کد خبر: ۵۷۴۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
در حالي كه مطابق با قانون اساسي، حق تاسيس شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني منحصرا به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي واگذار شده است، چند تلويزيون‌ و راديوي اينترنتي از سوي شخصيت‌هاي سياسي و اجتماعي در محيط وب فعاليت مي‌كنند كه با واكنش و شكايت سازمان صداوسيما نيز مواجه شده‌اند.
ايسنا،‌ در حال حاضر، تلويزيون‌هايي مثل تلويزيون «پايداري»، «نصر تي‌وي»، «فارس تي‌وي» هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. دفتر شبكه تلويزيوني «امام رضا» نيز در حالي سال گذشته پلمپ شد كه مسؤولان اين شبكه ادعا مي‌كردند شبكه «امام رضا» تحت نظر سازمان صدا و سيما بوده است.

هر چند اين شبكه‌هاي تلويزيوني در چهارچوب سياست‌هاي كلي جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كنند و تاكنون رويكردي چندان متفاوت از رسانه ملي نداشته‌اند، اما به نظر مي‌رسد تاسيس چنين شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي و تعدد آن‌ها اين بيم را در مسؤولان رسانه‌يي ايجاد كرده كه در درازمدت انحصار رسانه‌ي ملي خدشه‌دار شود.

اما رسانه ملي در اقدامي كه اخيرا صورت داده، از چند سايت اينترنتي كه محتواي صوتي و تصويري منتشر مي‌كردند، شكايت كرده تا انحصار تلويزيون و راديو را حفظ كند.

اخبار رسمی در این خصوص حاکی از آن است که معاونت حقوقی سازمان صداوسیما با استناد به ماده‌ي هفتم اساسنامه سازمان صداوسيما علیه این سایت‌ها شکایت کرده‌ است.

طبق این اساسنامه «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه‌ي کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا ‌حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.»

با اين حال،‌ تنها چند روز بعد از فراگير شدن اخبار مربوط به اين شكايت بود كه شبكه تلويزيوني «پايداري» شروع به كار كرد. فعاليت اين شبكه اينترنتي از ساعت 19 ـ سوم ارديبهشت‌ ماه ـ امسال با پخش سخنراني آيت‌الله مصباح يزدي آغاز شد.

برنامه‌هاي اين شبكه تلويزيوني در راستاي سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران است، تلويزيون «پايداري» حتي بخشي از ساعات پخش خود را به پخش برنامه‌هاي رسانه ملي اختصاص داده است.

تلويزيون «پايداري» به انعكاس ديدگاه‌هاي «جبهه پايداري» كه يكي از طيف‌هاي جريان اصول‌گرا است مي‌پردازد؛ اما تا پيش از اين، بيشتر شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌يي و اينترنتي، صداي مخالف مواضع رسمي دولت بودند.

«نصر تي‌وي» نيز در حالي با شكايت رسمي معاونت حقوقي سازمان مواجه شده كه میثم محمدحسنی، مدير اين شبكه اعلام كرده «نصر تي‌وي» تلاش می‌کند تا در آینده‌ای نزدیک به شبکه‌اي ماهواره‌يی تبدیل شود.

حالا بايد ديد آيا رسانه ملي مي‌تواند با شكايت از شبكه‌هاي تلويزيوني اينترنتي، تنها صداي موجود در فضاي رسانه‌يي باقي بماند يا اين كه ايران به سمت تلويزيون‌هاي خصوصي‌اي پيش مي‌رود كه بدون داشتن ماهواره، تنها از فضاي اينترنت براي گسترش و ترويج خود استفاده مي‌كنند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها