کد خبر: ۵۳۶۹۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با موفقیت بانک مرکزی در مهار نرخ ارز محقق شد
موفقیت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و روند کاهشی که نرخ ارز در پیش گرفته است، به صورت مستقیم بر بازار خودروهای داخلی،‌ خارجی و به خصوص خودروهای چینی که افسار گسیخته بالا رفته بودند، اثر گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری 598، موفقیت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و روند کاهشی که نرخ ارز در پیش گرفته است، به صورت مستقیم بر بازار خودروهای داخلی،‌ خارجی و به خصوص خودروهای چینی که افسار گسیخته بالا رفته بودند، اثر گذاشت. 

قیمت خودروهای داخلی بین 4 تا 15 درصد،‌ خودروهای خارجی 10 تا 20 درصد و چینی‌ها 5 تا 45 درصد کاهش را طی چند روز اخیر تجربه کردند. پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از آن دارد که طی هفته پیش‌ رو، ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد و بازار، کاهش قیمت بیشتری را به خود خواهد دید.

 این کاهش قیمت باعث عصبانیت شدید دلالان و سودجویان شده است؛ چرا که خیلی از آنها نسبت به خرید خودرو اقدام کردند و انتظار داشتند که سودهای میلیونی عایدشان شود.  البته برخی از مونتاژکاران هم از این اتفاق ناراحت هستند چرا که با گرانی محصولاتشان در بازار،‌ با شرایط بهتری می‌توانستند خودروهایشان را به مردم بفروشند و همواره صف تقاضا برای خرید محصولاتشان وجود داشت. اما با اتفاق رخ داده، تقاضاها کاهش پیدا می‌کند و بخش قابل توجهی از تقاضاهای خرید که با هدف کسب سود بوده است، حذف می‌شود. 

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نمایشگاه‌داران به خصوص آنهایی که دلال گونه فعالیت می‌کنند،‌ از فروش خودرو دست کشیدند و در حال لحظه شماری برای افزایش قیمت ارز هستند. آنها ادعا دارند که قیمت ارز دوباره بالا خواهد رفت و آنها می توانند خودروهایشان را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. اما به اعتقاد کارشناسان، این نگاه، سرابی بیش نیست و آنها چاره ای ندارند جز اینکه نمایشگاه‌ها و پارکینگ‌های نگهداری خودروشان را خالی کنند و قیمت‌های جدید را بپذیرند. بر این اساس بزودی مردم شاهد شکسته شدن دیوار دفاعی نمایشگاه داران و سودجویان بازار خودرو خواهند بود و دیگر نمی‌توانند به زور قیمت‌ها را بالا نگه دارند. 

آنطور که فعالان بازار عنوان کردند با ورود نرخ ارز به کانال 58 تا 59 هزار تومان، قیمت خودرو،‌ مجدداً کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد و هیچ واحد صنفی نمی‌تواند در برابر این کاهش قیمت مقاومت کند. موضوع دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود،‌ کاهش قیمت خودروهای کارکرده است. در مقطعی، قیمت خودروهای کارکرده با قیمت خودروهای صفر، برابری می کرد و دو قیمت، بشدت بهم نزدیک شده بود ولی از ابتدای هفته گذشته،‌ فاصله قیمت خودروهای کارکرده و صفر بیشتر شده است. 

کارشناسان عنوان کردند که صحبت‌های محمدرضا فرزین،‌ رئیس کل بانک مرکزی که هفته گذشته مطرح شد،‌ می‌تواند بازار خودرو را بشدت متحول کند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش‌بینی پذیر کردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز، گفته بود که ‌ تالار ارز اشخاص راه اندازی می‌شود. این گفته نشان می دهد که بازار ارز دیگر مانند گذشته نخواهد بود و حتی نرخ ارز به کمتر از 58 هزار تومان خواهد رسید. همین خبر باعث شد که برخی از فعالان بازار از مردم بخواهند که برای خرید خودرو عجله نکنند چرا که هفته‌های آینده قیمت‌ها کاهش جدیدی را تجربه خواهند کرد. 

تجربه ثابت کرده است زمانی که قیمت خودرو در بازار کاهشی می‌شود،‌ برخی از خودروسازان و مونتاژکاران،‌ نافرمانی و شیطنت می کنند. بدین جهت برخی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که عرضه خودرو قطره‌چکانی خواهد شد و همچنین مردم شاهد تأخیر در تحویل خودروها و کاهش چشمگیر فروش کارخانه‌ای خواهند بود. 

سعید مؤتمنی، فعال بازار خودرو نیز درخصوص قیمت خودرو معتقد است: قیمت‌ها در بازار خودرو از اواخر هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفته است و خودروهای نو، کارکرده، وارداتی و مونتاژی ریزش قیمت داشته‌اند. اکثر خودروهایی که بیش از ۵۰۰ میلیون قیمت دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند و حتی قیمت خودرویی مانند پژوپارس ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان افت کرده است. 

فعالان بازار خودرو نیز در گفت‌وگوهای خود اظهارداشتند که بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت در رکود عمیقی فرو رفته بود و به نظر می‌رسد که طی هفته جاری  این رکود ادامه‌دار باشد. چرا که قیمت ارز هم کاهشی بوده و بازار خودرو قیمت محصولات وارداتی را کاهشی می‌بیند. برای خودروهایی مانند هیوندای کونا که در ابتدا با قیمت‌هایی فضایی همچون پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای فروش قرار می‌گرفتند، اقبال چندانی صورت نگرفت و هم‌اکنون به نرخ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و باز هم تقاضای چندانی برای آنها وجود ندارد. بر این اساس آن دسته از افرادی که به طمع سود بالا، حواله خودروهای وارداتی را به قیمت‌های گزاف خریداری کردند، دچار ضررهای زیادی شدند. 

به هر ترتیب وضعیت پیش آمده در بازار خودرو، نشان می‌دهد که این بازار دیگر برای سرمایه گذاری قابل اعتماد نیست.
برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که خودروی کوییک S دنده‌ای طی دو هفته گذشته 25 میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ ۴۱۶ میلیون تومان رسیده است. شاهین G نیز افت قیمت ۳۴ میلیون تومانی داشته و با ۷۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۷i دنده‌ای نیز هفته گذشته ۲۳ میلیون تومان ارزان‌تر و به نرخ ۷۳۴ میلیون تومان معامله شده است. ام‌وی‌ام X۳۳ کراس با ۳۵ میلیون تومان افت قیمت به یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان رسیده است. 

منبع: روزنامه ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها