کد خبر: ۵۸۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۲۴ مهر ۱۳۸۹
دکتر محمد صادق کوشکی در گفتگو با ۵۹۸:
این سفر توانست گوشه ای از حقایق را کنار بزند زیرا ما در این سفر به دنبال گرفتن امتیاز خاصی از لبنان نبودیم و حتی اگر این سفر انجام نمی گرفت میزان علاقه و ارادت لبنانی ها به حضرت امام و مقام معظم رهبری همین چیزی بود که مشاهده کردیم اما این سفر باعث شد که این علاقه و نفوذ فکری و فرهنگی توسط دوربین ها و رسانه ها در حافظه تاریخ ثبت شود.

به گزارش پایگاه 598، در پی سفر غرور آفرین ریاست محترم جمهوری به لبنان و واکنش رسانه ها و مقامات غربی بر آن شدیم تا در گفتگوی کوتاهی با دکتر محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی به واکاوی این سفر بپردازیم که در ذیل آمده است:

هدف آقای احمدی نژاد از سفر به لبنان در این برهه زمانی چه بوده است؟

دلیل اصلی این سفر دعوت رسمی رئیس جمهور لبنان از آقای احمدی نژاد بوده و در کنار آن اعلام این مسأله که حمایت از مقاومت و حزب الله سیاست اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و این حمایت همواره مورد تأکید حضرت امام(ره)و مقام معظم رهبری بوده و طبیعتأ روسای جمهور همواره ملزم به پیگیری این مطالبه نظام می باشند و باید این مسأله را در سطح بین الملل به نمایش بگذارند.این دو مساله در کنار هم باعث شد که آقای احمدی نژاد در شرایط فعلی به دعوت همتای لبنانی خود پاسخ مثبت داده و به لبنان سفر کند.

این سفر آقای احمدی نژاد تا چه اندازه می تواند دشمن را در پروژه"ایران هراسی" در میان اعراب ناکام بسازد؟

مخاطب اصلی پروژه ایران هراسی سران و حکومت های عربی می باشند نه ملت های عربی زیرا مردم عرب زبان در موقعیت های مختلف ثابت کرده اند که روابط خوب و حسنه ای با مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی که مخاطب اصلی خود را در طول 30 سال گذشته خود امت های اسلامی قرار داده است، دارند. به همین علت بیشتر سران و حکومت های عربی هستند که نسبت به نفوذ ایران در منطقه حساسیت نشان می دهند. در همین سفر آقای احمدی نژاد میزان استقبال از آقای احمدی نژاد که از سوی مردم،سران،شخصیت های علمی و دانشگاهی و حتی طوایف و گروه های مختلف که نمایشگر میزان نفوذ گفتمان انقلاب و محبوبیت رهبری و رئیس جمهور در میان لبنانی ها بود،قطعأ مورد حسادت برخی از سران عربی قرار خواهد گرفت و هراس آنها از نفوذ ایران در منطقه را بیشتر خواهد کرد.

ما فراموش نمی کنیم که پادشاه عربستان(ملک عبدالله)علی رغم اینکه میلیارد ها دلار در لبنان هزینه کرد،حتی یک دهم استقبالی که از آقای احمدی نژاد توسط دولتمردان لبنانی از وی صورت گرفت، را شاهد نبود علاوه بر اینکه هیچ گونه استقبال عمومی از وی که خود را خادم حرمین شریفین و به نوعی رهبر جهان عرب می داند حتی به صورت مصنوعی و ساختگی را انجام نگرفت و قطعأ چهره هایی چون ملک عبدالله که در میان ملت خود و منطقه محبوب نیستند بلکه به علت برخی اقدامات منفور هم شده اند، بیش از پیش بر میزان نفرت آنان از گفتمان انقلاب افزوده خواهد شد و بیشتر تحت تأثیر پروژه ایران هراسی قرار خواهند گرفت. البته این مسأله به هیچ برای ما جای نگرانی ندارد زیرا مخاطب اصلی انقلاب ما ملت های عرب هستند که هر روز که می گذرد روابط حسنه ما با آنها بهتر از قبل می شود.

رابطه عمیق میان احمدی نژاد و سید حسن نصرالله در چیست؟

تک تک انسان های آزاده و مستضعفین آگاه در جهان که به وسیله ای با انقلاب اسلامی پیوند خورده اند،همگان از عملکرد مقاوت اسلامی لبنان و شخص دبیر کل آن اظهار رضایت داشته و بر این عقیده هستند که حزب الله منادی انقلاب اسلامی در منطقه حساس مدیترانه و خاور میانه می باشد و این امر اختصاص به فردی مانند احمدی نژاد ندارد بلکه هر کسی که مخالف ظلم و بی عدالتی در جهان است خود را هم نوا و همراه حزب الله می داند و این احساس برادری همان چیزی است که حضرت امام(ره) عمر خود را برای تحقق آن در میان آزادگان جهان گذاشتند و اتفاقأ این نقطه ضعف است که ما این مسأله را شخصی قلمداد کنیم زیرا اگر آن را مسأله ای میان احمدی نژاد و سید حسن نصرالله بدانیم یعنی میان رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه ما و حزب الله چنین علقه و رابطه ای وجود ندارد؟ قطعأ اینگونه نیست.

دستاورد های این سفر برای جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

به برکت انقلاب اسلامی حوزه عربی آسیا و شمال آفریقا به ویژه کشور های لبنان و فلسطین در حوزه نفوذ انقلاب اسلامی قرار گرفته اند و هر چه که می گذرد این نفوذ  و اقتدار که جنس آن نرم و فرهنگی  می باشد،گسترش می یابد. این سفر صرفأ نمایشی از این اقتدار بود یعنی این سفر ایجاد اقتدار نکرد بلکه پرده نمایشی بخشی از میزان نفوذ فکری و فرهنگی انقلاب ما در منطقه خاورمیانه بود. اگر ملت های دیگر ممالک عربی آزاد بودند قطعأ ما چنین استقبالی را حتی در ابعاد گسترده تر در کشورهایی نظیر اردن، مصر و... می توانستیم مشاهده کنیم اما متأسفانه مردم این کشورها آزاد نیستند.

این سفر توانست گوشه ای از حقایق را کنار بزند زیرا ما در این سفر به دنبال گرفتن امتیاز خاصی از لبنان نبودیم و حتی اگر این سفر انجام نمی گرفت میزان علاقه و ارادت لبنانی ها به جمهوری اسلامی، حضرت امام و مقام معظم رهبری همین چیزی بود که مشاهده کردیم اما این سفر باعث شد که این علاقه و نفوذ فکری و فرهنگی توسط دوربین ها و رسانه ها در حافظه تاریخ ثبت شود و این نفوذ به عنوان یک دلگرمی برای هواداران انقلاب و زنگ خطری برای دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها