کد خبر: ۵۸۲۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حضرت جواد(ع) در برهه‌ای از عمر امام رضا(ع) به دنیا آمد که بسیاری از افراد درباره امامت ایشان به شک افتاده و بر امامت امام کاظم(ع) متوقف شده بودند.

«محمد دزفولی» از شاگردان علامه عسکری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در خصوص فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت امام جواد(ع) عنوان کرد: حضرت محمد تقی(ع) یک ویژگی دارد که ایشان را در میان سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام استثنا کرده است و آن آغاز امامت در سن 7 یا 8 سالگی و شهادتشان در سن 25 سالگی است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه مسئله سن برای برگزیدگان خدا مطرح نیست، اظهار داشت: وقتی خداوند متعادل اراده کرد که نبوتش را به عیسی(ع) اعلام کند در روز و ساعات ابتدایی به دنیا آمدنش بر زبانش جاری کرد و حضرت فرمود: «انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً» همچنین درباره امام جواد(ع) نیز خداوند اراده کرد که در همان دوران کودکی، علم، دانش و امامت خویش را به نمایش گذارد.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: حضرت محمد تقی(ع) در سنی از عمر امام رضا(ع) به دنیا آمد که بسیاری از افراد درباره امامت امام رضا(ع) به شک افتاده و بر امامت امام موسی بن جعفر(ع) متوقف شده بودند، چرا که معتقد بودند اگر امام رضا(ع) امام است باید فرزندی داشته باشد در حالی که حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) تا سن 45 سالگی فرزندی نداشت تا اینکه در سال 195 هجری امام جواد(ع) متولد شد.

وی ادامه داد: حضرت جواد(ع) مدت 5 سال را در مدینه در کنار پدر بزرگوارش سپری کرد و در سال 200 هجری مأمون عباسی، امام رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد از این رو حضرت جواد(ع) در سن 5 سالگی در مدینه باقی ماند و حدودا دو سال بعد، پس از شهادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) امامت امام جواد(ع) آغاز شد و این برای برخی از افراد جای بسی تعجب و شگفتی داشت.

*امام جواد(ع) جوان‌ترین امامی که الگوی تمامی نسل‌هاست

دزفولی با اشاره به زمان ولادت امام جواد(ع) توضیح داد: حضرت رضا(ع) وقتی فرزندش جواد(ع) به دنیا آمد بسیار نسبت به ایشان توجه داشته و اهمیت فراوانی برای تربیت او قائل بود به طوری که تا چند روز شب‌ها در کنار گهواره امام جواد(ع) بود و با فرزندش بازی می‌کرد وقتی یکی از اصحاب، علت این کار را از حضرت رضا(ع) جویا شده و می‌پرسد مگر تمام کسانی که خداوند به آنها پسر می‌دهد چنین رفتاری دارند؟ حضرت در پاسخ به روای فرمودند: وای بر تو، این پسر همانند سایر مردم نیست من کام او را با علم الهی سیراب می‌کنم؛ به دنیا آمدن این فرزند و رشد او مثل رشد و نموّ پدران طاهرینش است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل وقتی امام جواد(ع) به دنیا آمد حضرت رضا(ع) فرمودند مولودی پر برکت‌تر و گرامی‌تر از این مولود برای شیعیان ما آفریده نشده، نوزادی خوش قدتر از ایشان برای شیعیان به دنیا نیامده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در قبرستان شیخان قم، شخصیتی مدفون است به نام «زکریا بن آدم» او می‌گوید: در سفری به مدینه، خدمت حضرت رضا(ع) رسیدم ناگاه پسربچه حدودا پنج ساله‌ وارد شد و کنار امام نشست که مدام، بالا و پایین را نگاه کرده و با دست خویش حرکاتی را انجام می‌داد، امام رضا(ع) به او فرمودند: جانم به فدایت به چه چیزی فکر می‌کنی؟ امام جواد(ع) پاسخ داد: به آن بلاهایی که بر مادرم فاطمه(س) وارد شد، می‌اندیشم! سپس امام رضا(ع) فرمودند: پدر و مادرم به فدای تو، که تو برای امامت خلق شده‌ای.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا(ع) از همان دوران کودکی، عظمت حضرت جواد(ع) را به دیگران نشان می‌داد، گفت: زمانی که امام رضا(ع) به خراسان رفت از آنجا برای امام جواد پنج ساله‌اش نامه توشته و در آن می‌فرماید: «مبادا خدمتکاران تو را از درب کوچک خانه بیرون ببرند بلکه تو باید از در بزرگ خانه بیرون آیی و در جیب‌های خویش پول فراوان قرار داده و به افراد مختلف ببخش و در واقع خداوند می‌خواهد بزرگی و عظمت تو را بر مردم آشکار کند.

این شاگرد علامه عسکری ادامه داد: عموی پدری امام جواد(ع) در حال خردسالی کفش‌های ایشان را جلوی پای حضرت جفت کرده، دست بر محاسن سفید خود برده و می‌گوید: «خدا این ریش‌سفید را لایق امامت ندانسته اما این فرزند را لیاقت داده است» لذا درباره ائمه اطهار علیهم‌السلام بحث کودکی و بزرگسالی مطرح نیست چرا که وقتی خداوند متعال می‌خواهد کسی را به وصایت و امامت منصوب کند از همان کودکی به او علم را خواهد بخشید همان طور که پس از بلوغ به حضرت یوسف(ع) علم و حکمت داد؛ «وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا».

وی تصریح کرد: امام جواد(ع) هم برای کودکان، نوجوانان و جوانان می‌تواند الگو باشد لذا امام(ع) در سنین جوانی عظمتی از خود نشان می‌دهد از این رو وقتی فردی با خودش فکر می‌کرد که چون امام جواد(ع) کودکی 7 ساله است و به همین دلیل یک سری از لوازم کودکانه را خریده و برای ایشان برد و اسباب‌بازی‌ها را مقابل حضرت قرار داد، حضرت با عصبانیت فرمودند: خداوند ما را برای لهو و لعب کودکانه نیافریده و با عصبانیت مجلس را ترک کردند.

دزفولی یادآور شد: در جلد 50 بحارالانوار، صفحه 108، حدیث 27 آمده است: زمانی که امام رضا(ع) در سال 203 هجری به شهادت رسید امام جواد با آن سن کم در مسجدالنبی(ص) به سخنرانی پرداخت و فرمود: من جواد، فرزند علی‌بن موسی‌ الرضا هستم؛ «انا الجواد انا العالم بانساب الناس فی الاصلاب» من نسب مردم در پشت پدرانشان را می‌دانم. من پنهان‌ها و ظاهرهای شما را می‌دانم من سرنوشت شما را می‌دانم، لذا اگر تظاهر اهل باطل و تسلط گمراهان نبود و اگر اهل شک، دچار اضطراب و نوسان نمی‌شدند حرف‌هایی می‌زدم که اولین و آخرین افراد دچار تعجب می‌شدند!

* پاسخ به یک سؤال در قالب 20 سؤال

این شاگرد علامه عسکری ادامه داد: سپس حضرت جواد علیه‌السلام دست مبارک خویش را روی دهانشان گذاشته و فرمودند: «تو هم ساکت باش همچنان که پدرانت ساکت شده‌‌‌اند» بنابراین مشاهده این امور از یک پسر 7 ساله عجیب است و ما فقط نباید آنها را ببینیم بلکه مناظراتی که از امام نقل شده است در نوع خود، بی‌نظیر است.

وی درباره ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون گفت: وقتی به مأمون ‌گفته می‌شود تو می‌خواهی دخترت «ام‌ فضل» را به ازدواج یک پسربچه درآوری! مامون پاسخ داد: شما کودکان این خاندان را بچه ندانید آنها خیلی بزرگ هستند و مأمون برای اثبات این موضوع، مجلسی را ترتیب داد و فردی را به نام «یحیی‌بن اکثم» را که از قضات بزرگ آن روز به شمار می‌رفت دعوت کرد.

وی افزود: یحیی‌بن اکثم اجازه می‌گیرد و سؤالی را مطرح می‌کند، او از امام جواد(ع) می‌پرسد نظر شما درباره فردی که در حال احرام، صیدی را کشته است، چیست؟ یحیی بن اکثم با خود فکر می‌کرد با این سوال خود، لرزه و اضطراب را بر امام(ع) وارد خواهد کرد در حالی که امام جواد(ع) در پاسخ به این سوال او بیش از 20 سؤال دیگر را مطرح می‌کند.

دزفولی تصریح کرد: ما باید عمق مسئله امامت را شناخته و مقابل امام معصوم(ع) مطیع محض باشیم همچنین با معرفت به ائمه اطهار علیهم‌السام حقایق دین را دریافته و به آنها عمل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها