کد خبر: ۵۵۹۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
اين دوره‌هاي آموزشي تحت عنوان«آموزش حرکات موزون باله» ويژه كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود. اين در حالي است كه اين روزها كارشناسان و جامعه شناسان با توجه به هجمه‌هاي گسترده عليه ارزش‌هاي اخلاقي، همواره بر ارائه آموزش‌هاي صحيح و اصولي و بر مبناي معيار‌هاي ايراني - اسلامي اشاره و تأكيد دارند؛ اصل مهمي كه به نظر مي‌رسد برخي از مديران سراهاي محلات از آن غافل هستند.

جوان آنلاین نوشت: چند سال پيش زماني كه براي اولين بار در سطح فرهنگسراها و سراهاي محله دوره‌هاي آموزشي تحت عنوان دوره‌هاي سفره آرايي، چيدمان سفره عقد و آشنايي با شيوه همسرداري برگزار شد، تيرهاي انتقاد از سوي كارشناسان و طيف‌هاي گوناگون مردم به سمت مديران سراي محلات نشانه رفت و پس از مدتي برگزاري دوره‌هاي آشنايي با شيوه‌هاي همسرداري و روابط زوجين در اين اماكن براي هميشه متوقف شد.
 
 

اما اين روزها شاهد شكل‌گيري ماجرايي متفاوت‌تر از گذشته هستيم. ماجرايي كه خواسته يا ناخواسته، برنامه‌ريزي شده يا بدون هدف، نتيجه‌اي جز ترويج فرهنگ غربي ندارد؛ اين بار اين فرهنگ غيرايراني ـ غيراسلامي به شكل آموزش حرکات موزون براي كودكان و نوجوانان از سراهاي محلات و فرهنگسراها سر درآورده است. در ماه‌هاي گذشته تعدادي از سراهاي محلات دركشور به ويژه در كلانشهرها يك آموزش تازه را به ليست آموزش‌هاي خود اضافه كرده‌اند: «آموزش  حرکات موزون باله»!

خبرنگار «جوان» در نقش پدر!
براي پيگيري چگونگي اجراي اين آموزش‌ها در سراهاي محله و صحت و سقم ماجرا به صورت نامحسوس و در پوشش پدر يك كودك متقاضي شركت در دوره‌هاي آموزشي به تعدادي از سراهاي محله در سطح شهر تهران مراجعه كرديم. در ابتداي ورود به يكي از سراهاي محله در شرق تهران اولين موضوعي كه توجه هر مراجعه كننده را به خود جلب مي‌كند، اطلاعيه‌هاي تبليغاتي است كه روي تابلوي اعلانات سراي محله نصب شده است.

در اين اطلاعيه‌ها با كلماتي در اندازه‌هاي درشت، دوره‌هاي آموزش باله براي كودكان و نوجوانان تبليغ شده است؛ دوره هايي كه بر مبناي حرکات موزون غربي باله در حال برگزاري است. جالب اينجاست كه مديران اين مراكز در پاسخ به پرسش خبرنگار«جوان» مبني بر چگونگي برگزاري اين دوره‌ها با صراحت اعلام كردند كه اين دوره‌ها همان دوره حرکات موزون باله است كه براي كودكان و نوجوانان در سه سطح كلاسيك، نئو‌كلاسيك و مدرن برگزار مي‌شود. اين دوره‌هاي آموزشي در هشت جلسه و با قيمت ۱۵۰ هزار تومان در تعدادي از سراهاي محلات پايتخت به ويژه در غرب و شرق اين كلانشهر در حال برگزاري است.
 
ورزش و هنر را يكجا فرا بگيريد!

اما اين تمام ماجرا نيست، برخي از سراهاي محلات براي جذب مشتري و كسب در آمد به ويژه ترغيب مادران براي ثبت نام فرزند دخترشان در اين دوره‌هاي آموزشي در بروشورهايي كه در محافل زنانه توزيع مي‌كنند، از اين دوره‌ها به عنوان يك دوره ويژه هنري و ورزشي براي كودكان و نوجوانان نام مي‌برند.

براي مثال در يكي از بروشورهاي تبليغاتي سراهاي محله اينگونه آمده است:«امروزه با توجه به شرايط و محدوديت‌هاي فراوان خانوادگي و اجتماعي كه به ويژه در مورد كودكان و نوجوانان وجود دارد، تعداد كودكاني كه از بيماري‌هاي روحي و رواني و به خصوص افسردگي رنج مي‌برند به طور مرتب افزايش مي‌يابد. شيوه‌هاي گوناگوني براي مقابله با اين بيماري‌ها وجود دارد كه حرکات موزون درماني و فراگيري روش‌هاي نوين حرکات موزون يكي از آنهاست. يادمان باشد حرکات موزون تنها هنر نيست بلكه ورزشي براي سلامتي است».
 
 
كارشناسان: مادران مراقب اشتياق فرزندان «دختر» باشند
اما رضا معتمدي، استاد دانشگاه و روانشناس درباره برگزاري اين دوره‌هاي آموزشي به «جوان» مي‌گويد: اين روزها به دليل مشغله‌كاري والدين، مراكز آموزشي به ويژه در فرهنگسراها و سراهاي محله نقش بسيار حساسي در پرورش روحيات و عواطف كودكان و نوجوانان دارند و شخصيت يك كودك متناسب با نوع تربيت محيطي خارج از خانواده پي‌ريزي مي‌شود و اين شخصيت در دوران جواني شكل مي‌گيرد.

اين استاد دانشگاه مي‌افزايد: آموزش حرکات موزون باله براي كودكان و نوجوانان كه محتوايي غيرديني و پوچ دارد، تلاش براي ترويج فرهنگ غربي است كه از طريق پروژه ضد‌فرهنگي اجرايي مي‌شود.

معتمدي ادامه مي‌دهد: متأسفانه در برخي موارد حتي مديران سراي محلات و فرهنگسراها هم از اين موضوع غافل هستند و در چرخه ترويج و تبليغ فرهنگ غربي قرار مي‌گيرند. براي مثال براي اينكه در دوره‌هاي آموزشي خود تنوع ايجاد كنند، با برگزاري دوره‌هايي كه كودكان و نوجوانان به آنها علاقه دارند يا تبليغات دوره را از قبل در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مشاهده كرده‌اند، ناخواسته به ابزاري براي ترويج فرهنگ‌هاي غربي تبديل مي‌شوند و به خيال اينكه اين دوره‌ها براي كودكان و نوجوانان است، از آسيب‌هاي بعدي آن غافل مي‌شوند. اين روانشناس مي‌گويد: يكي از مؤثرترين تاكتيك‌هايي كه جريان جنگ نرم براي پيشبرد اهداف خود به كار مي‌برد، جذب، تربيت و پرورش فرزندان بانفوذ‌هاي عمقي است كه آموزش حرکات موزون باله يكي از همين شگرد‌ها به حساب مي‌آيد كه مادران بايد نسبت به اشتياق فرزندان دختر براي شركت در اين دوره‌ها هوشيار باشند.
به هرو آنچه در اين نوشتار مورد بررسي قرار گرفت، جرياني است كه اين روزها شاهد اتفاق افتادن آن در برخي سراهاي محلات در سطح شهر هستيم. اتفاقي كه به نظر مي‌رسد در سايه غفلت دست‌اندركاران آموزش‌هاي شهروندي در جريان است و برخي از مديران ناخواسته در اين جريان قرار گرفته‌اند. اما از قديم گفته شده است كه جلوي ضرر را هر جا بگيري منفعت است. اين جريان هنوز بي‌ريشه است و مي‌تواند با همت مديران شهري از پيشرفت و ريشه‌دار شدن آن جلوگيري كرد. فراموش نكنيم سراي محلات با هدف ترويج و آموزش مباني اخلاقي و حقوق شهروندي با معيار‌هاي ايراني - اسلامي راه‌اندازي شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها