کد خبر: ۵۵۰۴۱
زمان انتشار: ۱۸:۳۱     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
ملاقات کاترین اشتون با سران رژیم صهیونیستی و مذاکره درباره ایران، نگرانی وزرای دولت رژیم صهیونیستی از تغییر مواضع شائول موفاز و... از جمله مهمترین عناوین امروز مطبوعات جهان در مورد ایران است.

تابناک، سفر «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سرزمین های اشغالی و دیدار وی با مقامات رژیم صهیونیستی، از جمله اتفاقات مهم روز گذشته بود که امروز نیز در میان برخی رسانه ها بازتاب پیدا کرده است. به گزارش روزنامه «هافینگتون پست»، اشتون در این سفر با نتانیاهو، باراک، لیبرمن  موفاز دیدار جلسه ای پشت درهای بسته داشته است.

در این جلسه، نتانیاهو مدعی شده برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات بغداد، ایران باید همه فعالیت های غنی سازی را تعلیق کند، تمام اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور انتقال دهد و تأسیسات هسته ای «فردو» را نیز تعطیل نماید.

نتانیاهو همچنین خواستار طراحی یک «برنامه زمانی روشن» برای اعمال موارد فوق شده است.

این دیدار و خواسته های مطرح شده در آن به خوبی نشان می دهد که ریشه بیانیه سه روز پیش اتحادیه اروپا در مورد ضرورت تعلیق تمام فعالیت های هسته ای ایران به کجا باز می گردد.

روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز از دیگر مطبوعاتی است که خبر فوق را بازتاب داده است.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز امروز با انتشار گزارشی، از نگرانی برخی وزرای کابینه رژیم صهیونیستی از تغییر جهت های مداوم «شائول موفاز»، معاون تازه منصوب شده نخست وزیر این رژیم خبر داده است. بر اساس این گزارش، نگرانی آن ها از این است که موفاز مواضع ضدجنگ خود را تغییر دهد و به دلیل حضور در دولت، از مواضع جنگ طلبانه «نتانیاهو» حمایت نماید.

به نوشته هاآرتص، در حال حاضر استینیتز، لیبرمن، نتانیاهو و باراک در دولت رژیم صهیونیستی نسبت به ایران موضعی جنگ طلبانه دارند و یعالون، مریدور، ییشای و بگین با آن ها مخالفند. به این ترتیب، چرخش موفاز به هر سمت، می تواند بر توازن کابینه تأثیر بگذارد.

در خبری اقتصادی، «گالف دیلی نیوز» به نقل از «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرده که حتی در صورت اعمال تحریم های نفتی غرب علیه ایران، تهدیدی متوجه عرضه نفت جهانی نخواهد شد. وی در این رابطه گفته در حال حاضر روزانه حدود 1.3 تا 1.5 میلیون بشکه نفت اضافه تولید می شود که این میزان می تواند به وقت خود جایگزین نفت ایران شود.

این اولین بار نیست که مقامات سعودی غرب را تشویق به اعمال تحریم ها می کنند و از توانایی کشورشان برای پر کردن شکاف عرضه سخن می گویند.

روزنامه هندی «تایمز اقتصادی»، ضمن تقدیر از اقدام دولت هند در کوتاه نیامدن مقابل آمریکا در موضوع قطع واردات نفت از ایران، تأکید کرده اهداف سیاست خارجی آمریکا نباید تجارت میان هند و ایران را تحت تأثیر قرار دهد. این روزنامه با بیان اینکه نیازهای انرژی هند روز به روز در حال افزایش است، نوشته بر همین اساس، این کشور نباید تنها به یک منبع عرضه، یعنی عربستان متکی شود. علاوه بر این، هیچ کشور دیگری نمی تواند در مورد شرکای تجاری هند برای این کشور تعیین تکلیف کند.

در خبری دیگر درباره رابطه ایران و هند، روزنامه «هندو بیزنس لاین» گزارش داده در جریان سفر هیئت تجاری ایران به هند، توافق شده که برای پرداخت مبالغ معوقه از سوی هند، به جای دلار از «روپیه» استفاده شود. بانک «یو. سی. ای» هند و چهار بانک ایرانی در این زمینه به توافقی دست پیدا کرده اند.

اما همان طور که انتظار می رفت، موضوع «پارچین» بار دیگر در آستانه مذاکرات بغداد، به صدر اخبار رسانه های غربی بازگشته است. دو روز پیش بود که «موسسه علوم و امنیت بین المللی» آمریکا مدعی شد تصاویر ماهواره ای از پارچین، از احتمال انجام فعالیت های پاکسازی در این محل حکایت دارند. این خط خبری به سرعت مورد توجه مطبوعات این کشور قرار گرفت و با وجود پاسخ وزارت خارجه ایران به این ادعا، همچنان به این موضوع دامن زده می شود.

روزنامه «نیویورک تایمز» و سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از جمله رسانه هایی هستند که امروز اقدام به انتشار این خبر کرده اند.

در نهایت، «جفری گولدبرگ»، ستون نویس نشریه «آتلانتیک»، با نگارش مطلبی به تفاوت سیاست خارجی اوباما نسبت به ایران و سوریه پرداخته است. وی از اوباما به دلیل اعمال تحریم های سخت علیه ایران، کمک به تقویت سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی و اظهارات شدیداللحن علیه ایران تقدیر می کند، اما معتقد است به سیاست او درباره سوریه انتقاد وارد است.

به اعتقاد گولدبرگ، با توجه به اینکه سوریه متحد ایران در منطقه است، اوباما باید فشار بیشتری را متوجه این کشور کرده و سیاست کنار زدن اسد را دنبال کند تا از این راه موجب تضعیف نفوذ ایران در منطقه شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها