کد خبر: ۵۶۵۸۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۴     ۰۳ تير ۱۳۹۱
جالب اينجاست كه در ايام ولادت معصومين عليهم السلام گاهي يك مولودي از محمدرضا طاهري پخش ميكنن كه اگه دروغ نگفته باشم شايد براي 10-15 سال پيش باشه ! گويا اين همه مداح و مديحه سرا و كارهاي جديدي ك هرسال اجرا ميشه به دست سازمان نميرسه. حتي از توليدات مركز موسيقي سازمان هم كه هزينه بيت المال رو در اختيار داره تا متناسب با ايام گوناگون آثاري رو ارائه بده هم خبري نيست .
سرویس نقد رسانه 598-محمد همتی/پرده اول: شب های میلاد دو امام بزرگوار، امام حسین و امام زین العابدین علیما السلام و نیز قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل العباس و نیز شب اول شعبان است.

سر شب است و جمع خانواده جمع است و پس از استراحت و گپ و گفت و صرف شام تلويزيون را روشن كردم تا ببينم شب عيدي از برنامه هاي شاد و مفيدي كه اوقات فراغت و دور هم بدونمون رو گرم تر كنه خبري هست يا نه :

 

شبكه يك شبكه هر ايراني ؛ ميزگرد

شبكه دو شبكه تو ؛ گفتگوي ويژه خبري

شبكه سه شبكه جوان ؛ فوتبال و پشت كوه هاي بلند

شبكه چهار شبكه فرهيختگان! ؛ ميزگرد با حضور همون فرهيختگان

شبكه تهران شبكه اميد و آگاهي ؛ بهمن هاشمي و شركاء و فيلم "ليلي با من است" كه تمام فيلمنامه و پلانهاش رو حفظم از بس ديدم !

شبكه خبر ؛ خبر

شبكه آموزش ؛ آموزش

شبكه قرآن ؛ ‌بازپخش مسابقه قرائت قرآن

 

همه خيره به قاب تلويزيون و منتظر يه ويژه برنامه اي ، جُنگي ، مولودي خواني ، فيلم جذاب و جديدي !!!! انگار نه انگاركه امشب سه مناسبت زيبا با هم عجين شدن تا بهانه اي باشه واسه شاد بودن و ذكر ايام الله ! ديديم چيزي نداره گفتيم لااقل خاموش كنيم برق اصراف نشه !!

با خودم فكر كردم دربهترين حالت كنداكتور تلويزيون هيچ فرقي با ديشب و پري شبش نداشته..

جالب اينجاست كه در ايام ولادت معصومين عليهم السلام گاهي يك مولودي از محمدرضا طاهري پخش ميكنن كه اگه دروغ نگفته باشم شايد براي 10-15 سال پيش باشه ! گويا اين همه مداح و مديحه سرا و كارهاي جديدي ك هرسال اجرا ميشه به دست سازمان نميرسه. حتي از توليدات مركز موسيقي سازمان هم كه هزينه بيت المال رو در اختيار داره تا متناسب با ايام گوناگون آثاري رو ارائه بده هم خبري نيست .

 

خيلي بخوان متفاوت عمل كنن هرسال سيزده رجب يه امام علي پخش ميكنن ، هفده ربيع الاول يه محمد رسول الله عقاد رو پخش كنن و يا سوم خرداد و ليلي با من است و هيوا و برج مينو و ...

 

پرده دوم : بي شك امروزه رسانه ها بخصوص رسانه هاي ديداري و در راس آنها تلويزيون از جايگاه ويژه اي در زندگي مردم و اوقات فراغت و با هم بودنشان برخوردار است و جايگزين سهل و جذاب تري نيز از آن در دسترس همگان نيست.

 

از تاثيرات مثبت و منفي و جهت دهي هاي فرهنگي و اخلاقي و در مجموع سبك و مدل زندگي كه بگذريم كه بسيار هم بدان پرداخته شده است و گوش شنوايي براي تغييرات زيربنايي و محتوايي در اين سازمان عريض و طويل يافت نميشود ، القاء و انتقال بسياري از احساسات و حالات دروني اعم از ملي و ديني مانند غم ها و شادي ها و ميهن دوستي و ... از كاركردهاي انكار ناپذير تلويزيون بوده و تا حدود بسيار زيادي نيز ميتواند در روحيه جمعي خانواده ها و به تبع آن جامعه تاثيرگذار باشد.

متاسفانه سيماي جمهوري اسلامي در بهترين حالت خنثي و در حالت معمول عملكرد منفي داشته و صد در صد دافعه دارد. دافعه اي كه با جذب مخاطب به شبكه هاي ماهواره اي ختم ميشود. و جدا از المانهاي جنسي و تبليغاتي كه اين شبكه ها از آن براي جذب حداكثري مخاطب بهره ميبرند (ويا به تعبير درست تر سوء استتفا ه ميكنند) ساختار فني و كنداكتوري جذاب و مهيجي نيز دارند كه خلأ آن دربرنامه سازي ما احساس ميشود. برنامه هاي تكراري، مجريان تكراري، سخنان تكراري، فضاي سرد و خشك و بي حال برنامه ها ، فيلمهاي بسيار تكراري و...

آيا با اين شرايط باز به مخاطب حق نميدهيم كه به سمت ماهواره متمايل شود !؟ او ناگزير است چرا كه تنها زماني را كه ميتواند لحظات خوشي در كنار خانواده خود داشته باشد و ارزان و دردسترس نيز باشد كنار اين جعبه جادو و برنامه هاي شاد و جذاب آن است !

اشكال از ماست. از ماست كه بر ماست. مايي كه بودجه هاي كلان و سازماني عريض و طويل در اختيار داريم اما واقعا خروجي همان است كه بايد و ميتواند باشد !؟ هرگز ! هرگز!

 

پرده سوم :

 تلويزيون رو كه خاموش كردم با خودم فكر كردم الآن خود آقاي ضرغامي بعنوان رئيس و مدير اين رسانه كه با چشم و دل و ذهن و وقت ميليونها بيننده گره خورده و شده يكي از اعضاء خانواده اونها ، خودش داره تلويزيون مي‌بينه !؟ با خانواده ؟ خبر داره امشب چه شبيه ؟ نميگم فيلم و چه و چه ... بعنوان يه بچه مسلمون مولودي كه دوست داره لااقل !! بعد ياد حديث زيبايي از اما رضا افتادم كه پيش خودم گفتم با توجه به جايگاه و تاثير كلان و تريبون ميليوني كه آقاي ضرغامي داره مخاطب واقعي امام رضا تو قضيه امشب خود ايشونه :

قال علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع): «یَابْنَ الشَّبیبْ! اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکونَ مَعَنا فی الدَّرجاتِ العُلی مِنَ‌الْجَنان فاحْزُنْ لِحُزنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحَنا وَ عَلَیْکَ بِوِلایَتَنا فَلَو اَنْ رَجُلاً اُحِبَّ حَجَرَاً لَحَشرَهُ الله عَزَّوَجلِّ مَعَهُ یَوْمَ القِیامه»

امام رضا (ع) به ريان‌بن‌شبيب مي‌فرمايند: «اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکونَ مَعَنا فی الدَّرجاتِ العُلی مِنَ‌الْجَنان »؛ «پسر شبيب اگر مي‌خواهيد در مقامات بالاي بهشت با ما اهل بيت (ع) باشيد، اين کارها را انجام ده: «فاحْزُنْ لِحُزنِنا»؛ «با حزن و اندوه ما محزون باشيد»، «وَ افْرَحْ لِفَرَحَنا»؛ «با شادي ما شاد باشيد»

 

آره حقيقت اسلام بر پايه عدالته و معناي عدالت يعني اينكه هرچيزي درست در جاي خودش قرار بگيره..

در شادي ما شاد و در غم ما غمگين باشيد..

همونطور كه تلويزيون در ايام محرم و صفر حدود دو ماه سياه پوش ميشه بايد در ولادت معصومين و اعياد نيز به همان تناسب شادي كنه تا كاركاتوري از اسلام و حقيقت زيبا و متعادل اون در "رسانه اسلامي!" پخش نشه چراكه بي شك اين يعني دفع حداكثري !! شك نكنيد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۹
۰
دست مریزاد زدی به نقطه حساس
ولی باید از فوتبال تشکر کنیم که حداقل از ساعت یازده وربع سرمان را گرم کرد و فوتبال دیدیم البته اونهایی که فوتبال دوست ندارند باید ...
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
۱۴
۰
چند شب دیگه فوتبال تمام میشه اونوقت چکار کنیم ؟
یه پیشنهاد :
بگیم دوباره از اول جام یورو را شروع کنند چون از تلویزیون ما هیییییییییییییچ انتظاری نیست !
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
از آخر جام یورو را پخش کنن
بیترس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۰
۰
تلویزیون ما افتضاح شده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۱۱
۱
باید مثل من یه تصمیم انقلابی بگیرید. من سالهاست که تلویزیون رو ترک کردم و زندگی ام واقعا معنا گرفته !
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۸
۱
شك ندارم خود ضرغامي هم گيج و مبهوته. آخه جنگ نرم همت رسانه اي ميخواد. باكري كارگردان ميخواد. جهان آراي هنر آرا ميخواد عزيزان
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
این سینمایی که اینقدر بهش گیر میدن و میگن فلان و بهمانه با همه نفوذی که سبزها توش دارن و خیلی از جاهای اون مطلقا به دست سبزها چرخیده میشه توی یک سال و نیم 3فیلم بطور مستقیم علیه فتنه ساخته یعنی اخراجی ها3،پایان نامه و قلاده های طلا ولی تلویزیون ما تا حالا یه سریال علیه فتنه نساخته تازه با اینکه هم بودجه بهتری داره و دغدغه بازگشت سرمایه که یه سینماگر با اون روبروست رو نداره و مخاطبش ده برابر سینماست
همین موسسه دانشجویی سفیر تا حالا4تا مستند ساخته به کل مستندای تلویزیون با اون همه بودجه اش می ارزه آدم یزدان تفنگ ندارد،مهارنشده،دوپینگی ها و میراث آلبرتا رو که می بینه واقعا حظ می کنه اما مستندهای تلویزیون همه شعاری و تکرای
پاسخ
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
اسراف نه اصراف در این شبها مداحی وسرود وموسقی هم پخش شد بااین نقدها اشکالات رسانه راسبک نکنید
پاسخ
علی م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
ما نه ماهواره داریم و نه با ماهواره موافقیم ولی واقعیت اینجاست که برنامه های سرد و کسل کننده ی تلویزیون آقای ضرغامی مردم مارو بطرف ماهواره میکشونه !!!!!! مدیریت ایشون هم مثل مدیریت اجراییه کشور میمونه !!!!! بیچاره مردم !
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
سلام کاش برنامه های دوشنبه شب رو هم ببینید شبکه یک تا چهار گفتگو . دستشون درد نکنه اونوقت میگن چرا مردم ماهواره میبینن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
آقای ضرغامی خجالت نمیکشد با این برنامه هایش
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۰
۰
ايشون احتمالا داشتن از كانالهاي ماهواره اي برنامه هاي مثبت و بدون مشكلش رو گلچين ميكردن تا بعدا از تلويزيون پخش كنن

D:
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها