کد خبر: ۵۴۵۹۸
زمان انتشار: ۲۱:۱۳     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

نشست رونمايي از كتاب «فدراليسم اقتصادي» نوشته محسن رضايي با حضور نويسنده و سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ در نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم رونمايي از اين كتاب كه بعدازظهر امروز (شنبه، 23 ارديبهشت‌ماه) در مصلا برپا شد، در ابتدا جشميد پژويان ـ استاد اقتصاد دانشگاه ـ توضيحات مختصري درباره اين كتاب داد.

سپس محسن رضايي با اشاره به كوشش‌هاي انجام‌شده در راستاي توسعه اقتصادي كشور در سال‌هاي متمادي، اظهار كرد: تاكنون راه‌هاي متعددي براي پيشرفت اقتصادي كشور پيش گرفته شده است و البته هر يك دستاوردي داشته؛ اما چرا فاصله بين انتظارات نسل‌ها و دستاوردهايش از زندگي روز به روز بيش‌تر مي‌شود؟ آيا قدرت خريد كم‌تر شده است؟ يا انتظارات بالاتر رفته است؟ چرا نارضايتي اقتصادي و اجتماعي در حال افزايش است؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود:‌ نوسانات نرخ ارز، افزايش قيمت‌هاي شديد از بهمن‌ماه تاكنون و مسائلي نظير محدوديت‌هاي بين‌المللي، نگراني را بيش‌تر كرده است. سؤال اين است كه ملت ايران كه موانع زيادي مانند استبداد، جنگ و ... را از ميان برداشته است، چرا نتوانسته در زمينه اقتصاد پرش عظيمي داشته باشد؟

او همچنين گفت: كشورهايي نظير چين، كره، ژاپن، تركيه، هند و برزيل توانسته‌اند توسعه شتابان را تجربه كنند و در حدود 40 تا 50 سال راه دويست‌ساله را طي كنند. چگونه مي‌توان به چنين الگويي دست يافت؟ من معتقدم راه‌ حل آن فقط اقتصادي نيست و نياز به تحول در مديريت، ديپلماسي، فرهنگ و برنامه‌ريزي اقتصادي دارد. اين مدل را بايد وارد يك قالب عملياتي كرد كه من اسم آن را فدراليسم اقتصادي گذاشته‌ام.

رضايي در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم واگذاري بخش‌هاي اقتصادي به كارشناسان متخصص و مردم اظهار كرد: اگر حكومت را يك كشتي بدانيم، مي‌بايست عرشه كشتي را به دست سياست بدهيم و بگذاريم اقتصاد مستقل عمل كند و اگر در اين عرصه (سياست) شبانه‌روز هم دعوا كنند، نبايد بگذاريم وارد بدنه كشتي شود. دولت مي‌تواند پيشنهاد بدهد؛ اما مجلس است كه بايد تصويب كند و بنا بر مختصات هر استان تصميم بگيرد؛ اما سياست بايد همچنان در اختيار دولت مركزي باقي بماند. تجربه اقتصاد فدرالي در همه‌ي جاي دنيا تجربه شده است، نمونه‌اي كه من نيز در اين كتاب ارائه داده‌ام، با مختصات كشورمان ايران همراه است.

نويسنده كتاب «فدراليسم اقتصادي» در پاسخ به اين پرسش كه سرنوشت اقوام مختلف بعد از فدرالي شدن اقتصاد چه مي‌شود،‌ عنوان داشت: از قبل از رضاخان، هميشه سيستم فدرالي در اين كشور برقرار بوده است و سيستم متمركز دولتي از زمان رضاشاه در ايران برقرار شد و بعد از پيدايش نفت و جنگ، اين سيستم تقويت شد؛ بنابراين در حال حاضر شيفت از سيستم اداري موجود به سيستم فدرالي با مشكل مواجه مي‌شود. در حال حاضر در حوزه اقتصادي، اولين رقيب مردم، دولت است. اگر از كارفرمايان بپرسيد، مي‌گويند رقيب ما چين نيست، رقيب ما دولت است و خودتحريمي است كه كمر ما را شكسته است.

محسن رضايي در پايان افزود: من آمادگي هر انتقاد و اصلاحي را در مورد اين كتاب دارم. اگر بخواهيم اين مسير لاك‌پشتي را ادامه بدهيم، نيازي به اين كتاب نيست. ما 80 سال است كه داريم اتوبان و سد مي‌سازيم. اگر همچنان بخواهيم اتوبان و سد بسازيم و به فكر چاره اساسي نباشيم، فاصله بين انتظارات و پول توجيبي مردم روز به روز بيش‌تر مي‌شود.

در پايان جلسه محسن رضايي با تشكر از مقام معظم رهبري به خاطر اين‌كه چهار سال متمادي شعارهاي سال را حول مسائل اقتصادي قرار داده‌اند، به پرسش‌هاي حاضران در سالن درباره كتابش پاسخ داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها