کد خبر: ۵۶۴۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۰۳ خرداد ۱۳۹۱
مدت زمان زیادی از روزهایی که علی مطهری آشکارا در مصاحبه با روزنامه­‌ی دولتی ایران، اصلاح­طلبان را «خطری بزرگ» برای انقلاب توصیف کرد که در حال انحراف از مسیر انقلاب اسلامی هستند، نمی گذرد.
خبرنامه دانشجویان ایران، اظهارات علی مطهری تا جائی بود که وی حتی در بهمن ماه 81 در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه‌ «کیهان» دولت خاتمی را آشکارا سکولار نامید و در فضایی که رسانه­ ها همگی در اختیار اصلاح­طلبان بود، علی مطهری مقاله‌ای درباره‌ی خاتمی نوشت با این تیتر که «صدای پای استبداد می­آید.»

آن‌هایی که مسائل سیاسی را در دو دهه‌ اخیر دنبال کرده‌اند، مواضع صریح و بعضاً تند علی مطهری برضد چهره‌های اصلی جریان تکنوکرات و تجدیدنظرطلب را هنوز از یاد نبرده‌اند. ذکر خاطره‌ای از زبان پدر که هشداری بر لیبرال شدن سیدمحمد خاتمی بود و یا نامه‌ای که آشکارا هاشمی را به دلیل دیدگاه‌ها و نیز اطرافیانش از ورود به عرصه‌ی انتخابات نهی می‌نمود، آن چیزی بود که خطوط کلی رویکرد سیاسی او را تا پیش از سال 1387 – ورودش به مجلس هشتم- در جامعه نمایان می‌ساخت.

اما این روزها ظاهرا ورق برگشته است.

در پی موضع گیری های علی مطهری پس از فتنه 88 در مواردی همچون ولایت فقیه و تابعیت از ولی فقیه، سران فتنه، مرگ هاله سحابی و موضوعاتی دیگر که با استقبال گرم رسانه های غربی از وی همراه شد، و پس از آنکه مطهری رسما از اصولگرا بودن توبه کرد و به انتشار لیست انتخاباتی به همراه عده ای از اصلاح طلبان اقدام نمود، این روزها از او به عنوان "آلترناتیو" اصلاح طلبان یاد می شود.

در همین راستا "سعید برزین" کارشناس شبکه بی بی سی فارسی (BBCPersian) پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم در مصاحبه با این شبکه آرزو کرد که علی مطهری رأی لازم برای باقی ماندن در مجلس را کسب کند. وی گفت: «یک محوری که به نظر من کم به آن توجه شده، جناح میانه روها و خط میانه بود که متشکل اند از همین منتقدین دولت که تحت عنوان "صدای ملت" نام گرفته اند. اگر آقای مطهری رأی بالایی بیاورد، این خط میانه خیلی قوی تر از آن چیزی است که فکر می کردند.»

حتی در آستانه انتخابات دور دوم شبکه های ضدانقلاب از مخاطبان خود خواستند تا با "تک رای" به علی مطهری فریاد اعتراض خود را سر دهند!

وی همچنین در 11 اردیبهشت 91 در نشست خبری صدای ملت اظهار داشت: ما از نظر تفکر و آزادی بیان به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر هستیم.

علی مطهری در سرمقاله 18خرداد 90 روزنامه شرق به تعریف و تمجید از نهضت آزادی پرداخت.

علی مطهری در وصف مرحوم عزت‌الله سحابی نوشته است: او مانند پدرش و مهندس بازرگان به ترکیبی از اسلام و دموکراسی غربی قایل بود که نتیجه آن حکومتی است دموکراتیک که برای اسلام احترام قایل است و مردم در انجام فرایض مذهبی خود آزادند، نه حکومتی که به دنبال پیاده کردن و اجرای احکام اسلام است.

وی در اظهار نظری جالب مدعی شد: در مجموع ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نکردیم و هراس بیجایی از آنها داشتیم، بنابراین کمتر اجازه اظهار نظر به آنها دادیم.

این در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) در باره نهضت آزادی نوشته است: «نهضت به اصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون گذاری یا قضایی را ندارد و ضرر آن‌ها، به اعتبار آن‌که متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه، موجب فساد عظیم ممکن است بشوند؛ از ضرر گروه‌های دیگر، حتی منافقین ـ این فرزندان عزیز مهندس بازرگان ـ بیش‌تر و بالاتر است.»

چند روز پیش نیز وی در اظهار نظری تامل برانگیز در صحن علنی مجلس سخنانی را مطرح کرد که این بار نیز رسانه های خارجی با ذوق تمام این سخنان را پوشش خبری دادند.

نطق میان دستور وی در صحن علنی مجلس در آخرین روز اردیبهشت ماه سال جاری چنان جنجالی بود که در تیتر یک رسانه‌های بیگانه جای گرفت.

بیشترین جملاتی که مورد بهره‌برداری رسانه‌های بیگانه قرار گرفت به انتقادهای او از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باز می‌گشت. او در اظهاراتش بدون هیچ‌گونه ارائه‌ی سندی سپاه را متهم نمود و تصریح کرد: «از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم با همه‌ی شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدّی از کاندیداهای مورد نظر خود بود. بسیاری از کاندیداها، چه آن‌ها که رأی آوردند و چه آن‌ها که رأی نیاوردند، این واقعیت را تأیید می‌کنند. این امر آفتی برای سپاه و برای آینده‌ی انقلاب اسلامی و مخالف توصیه‌ی معروف امام(ره) است. وظیفه‌ی پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی که در اساس‌نامه‌ی سپاه آمده، به معنای دخالت در سیاست نیست بلکه به معنای مبارزه با گروه‌های مسلحی مانند مجاهدین خلق، فرقان و پژاک است که قیام مسلحانه کردند.»

این در حالی است که پیش از این چنین سخنانی بیشتر از اردوگاه دوم خرداد به گوش می رسید.

پیش از این مصطفی تاج زاده به همراه شش تن دیگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین از نقش سپاه در زمینه سازی و اجرای کودتای انتخاباتی! سخن گفته بودند.

محمد نوری‌زاد نیز در نامه ای با انتقاد شدید از سپاه گفته بود: «این روند کار را بجایی می‌رساند که در فردای این نظام، جز دشمن، مردمی در کار نباشد»

موسوی خوئینی‌ها دبیر مجمع روحانیون مبارز پیش از این در این باره گفته بود: فعالیت سپاه در حوزه‌هایی همچون انتخابات به هیچ وجه قابل توجیه نیست

سخنانی که درباره ولایت فقیه از سوی اصلاح طلبان گفته شد

در نشریات سال‌های اخیر و در بسیاری از محافل به اصطلاح روشنفکری و در سایه‌ی شعارهای بی‌پایه و اساس برخی از مسؤولان، ولایت فقیه مورد حمله قرار گرفت و بی‌پروا گفته شد: «خطوط قرمز باید پاک شود و فصل الخطاب بودن رهبری باید انکار گردد.»[ هفته‌نامه‌ی توانا، 11/5/ 1377، صادق زیباکلام]

و حتی نوشته شد: «مشروعیت رهبری به رأی مردم است و ارتباط به عالم بالا ندارد، ولایت نوعی قرارداد میان مردم و رهبری است، نه یک هدیه از سوی امامان معصوم(علیه‌السلام) بحث کشف توسط خبرگان و ... خلاف قانون اساسی است و اساس فقهی ندارد.»[ هفته‌نامه‌ی آبان، 31/5/1377، عمادالدین باقی]

هفته‌نامه‌ی «پیام هامون» به نقل از «عبدالکریم سروش»، این به اصطلاح سخنان علمی را چنین تکرار می‌کند که :«ولایت فقیه مطلقه یعنی قدرت مطلقه و همان‌طور که ثروت متراکم فساد می‌آورد، قدرت متراکم هم، هم چنین»[ هفته‌نامه‌ی پیام هامون، 7/10/1377]

یا حتی گفته شد «و ... اگر وی (مقام ولایت) در بحث با نمایندگان عالی منتخب مردم، متقاعد نشد و خواهش‌های آنان را برای تمکین در برابر منافع ملی نپذیرفت، اصلاحات در چارچوب قانون اساسی پایان یافته است و امکان پیشرفت ندارد. به ویژه آن که قانون اساسی سال 68 در آخرین اصل خود بازنگری و اصلاح قانون اساسی را نیز عملاً از اختیارات ویژه‌ی رهبری دانسته است و این یعنی انسداد اصلاحات قانونی.»[ محسن کدیور، «اصلاحات، نقد مرحله‌ی اول، دورنمای مرحله‌ی دوم، تجوید سخنرانی در دانشگاه ام.آی.تی شهریور 1381، به نقل از جهاندار امیری، پیشین، ص175]

و یا خاتمی که در روزنامه همبستگی گفت: «فتاوی فقیهان برای خودشان حجیت دارد.»[ سید محمد خاتمی، همبستگی، 16/08/1378]

برخی سخنان علی مطهری درباره ولایت فقیه؛

علی مطهری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفته بود:

- تا زمانی که برداشتمان را از ولایت فقیه درست نکنیم اگر چنانچه نظام ریاستی به پارلمانی هم تغییر کند نتیجه ای نخواهیم گرفت.

- اگر در انتخاب رئیس جمهور و یا نخست وزیر این موضوع مطرح شود که نظر ولی فقیه در این مورد چیست به معنای آن است که ما از خودمان نظری نداریم و اینگونه تعبیر می‌شود که ولی فقیه باعث شده که ما ابتکار عمل نداشته باشیم.

-مشکل اصولگرایان اینست که آنان با تمسک به اصل ولایت فقیه آنهم به شکل غلط دست و پای خود را بسته اند و اصلا عقل خود را تعطیل کرده اند

-مجلس باید استقلال داشته باشد و در تصویبات خود نظر شخصی خود را درنظر داشته باشد، نه اینکه به دنبال نظر ولی فقیه باشد.

-مجلس باید آزاد باشد و حتی نظرهای مخالف نظر ولی فقیه هم باید بیان شوند.

- در احکام حکومتی باید اطاعت محض باشد اما در سایر امور هر کس آزاد است که نظر خود را ابراز کند هر چند مخالف نظر رهبری باشد.

-اگر رهبری نظری غیر از موارد حکم حکومتی در باب مطلبی ارائه دادند... هیچ ایرادی ندارد که کسی نظر مخالفی ابراز کند... نه فقط در مورد ولی فقیه بلکه حتی در مورد معصومان ـ‌علیهم السلام‌ـ هم چنین است.

علی مطهری همچنین درمصاحبه با خبرآنلاین در اظهاراتی گفته بود "مجلس به شاخه دفتر رهبری تبدیل شده ما باید بر اساس اختیارات و وظایفمان و بر اساس تشخیصی که داریم کارمان را انجام دهیم."

این روزها البته علی مطهری به عنوان حامی ریاست آقای علی لاریجانی در مجلس نهم شناخته می شود تا جائیکه حتی بی بی سی هم نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم، دو کاندیدای اصلی ریاست مجلس نهم هستند و علی مطهری و همفکرانش، در این رقابت از آقای لاریجانی حمایت می کنند.

هرچند البته علی لاریجانی از سخنان اخیر مطهری انتقاد کرده است اما این در حالی است که یکی از رسانه های پرو پاقرص ریاست علی لاریجانی در ماه های اخیر مهمترین تریبون اظهارات شاذ آقای مطهری بوده است.

گفتنی است اخیرا مصطفی تاج زاده عضو شناخته شده اصلاحات در مقاله ای از اینکه ریاست مجلس در دست حداد عادل باشد و مجلس نزدیک به رهبری شود ابراز نگرانی کرده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها