کد خبر: ۵۵۳۶۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
آشنایی با محمود گبرلو
روحیه آرام و سخن گفتن با طمانینه این منتقد سینمایی برخلاف مسعود فراستی او را به عنوان یکی از دلنشین ترین منتقدین کشور نزد اهالی سینما معرفی کرده است!

صراط، پس از کش و قوس های فراوان فریدون جیرانی از «برنامه هفت» رفت تا محمود گبرلو بر تخت اجرای این برنامه سینمایی تلویزیون تکیه زند و اداره مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه سینمایی رسانه ملی را به عهده بگیرد.

بنا بر این گزارش، محمود گبرلو در محافل روزنامه نگاری چهره شناخته شده محسوب می شود که بیشتر او را در زمان فعالیت در روزنامه رسالت می شناسند. او در کنار فعالیت های روزنامه نگاری به فعالیت های هنری پرداخته و خود را به عنوان یک منتقد سینمایی معرفی کرده است. سینمایی ها او را یک اداره کننده خوب برنامه ها می شناسند تا یک منتقد کارکشته اما او در سالهای اخیر با اجراهایش فضای مطلوبی را برای سینمایی ها ایجاد کرده است.

وی متولد دی ماه 1341 بندر گز است. سال 64 با گذراندن دوره آموزشی "برنامه سازی تلویزیونی" در حوزه هنری تهران «فعالیت فرهنگی هنری» خود را به صورت حرفه ای آغاز کرده و در سال ۶۷ وارد روزنامه رسالت شد و با پذیرش مسئولیت «دبیر گروه ادب و هنر» آغاز فعالیت مطبوعاتی را در پرونده حرفه ای خود ثبت کرد. او سال 81 وارد خبرگزاری فارس شد و با پذیرش مسئولیت «دبیر گروه فرهنگی» فعالیت حرفه ای خود در عرصه رسانه الکترونیک را ادامه داد.

گبرلو در این مدت مسئولیت های دیگری نیز داشت از جمله دبیر گروه گزارش روزنامه جوان، عضویت در گروه طرح و برنامه گروه تلویزیونی شاهد، سردبیر مجله ایثار، مدیرعامل دفتر سینمایی زوان فیلم، همکاری با گروه تاتر دانشگاه صنعتی شریف، دو دوره مدیر اجرایی جشنواره ویدیویی سوره، مدیر سینما تاتر کوچک تهران، مدیر روابط عمومی و بین الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مدیر بولتن جشنواره فیلم فجر،عضو هیأت مؤسس انجمن منتقدان تاتر، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و دو سال نیز رییس انجمن منتقدان (84-86) بود.‌

وی همچنین در این سالها در جشنواره مطبوعات، جشنواره های فیلم از جمله جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، جشنواره فیلم دفاع مقدس،‌ جشنواره فیلم نماز و نیایش، جشنواره فیلم نهضت سوادآموزی داور و یا عضو هیأت انتخاب بود.

محمود گبرلو اما بیشتر به دلیل اجرای پی در پی جلسات نقد و بررسی فیلم های سی امین دوره جشنواره فیلم فجر شناخته شد. روحیه آرام و سخن گفتن با طمانینه این منتقد سینمایی برخلاف مسعود فراستی او را به عنوان یکی از دلنشین ترین منتقدین کشور نزد اهالی سینما معرفی کرده است!

او پیش از این نقد سینمایی را در رسانه ملی انجام داده و در جلسه نقد چند مجموعه تلویزیونی شرکت داشته است که این تجربیات می توان به اجرای او در برنامه سینمایی هفت کمک کند.

گبرلو در گذشته  از منتقدین برنامه هفت بوده  است. او در یادداشتی در وبلاگ شخصی اش نوشت: «"هفت" شبکه سه همانند مجری و تهیه کننده اش بلاتکلیف و سرگردان است. جیرانی سی سال است که خودش نیست. به همین دلیل برنامه اش هم آنی نیست که باید باشد و البته مشکل اصلی او نیست. مشکل از سینمای ایران است که سی سال است می خواهد یک جور دیگر باشد اما هیچ وقت آنی نیست که باید باشد. وقتی این بلاتکلیفی همه سینمای ایران را گرفته انتظار دارید یک برنامه دست چندم شبکه سه شاخ کدام غول را بشکند؟ سینمای ایران برنامه ای شبیه برنامه "دیروز امروز فردا" نیاز دارد آن هم با حضور مهمانانی که با کسی رودربایستی نداشته باشند و مجریانی که از نسل انقلاب باشند و یا لااقل آرمان های انقلاب در سینما را اعتقاد داشته باشند. البته شاید هم مسئولانی که این برنامه را تصویب می کنند همین را می خواهند و ما خبر نداریم.»

او در ادامه این یادداشت البته کنایه ای هم به دوست هم کیش خود "جواد شمقدری" زده و به حضور منفعلانه او در کن انتقاد کرده است: «جواد شمقدری بی سرو صدا به جشنواره کن رفت و پرسر و صدا برگشت. نه او و نه هیچ کس دیگر تحلیل درستی ارایه ندادند که چه بود و چه شد! آنهایی که همراهش هستند یه جوری درصدد توجیه هستند و آنهایی که مخالفش هستند رفتنش را به تمسخر گرفتند و عده ای که منافع شان با شمقدری گره خورده است به تملق و چاپلوسی می پردازند و به‌به و چه‌چه می کنند.

اما واقع بینانه بنگریم این است که شمقدری باید می رفت و باید حرف هایشان را می زد و هر حرکت دیپلماتیک سیاسی،‌ سینمایی باید با برنامه ریزی درست و هوشمندانه باشد که سیاست برد ـ برد مخدوش نشود. اما به نظر می رسد عجولانه تصمیم گرفتن شایسته اصول دیپلماتیک نیست آن هم در مقابل پیر سینمایی و سیاسی کن آقای ژاکوب(!) حضور عزتمندانه بهتر از حضور منفعلانه است و حضور عزتمندانه را هم آنانی که مغرض نیستند و وابستگی ندارند بهتر تشخیص می دهند تا آن کسانی که فکر می کنند در وسط تشک کشتی حریف را به زمین زده اند.»

مجری جدید "هفت"، انتقادی هم نسبت به بحث خانه سینما که گفته می شود یکی از دلایل اصلی برکناری جیرانی و تیم کارشناسی او از برنامه هفت بود، داشت: «یکی اگر این عسگرپور و همدستانش را از خر شیطان پایین بیاورد خدمت بزرگی به همه اهالی سینما و حتی خود او کرده است. دیگر همه می دانند انتخابات باعث پررنگ شدن اختلاف بین دو گروه از هنرمندان معتقد به انقلاب شده این کشمکش همچنان ادامه دارد.» البته او در پایان یادداشت خود همگان را به دوستی و فضای بدون تنش و پذیرش قواعد بازی دعوت کرده است که از روحیات او سرچشمه می گیرد.

گبرلو در یادداشت دیگری با عنوان "اصولگرایان سینمای ایران" خطاب به آنان خاطر نشان کرده: «قاطعانه برخورد کردن همراه با بیان خواسته های قانونی و تبیین اندیشه های منطقی و مستدل خود و رعایت اعتدال و عدالت رمز ماندگاری نیروهای فرهنگی انقلاب است. کوتاه سخن گفتنی درست و منطقی بهتر از حرافی و گزافه گویی در سینمای ایران است. کوچکترین سخن و کلام لغو و بیهوده باعث ایجاد تنش و دلخوری و گلایه حتی نیروهای متعهد و دلسوز می گردد.»

وی در این یادداشت افزوده است: « تسلیم نشدن در مقابل فیلم ها و یا فیلم نامه هایی که با عناد و یا از روی سادگی با برخی عقاید دینی و مذهبی مردم شوخی و تمسخر می کنند و باعث آلودگی ذهنی و اندیشه ای جامعه می گردند از وظایف مهم و اصلی مدیران سینمایی است.»

حال باید دید محمود گبرلو می تواند با مدیریت و تعامل از حرافی و گزافه گویی بکاهد و تنش را از سینمای ایران بزداید و رکورد دو سال و اندکی اجرای فریدون جیرانی را در برنامه هفت بشکند یا او را با بهم زدن قواعد بازی به ترفندی از میدان به در خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها