کد خبر: ۵۴۱۱۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
چرخش مجلس، به چه بهایی؟
"افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند، ادامه دادن به این نحوه پول دادن و... به یکباره پایان یافت و مجلس با تبدیل افزایش 28 هزار تومانی یارانه ها به 14 هزار تومان با اجرای فاز دوم موافقت کرد.

 فارس به نقل از انتخاب، مجلس در چرخشی ناگهانی پس از برگزاری دور دوم انتخابات و بقول خبرنگاران صدا و سیما "تمام کردن کار نیمه تمام توسط مردم" ، اعلام کرد با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها مشکلی ندارد. این خبر را رییس مجلس بیان کرد و گفت : "مجلس هیچ‌گاه با اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف نیست و تنها با شکل اجرای آن مخالف است."

ایشان فرمودند : "مجلس تنها می‌خواهد شکل جدیدی به اجرای این قانون دهد و هیچ‌گاه با اصل این طرح مخالف نبوده بلکه تنها با شکل اجرای آن مخالف است."

چنین که از این سخنان بر می آید مجلس هیچ مشکلی با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها نداشته ، ندارد و نخواهد داشت .  اندکی به عقب بر گردیم :

1- عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس از تخلف 12بندی دولت و کسری 16هزار میلیارد تومانی در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. توکلی گفت : اولاً دولت سهم 30 درصدی تولید از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نکرده و همچنین یارانه بودجه عمومی برای شرکت‌های برق و توانیر و سایر شرکت‌های دولتی را پرداخت نکرده که همان 20 درصد سهم دولت در هدفمندی یارانه‌ها بوده و این مبالغ به جای پرداخت به این شرکت‌ها صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

2- رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به تلاش دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه گفت: ما افتخار می کنیم که مقابل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ایستادیم. ظاهرموضوع این است که احمدی نژاد به دنبال افزایش قیمت یارانه ها است اما عده ای بخیل نمی گذارند در حالی باطن موضوع این است که افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند.

3- رییس مجلس: البته در کمیسیون تلفیق هم چند نظر نسبت به چگونگی اجرای مرحله دوم وجود دارد. باید دید چگونه می‌شود به راه حل معقول برسیم که هدفمندی پروژه ناقصی نباشد و عوارض گذشته که در مرحله اول وجود داشت از بعد حمایت از تولید، در مرحله دوم رفع شود.

4- نماینده مردم کاشمر در خانه ملت گفت: اجرای سلیقه‌ای فاز دوم قانون هدفمندی یارنه‌ها از سوی دولت، کشور را به سمت باتلاق سوق خواهد داد.

5- محسن حاجی‌بابا عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یکی از فعالان بخش خصوصی نیز در خصوص هدفمندی یارانه ها و زمزمه اجرای فاز دوم آن گفته است : اصل این‌که باید هزینه‌ها و ارقام ما واقعی شود، یک حرکت اساسی برای کشور بوده و من آن را قبول دارم و باید انجام شود، اما روش آن را قبول ندارم. وی بر این باور است که با این روش ادامه دادن و این نحوه پول دادن و تأمین منابع، اقتصاد ما به سمت سقوط حرکت خواهد کرد. درنتیجه وقتی فاز اول آن با چنین مشکلاتی روبه‌رو است، فاز دوم آن نیز نمی‌تواند مورد تأیید هر آن‌ که دستی در اقتصاد دارد، باشد.

6- رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضع مجلس نسبت به عملکرد دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت که دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد، مشکل این است که برای تامین یارانه های نقدی می‌خواهند بنزین 2 هزار تومان شود، گاز دو برابر و گازوئیل 3 برابر شود.

دقت کنیم: افزایش مبلغ یارانه ها مردم و طبقه پائین جامعه را بیچاره می کند، اجرای سلیقه‌ای فاز دوم کشور را به سمت باتلاق سوق می دهد،  ادامه دادن به این نحوه پول دادن و تأمین منابع ، اقتصاد ما به سمت سقوط سوق می دهد ، دولت می خواهد بنزین را 2 هزار تومان کند و بسیاری انذارهای دیگر که جامعه را از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به هراس انداخته بود ، به یکباره به سلامتی پایان یافت و مجلس با تبدیل افزایش 28 هزار تومانی یارانه ها به 14 هزار تومان با اجرای فاز دوم موافقت کرد.

اول اینکه چرا مجلسیان آن زمان که دولتمردان به دنبال توجیهات لازم برای اجرای فاز دوم یارانه ها بودند ، مساله را فراجناحی بررسی نکردند و در ایام نزدیک به انتخابات اجرای فاز دوم را به حق مصیبتی برای اقتصاد کشور تعبیر می کردند و پس از آن، کی ؟ من ؟

دوم ، چرا بجای توجه به منافع ملی و بررسی عالمانه مسائلی چنین مهم که به حیثیت کشور گره خورده ، می خواهند با لجبازی مقابل دولت بایستند و در آخر همان کاری را انجام دهند که اگر از ابتدا همراه دولت و با همفکری او انجام می دادند ، نتایجش کام ملت را شیرین می کرد.

راستی چگونه است، مجلس و نمایندگان محترمی که تا دیروز از حقیقت و صراحت پیشه می کردند و از "شکسته شدن کمر مردم زیر بار گرانی های افسار گسیتخنه" سخن می گفتند و به همین بهانه مانع "اجرای فاز دوم هدفمندی" بودند، یکباره نه تنها از ادعای خود عقب نشستند که یارانه 28 هزار تومان را هم نصف کردند!

مردم حیرانند، نمی دانند که مجلس محترم ، "غم نان" مردم داشت یا نگران آن بود که "دولت بی اذن و اجازه ی شان، کاری نکند" ! نگارنده، ادعای پی در پی دولتی ها در مورد "مچ گیری  منتقدان و برخی نمایندگان از دولت" را چندان قبول ندارد و طرح آن را بیشتر در راستای اهداف تبلیغاتی می داند، اما ظاهراً در این مورد حق با دولت است! اقدام عجیب و یکباره مجلس، گزینه ی دوم را محتمل تر نشان می دهد.

سوم، دولت هم متاسفانه کمتر به نظرات صاحبان اندیشه و تخصص در بخش خصوصی توجه می کند و اگر هم جلساتی برگزار کند ، نگرش دولتی بر تصمیم گیری های آن حاکم است و نتایجش همان است که امروز آن را در مشکلات اجرای فاز اول و عدم تحقق اهداف آن در بخش صنعت مشاهده می کنیم.

چهارم ، براساس اخطار قانون اساسی نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی: "طبق اصل 44 قانون اساسی فولاد هرمزگان در ازای 1450 میلیارد تومان به فولاد مبارکه واگذار شد که براساس ماده 29 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی پول واگذاری باید به 8 طرح نیمه تمام فولادی افزوده می شد در حالی که بر خلاف قانون به حساب یارانه های نقدی واریز شده است." آیا با وجود بروز چنین تخلفاتی که برای تامین یارانه انجام می گیرد ، چه لزومی به اصرار برای اجرای زودهنگام فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، که کمیسیون تلفیق بودجه آن را به تعویق انداخته بود ، وجود دارد؟

پنجم ، در حالی که دولت مدعی است تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را در سطح 20 درصد کنترل کرده، بانک مرکزی اعلام کرده است قیمت مواد خوراکی پرمصرف در هفته منتهی به 25 فروردین 1391 نسبت به هفته منتهی به 26 آذر 1389 به طور میانگین 48 درصد افزایش داشته است. حالا همین 48 درصد ، توجهی را برنمی انگیزد ؟ آیا نگرانی برای افزایش شدید تورم در فاز دوم ، عقلایی نیست ؟

و ششم ، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه ها برداشت کرده است گفته است : دولت در چند مدت اخیر 9 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی داشته است که معنای آن ایجاد تورم شدید است. آیا مجلسیان بررسی کرده اند که این اتفاق پس از اجرای فاز دوم چه تبعاتی برای کشور و مردم خواهد داشت ؟

البته ما هم امیدواریم اینها که ذکر شد سوءاستفاده و شیطنت‌های رسانه‌ای برای بزرگ نمایی اختلافات بین مجلس و دولت باشد که به گفته آقای موسی قربانی نماینده محترم مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در برخی از موارد حرام است و اشکال شرعی دارد. اگر اینطور باشد که امیدواریم این رسانه های بی انصاف هم هدایت شوند راه صواب پیش گیرند تا ثوابی هم به کف آورند.

با وجود تمام آنچه بیان شد، انتظار می رود نمایندگان، بجای مچگیری از دولت در آخرین سال مدیریت، با همت و درایت، همدلی میان دولت و مجلس را افزایش داده، دولت را به پذیرش نظرات کارشناسی ترغیب کنند و خود نیز بیش از پیش از متخصصان به عنوان مشاور در اجرای قوانین بهره بگیرند . آیا نمایندگان محترم توجه دارند این چرخشهای ناگهانی ، چه بهایی دارد و مردم در این گیر و دار سیاست بازی ها به چه گرفتاری هایی دچار می شوند ؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سرایدار اخراجی دانشگاه آزاد خرم آباد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۴
۰
من هرگز به احمدی نژاد رای نداده ام ولی با این اوصاف متوجه بزرگی این مرد شده ام.
حالا دیگه حاضرم جانم را هم تقدیم دکتر احمدی نژاد کنم.
پاسخ
شب تاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
انشاءالله به ارزویتان برسید ، ما هم برای تعجیش دعا می کنیم .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۳
۰
آقای کوچک زاده که به حق مرد بزرگی است گفت اگر چهار سال دیگر همین مجلسیان باشند از گلوی مردم خون پایین میرود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها