کد خبر: ۵۶۸۳۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۵ خرداد ۱۳۹۱
رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه امام هادی (ع) در «زیارت جامعه کبیره» در حد عقول مردم به تبیین جایگاه امامت پرداخته است، به نظر امام زمان(عج) درباره این زیارتنامه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی نماز به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) به خبرنگار آیین و اندیشه فارس گفت: امام علی‌النقی علیه‌السلام در نیمه ماه ذی‌الحجه سال 212 هجری به دنیا آمدند، در سن 8 سالگی به امامت رسیدند و مدت 41 سال عمر کردند، بنابراین مدت امامت این امام همام 33 سال بود.

وی افزود: حضرت حدود 13 سال در مدینه و 20 سال در سامرا دوران امامت خویش را سپری کردند و با 6 تن از خلفای عباسی هم‌دوره بودند که بیشترین زمان را با متوکل عباسی سپری کردند.

* متوکل خبیث در برابر امام هادی(ع) خاشع بود

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه متوکل فردی خوشگذارات، عیاش و فردی خبیثی بود، ابراز داشت: با این حال متوکل در برابر امام هادی علیه‌السلام همیشه بیمناک و خاشع بود، هنگامی که امام جماعت مسجد النبی مدینه به متوکل نامه نوشت که اگر مکه و مدینه را می‌خواهی، علی بن محمد را از این دیار بیرون کن، نشان از نفوذ معنوی امام در آن دوران دارد.

* تربیت بیش از 190 شاگرد توسط امام دهم(ع)

وی با اشاره به خفقان شدید آن دوران، ادامه داد: پیوسته نسبت‌های ناروا به حضرت (ع) می‌دادند و به متوکل از امام هادی (ع) سعایت می‌کردند، با این شرایط امام علی النقی علیه‌السلام نزدیک به 190 شاگرد تربیت کردند و باید در نظر داشت که از حیث فرهنگی بدترین زمان برای شیعه دوران امام هادی علیه‌السلام بوده است.

* آثار نهضت ترجمه همراه با ایجاد شبهات و تلاش جدی امام هادی(ع) در راستای شبهه‌زدایی

رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به نهضت ترجمه کتب یونانی در زمان مامون عباسی و دوران امام رضا علیه‌السلام، بیان داشت: این ترجمه کتب، آثارش ایجاد شبهاتی بود که اوج آن در زمان امام هادی علیه‌السلام بود، لذا حضرت(ع) شبهه‌زدایی جدی داشتند و از حیط سیاسی، مشروعیت دستگاه را زیر سوال می‌بردند.

وی افزود: یعنی این گونه نبود که با حاکمیت کنار بیایند و پایگاه‌های مردمی را تقویت کردند و با تمام وجود در مقابل حاکمیت ایستادند.

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه تبیین جایگاه امامت از زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمومنین علی علیه‌السلام انجام شده است، اذعان داشت: اما وجود نورانی امام هادی علیه‌السلام تبین جایگاه امامت را در «زیارت جامعه کبیره» خود بیان کردند و باید توجه کرد که این زیارت از زبان امام است؛ یعنی کسی که جایگاه امام و شخصیت امام را می‌شناسد.

* «زیارت جامعه کبیره» در حد عقول مردم از جایگاه امامت می‌گوید

وی ادامه داد: امام علی‌النقی علیه‌السلام در حد عقول مردم، «زیارت جامعه کبیره» را بیان کردند نه در حد باور و اندیشه‌های امام! «زیارت جامعه کبیره» اقرار نیست، «جامعه کبیره» فضائلی از اهل‌بیت علیهم‌السلام است که ما می‌توانیم متوجه شویم، حقیقتاً گوشه‌ای از آیات قرآن کریم را در «زیارت جامعه کبیره» بیان کرده‌اند، همچنین بیان حضرت حق در وصف اهل‌بیت علیهم‌السلام در «زیارت جامعه کبیره» تجلی پیدا کرده است.

* علما جامع‌ترین زیارت را «زیارت جامعه کبیره» می‌دانند

رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه امام هادی علیه‌السلام با زیارت جامعه کبیره عطش پیوند و شناخت شیعه را بر طرف کرده است، ابراز داشت: حضرت (ع) در زیارت جامعه کبیره کمک کردند تا اهل‌بیت (ع) را بهتر بشناسیم تا در نهایت پروردگار عالم را بشناسیم، چرا که اهل‌بیت (ع) باب الله هستند، به همین دلیل بزرگان و علما جامع‌ترین زیارت را «زیارت جامعه کبیره» می‌دانستند.

* امام زمان(عج) درباره «زیارت جامعه کبیره» چه نظری دارند؟

وی با اشاره به اینکه «علامه مجلسی»، زیارت جامعه کبیره را از نظر سند صحیح‌ترین زیارات و از جهت بلاغت و فصاحت بهترین زیارات می‌دانستند، افزود: پدر علامه مجلسی مطرح می‌کند، در مکاشفه‌ای که در حرم امیرالمومنین علی علیه‌السلام داشتم، خدمت امام زمان(عج) رسیدم، دیدم زیارت جامعه کبیره را می‌خوانند، وقتی زیارت تمام شد، امام فرمودند: «خوب زیارتی است».

حجت‌الاسلام کفیل با بیان خاطره‌ای از شیخ علی رشتی اظهار داشت:  از ایشان نقل شده است که وقتی خدمت امام عصر ارواحناه فداه رسید، امام(عج) به سه نکته تاکید کردند: نافله، نافله، نافله؛ عاشورا، عاشورا، عاشورا؛ جامعه،‌ جامعه، جامعه و بعد امام (عج) فرمودند که چرا جامعه نمی‌خوانید!

* بهترین متن برای شناخت امام چیست؟

وی با اشاره به اینکه برخی از علما کل عمرشان مقید بودند که پیوسته زیارت جامعه کبیره را بخوانند و با این زیارت انس داشته باشند، ادامه داد: بنابراین زیارت جامعه کبیره، زیارتی جامع و بهترین متن در شناخت ائمه معصومین علیهم‌السلام است، هر چه انسان با این زیارت انس بیشتری داشته باشد، پیوندش با امام و حضرت حق بیشتر می‌شود و در مسیر زندگی هدفمندتر زندگی می‌کند. 

این کارشناس زیارات و ادعیه مهدوی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره منشور امامت است، خاطرنشان کرد: امام هادی علیه‌السلام، امامی است که هیچ کس مانند ایشان جایگاه امامت را تبیین نکرده است، لذا انسان وقتی توطئه‌ها و شیطنت‌ها را می‌بیند، برای این است که به نوعی جایگاه امامت که بهترین جایگاه در نظام شیعه است را زیر سوال ببرند، از امام هادی علیه‌السلام شروع می‌کنند.

* «خطبه غدیریه»؛ تبیین جایگاه امامت/ «زیارت جامعه کبیره»؛ منشور امامت

وی با اشاره به «خطبه غدیریه» امام هادی (ع) که در یکی از شب‌های غدیر ایراد کرده بودند، افزود: حضرت علی النقی علیه‌السلام در «خطبه غدیریه» به تبیین جایگاه امامت پرداختند و در «زیارت جامعه کبیره» منشور امامت را تبیین کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها