی ۴ ایستگاه اصلی مترو هم ایستگاه مشاوره کتاب برپا کردیم. خلاصه همین دور و برها توی تهران هستم. ولی شما بیاین جدا" خوشحال میشم! 

پ.ن.۳: بن کتاب نداریم حتی برای شما دوست عزیز!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها