کد خبر: ۵۶۵۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۰۳ خرداد ۱۳۹۱

مردم جمهوری آذربایجان تلاش خود برای برای پیوستن به موج بیداری اسلامی را در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات‌های عمومی، دوچندان کرده‌اند.

به گزارش آنا، جمهوری آذربایجان در شمال غربی جمهوری اسلامی ایران واقع و نوع حکومت این کشور، جمهوری پارلمانی چند حزبی با یک مجلس قانون‌گذاری است.
 
حکومت آذربایجان سکولار است و از سال ۲۰۰۱ به عضویت شورای اروپا درآمده‌است.
 
اکثریت مردم جمهوری آذربایجان، مسلمان و شیعه هستند.
 
در حال حاضر الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری این کشور است؛ وی دارای تفکراتی لیبرال و گرایشات زیادی به غرب و سیاست‌های منطقه‌ای اسرائیل دارد.
 
کمبود منابع مالی یکی از مشکلات عدیده کشور آذربایجان است، امری که موجبات نفوذ بیگانگان از جمله اسرائیل را در این کشور دوچندان کرده است.
 
رژیم صهیونیستی در دسامبر سال 1991 میلادی، استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و در آوریل سال 1992 روابط جمهوری آذربایجان با این رژیم رسماً آغاز شد.
 
کارشناسان سیاسی معتقدند که یكی از دلایل نزدیکی آذربایجان به رژیم صهیونیستی، رقابت این کشور با ارمنستان است.
 
حجم روابط اقتصادی باکو و تل‌آویو به حدی است كه اسرائیل بعد از ایتالیا، دومین وارد كننده بزرگ نفت از جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید.
 
اخیراً نیز قراردادی به میزان یك میلیارد و 600 میلیون دلاری بین آذربایجان و رژیم صهیونیستی در امور نظامی منعقد شده كه براساس آن، این رژیم مبادرت به فروش هواپیماهای جاسوسی پیشرفته و نیز سیستم‌های دفاع ضد موشكی به جمهوری آذربایجان كرده است.
 
رابطه با اسرائیل، تلاش برای سکولار کردن جامعه و گرایش به غرب، اموری هستند که مردم مسلمان آذربایجان علیه حکومت علی‌اف قیام کردند.
 
تلاش‌های دولت باکو برای تخریب مسجد حضرت فاطمه(س) که با فتاوی و هشدارهای صریح مراجع بزرگ تقلید قم منتفی شد، برگزاری رژه همجنس‌گرایان در باکو و برگزاری مسابقات رقص موسوم به "یورو ویژن" در پایتخت دومین کشور شیعه جهان اسلام، باعث شده است که مردم نسبت به دولت علی‌اف معترض شده و خواستار پایان این رفتارها شوند.
 
مردم آذربایجان تاکنون بارها با برگزاری تجمع، اعتراض خود را نسبت به اقدامات دولت علی‌اف اعلام کرده‌اند، اعتراضاتی که در روزهای گذشته نیز شدت بیشتری گرفته است.
 
در روزهای اخیر نیز تجمعات مردمی برای اعلام مخالفت با سیاست‌های فرهنگی و ضداسلامی دولت باکو، با درگیری و بازداشت معترضان همراه بوده است.
 
این تجمعات با برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در عربستان سعوی، یمن، بحرین و اردن همزمان شده است؛ مردم این کشورها نسبت به وابستگی سران کشورشان به دول غربی و حاکمیت دیکتاتورها اعتراض دارند.
 
موج بیداری اسلامی از بیش از یک سال پیش و از تونس آغاز و تاکنون کشورهای لیبی، تونس، مصر، یمن، عربستان، اردن و بحرین را فراگرفته است.
 
مردم مصر، لیبی و تونس، مسلمانان سه کشوری هستند که تاکنون موفق شده‌اند که سران کشورشان را برکنار کنند.
 
وجه اشتراک انقلاب‌های منطقه حضور در نمازهای جمعه و سردادن شعارهایی همچون "الله‌اکبر" است؛ روالی که رفته رفته در جمهوری آذربایجان نیز در حال گسترش است و مردم تجمعات اعتراض‌آمیز خود را در غالب همان مسیری که مسلمانان مصر، تونس، لیبی، بحرین و دیگر انقلابیون منطقه انتخاب کرده‌اند، پیگیری می‌کنند.
 
کارشناسان می‌گویند که مردم جمهوری آذربایجان برای پیوستن به موج بیداری اسلامی تلاش می‌کنند و پیگیر انقلابی هستند که مؤلفه‌های آن شباهت زیادی به مؤلفه‌های انقلاب‌های اسلامی بحرین، مصر، تونس و دیگر کشورهای پیوسته به موج بیداری اسلامی، دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها